Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle 6.-9. Informatika 7. ročník III2-13-16.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle 6.-9. Informatika 7. ročník III2-13-16."— Transkript prezentace:

1 ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III

2 Informatika Elektronická pošta Mgr. Vilém Nejezchleb /poradna/osobni- rozvoj/jak-spravne- vyuzivat-elektronickou- postu.html

3 Elektronická pošta, zkráceně je způsob odesílání, doručování a přijímání zpráv přes elektronické komunikační systémy

4

5 ové služby se poprvé rozšířily mezi veřejnost až díky vzniku jedné z prvních volných ových služeb Hotmail v roce Tu po jejím celosvětovém úspěchu zakoupila firma Microsoft. Termín se používá jak pro internetový systém elektronické pošty založený na protokolu SMTP (Simple Mail Transfer Protocol), tak i pro intranetové systémy, které dovolují posílat si vzájemně zprávy uživatelům uvnitř jedné společnosti nebo organizace (tyto systémy často používají nestandardní protokoly, mívají ovšem bránu, která jim dovoluje posílat a přijímat y z internetu). K širokému rozšíření u přispěl zejména internet.

6 je ve skutečnosti starší než internet ; některé staré ové systémy byly rozhodujícím nástrojem při tvorbě internetu. Elektronická pošta vznikla v roce se rychle rozšířil a stal se síťovým em, což umožňovalo uživatelem posílání zpráv mezi různými počítači. Raná historie síťového u je taktéž nejasná; systémy AUTODIN mohly být první, které umožňovaly přenos elektronických textových zpráv mezi různými počítači (1966), ale je možné, že něco podobného měl už systém SAGE. Ray Tomlinson začal v roce 1971 používat na oddělení jména uživatele od názvu stroje. Všeobecný názor, že byl původcem elektronické pošty, je přehnaný, přesto jeho programy SNDMSG a READMAIL byly v jeho vývoji velmi důležité.

7 Tehdy nebyly všechny počítače nebo sítě navzájem síťově propojené, ové adresy musely obsahovat „cestu“ pro zprávu, t.j. trasu mezi počítačem odesílatele a příjemce. Tímto způsobem bylo možné posílat y mezi více sítěmi. Postup při posílání a přijímání Typický sled událostí, který se uskuteční, když Jana napíše Petrovi: 1)Jana napíše zprávu pomocí svého ového klienta nebo ve formuláři webového rozhraní. Přitom také napíše nebo zvolí z adresáře ovou adresu svého adresáta. Potom klikne na tlačítko „Odeslat“.

8 – postup při posílání 2) Programy poštovní klient (seznam, outlook), MTA server s pomocí informace od DNS serveru a mail exchange server a poštovní klient na straně adresáta se postarají o doručení zprávy adresátovi, popřípadě odesílateli (Janě) zašlou chybovou, varovnou nebo potvrzující zprávu. 3) Petr klikne na tlačítko „zkontrolovat novou poštu“ ve svém e- mailovém klientu (popřípadě má poštovní klient nastavený tak, že program v určitých časových intervalech poštu stahuje sám) a ten vyzvedne poštu pomocí protokolu POP (POP3). Popřípadě může Petr pomocí webové služby nebo příslušně nastaveného poštovního klienta prohlížet doručené y přímo ve schránce na mail exchange serveru. SLOŽITÉ???

9 Princip přenosu zprávy

10 - obsah Internetové ové zprávy se skládají ze dvou hlavních částí: Hlavička – předmět zprávy, odesílatel, příjemce a jiné informace o u Tělo – Samotná zpráva, obyčejně obsahuje na konci blok s podpisem. Tělo u začíná zpravidla pozdravem. - K u je možné přikládat jako přílohy i obrázky a jiné soubory. Bez problémů bývá doručování menších souborů typu dokumentu. Pokud však je ke zprávě přiložen velký soubor nebo příliš mnoho souborů nebo soubor typu programu, který by mohl být infikován virem nebo červem, mnohdy taková zpráva neprojde ochrannými filtry na doručovací cestě. Hlavičky obvykle obsahují alespoň 4 pole: 1) Od (From): ová adresa (popř. i jméno) odesílatele zprávy (zpravidla vyplňuje program automaticky) 2) Komu (To): ová adresa (popř. i jméno) příjemce zprávy, adresátů může být více současně (vyplňuje odesílatel) 3) Předmět (Subject): stručný popis obsahu zprávy (vyplňuje odesílatel, nepovinně) 4) Datum (Date): místní datum a čas odeslání zprávy (vyplňuje program automaticky)

11 Informace v hlavičce na počítači příjemce je podobná záhlaví na konvenčním dopisu – skutečná informace o tom, komu byla zpráva adresována, je odstraněná mailovým serverem potom, co je přiřazená správné mailové schránce. Pole „Od“ nemusí obsahovat adresu skutečného odesílatele. Je velmi jednoduché to zfalšovat a zpráva potom vypadá, že přišla z uvedené adresy. Je možné digitálně podepsat, aby bylo jisté, od koho zpráva pochází. Další běžné součásti hlavičky: Kopie (Cc): carbon copy – kopie (carbon proto, že psací stroje používají „kopírák“ (carbon paper) k vytvoření kopií dopisů) (vyplňuje odesílatel, nepovinná položka) Slepá čili skrytá kopie (Bcc): blind carbon copy – neviditelná kopie (adresát bude vidět osoby uvedené v poli „Komu“ a „Cc“, ale ne adresy v „Bcc“) (vyplňuje odesílatel, nepovinná položka) Received: přijato – trasové informace vytvořené servery, kterými zpráva prošla (automatické zápisy serverů) Content-type: druh obsahu – informace o tom, jak má být zpráva zobrazena

12 strategy/answers-to-your- -marketing-faqs/

13 - soukromí Bez osobních bezpečnostních opatření nezaručuje soukromí, protože: ové zprávy všeobecně nejsou šifrované ové zprávy musí projít cizími počítači v síti předtím, než dosáhnou cílový počítač, což znamená, že je relativně jednoduché je cestou zachytit a přečíst si cizí zprávu většina poskytovatelů internetového připojení (Internet service provider) ukládá na své servery kopie vašich e- mailových zpráv předtím, než je doručí. Tyto zálohy můžou zůstat na serveru až několik měsíců, a to i v případě, že si je ve své schránce vymažete.

14 – nevyžádané zprávy Spam a hoaxy Velkým problémem se naopak stává nevyžádaná obtěžující pošta zvaná spam (týká se především různých služeb, inzerátů, formulářů, atd.), kvůli kterému je vhodné být opatrný při zveřejňování ové adresy na internetu. Když už vaši adresu zveřejnit chcete je dobré nahradit "zavináč například - (at). Spam je nevyžádaná reklamní pošta. Nízké náklady na odeslání zprávy umožňují spammerům odeslat stovky miliónů elektronických zpráv denně pomocí laciného internetového připojení. Stovky aktivních spammerů způsobují přetížení počítačů v internetu, které takto dostávají desítky či stovky nevyžádaných ů denně.

15 - nevyžádané zprávy Dalším typem ových zpráv jsou takzvané hoaxy. Tak se nazývají bludné a zplanělé zprávy kolující po internetu. oví červi a viry používají elektronickou poštu k tomu, aby se mohli šířit do ostatních zranitelných počítačů.

16 https://help.aweber.com/entries/ What-Should-I-Be-Concerned- With-When-Designing-HTML- -

17 10 pravidel používání u: Elektronická zpráva není nikdy na 100% bezpečná před přečtením. Měňte své heslo (hesla kombinující písmena a čísla se odhalují hůř) a nikdy ho nikomu nesdělujte. Nikdy neotvírejte přílohy, u kterých Vám není známý zdroj. Mohou obsahovat tzv. "dopisní bomby" nebo "viry", které můžou poškodit Váš počítač. Při psaní nepoužívejte formátování pokud nevíte, že příjemce je může správně zobrazit. Vždy vyplňte položku předmět, pro snadnější správu příchozích zpráv.

18 Neposílejte jako přílohy velké dokumenty (nad 1 MB). Nerozesílejte tzv. řetězové zprávy (jedna zpráva mnoha uživatelům) Po skončení používání pošty se vždy korektně odhlaste kliknutím na "Odhlášení z pošty“. Požíváte-li veřejný terminál, např. v Internetové kavárně, doporučuje se po skončení práce s poštou zavřít prohlížeč, který jste používali. Ignorujte nevyžádané zprávy ("spam"), nebo zprávy, které jsou urážlivé či pobuřující. Odpovědí na ně jenom potvrdíte, že máte aktivní ovou schránku, která může být pravidelně zaplavována nechtěnými ovými zprávami. Buďte opatrní při sdělování svých osobních informací, jako je např. Vaše adresa, komukoliv koho „potkáte" na Internetu.


Stáhnout ppt "ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle 6.-9. Informatika 7. ročník III2-13-16."

Podobné prezentace


Reklamy Google