Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál."— Transkript prezentace:

1

2 Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál

3 Etapy vývoje člověka Školní věk, puberta a dospívání

4  Školní věk - do 15. roku (období, které je ukončeno pubertou)  Dospívání = adolescence - do 18. roku (často i déle)  Dospělost  Stáří PŘECHODY MEZI JEDNOTLIVÝMI VÝVOJOVÝMI ETAPAMI NELZE PŘESNĚ URČIT !

5  Rozvoj pozornosti – u dítěte v 1. tř. max. 20 minut  Rozvoj řeči – potřeba s dětmi stále mluvit  Rozvoj slovní zásoby – číst!  Dítě se lépe učí pokud je motivováno a také pomocí názornosti (spojeno se zážitky)  Učí se respektovat pravidla, učí se novým pracovním návykům

6  Roste význam vztahů s vrstevníky – snadno podléhá jejich vlivu  Vše „jiné“ mu vadí – děti umí být velmi zlí!  Dochází k porovnávání se s ostatními, k poměřování (sebevědomí x komplex)  Rozvoj etického a morálního cítění – dokáže už posoudit, co je dobré a co špatné  Rozvoj vlastní pohlavní identity = základ budoucích sexuálních vztahů  Kamarádství chlapců s chlapci – 3 až 4 kamarádi, schází se za účelem něco si zahrát, něco zažít  Kamarádství dívek s dívkami – důvěrné přátelství dvou dívek, probírají „tajnosti“, vzájemně se svěřují

7

8  Hledání vlastní identity a místa ve společnosti  Revolta, chuť žít jinak, emoční bouře  Období puberty (10-12 let u dívky, let u chlapců) je obdobím pohlavního dospívání  Intelektový vývoj – základ abstraktního myšlení  Denní snění – tvoří se ideál sebe sama, rodičů, učitele, společnosti zklamání  Emoční labilita – změna nálad, krize a pocitové zvraty (souvisí s hormonálními změnami)

9  Vztah k rodičům - ustupuje do pozadí potřeba uvolnit se z přílišného vlivu rodičů, osamostatnit se  Vztah k vrstevníkům – vystupuje do popředí vzájemné poskytování názorů, pocitů a vzorců chování, potřeba někam patřit ( pozor na party a jejich negativní vlivy!) první fáze utváření intimních partnerských vztahů  Vztah k sobě samému – zvýšená sebereflexe jaký bych chtěl být x jaký bych měl být x jaký jsem pokud cítí velký rozpor mezi realitou a skutečností úzkost a pocity viny

10 A E

11  Budování rodinného, společenského a pracovního uplatnění  Nové role – manželství a rodičovství  Rodinný život je jednou z nejhlavnějších životních náplní  Ke konci tohoto období dochází k tzv. krizi středního věku (? Jak naložit s druhou polovinou života?) a syndromu „prázdného hnízda“ (plnoleté „děti“ odcházejí z domu a zakládají novou rodinu)  Po 50. roce útlum životních pochodů ženy – klimakterium (přechod) – přestávají menstruovat, u mužů taktéž změny

12  začíná odchodem do důchodu  důležitá je příprava na důchod – pěstování koníčků, zájmů  důležité je být společensky aktivní  neztrácet kontakty s rodinou (důležitá je pravidelná návštěva dětí a vnoučat)

13   KREJČÍ, Milada, et al. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Praha : Fraus, s.


Stáhnout ppt "Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál."

Podobné prezentace


Reklamy Google