Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby."— Transkript prezentace:

1 Teorie firmy

2 Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby

3 Firma (MiE) Živnost Partnerský podnik  VOS Spol. s r.o. Akciová společnost  Korporace Komanditní společnost Družstvo

4 Teorie manažerské revoluce Edwin Griswold Nourse (1883-1974) Korporativní revoluce v ekonomice  Rozvoj produkce  Koncentrace výroby  Koncentrace kapitálu Přechod  Bohatství z individuálního vlastnictví  Do vlastnictví velkých korporací

5 Změna povahy a úlohy vlastnictví a jeho nositelů Korporace  Ztrácejí charakter běžného výdělečného podniku  Stávají se sociální institucí Mají  Sociálně ekonomickou moc  Vliv na osudy společnosti  Celospolečenský význam

6 Účinky rozptýleného vlastnictví Vývojová tendence 1. Vlastnictví a kontrola spojena 2. Kontrola prostřednictvím většiny akcií 3. Neexistuje většinové vlastnictví – kontrola menšinou 4. Malý kontrolní balík – oddělení vlastnictví od kontroly 5. Rozptyl vlastnictví – kontrola manažery (úplné oddělení)

7 Teorie manažerské revoluce Úplné oddělení vlastnictví od kontroly podniku Odosobnění Moc a nadvláda manažerů …"vlastnický kapitalismus postupně postupuje své místo korporativnímu kapitalismu, v němž jsou vlastníkova práva delegována nové třídě profesních manažerů.„ Nourse

8 Produkční funkce Celkový produkt Mezní produkt Průměrný produkt

9 Výnosy z rozsahu Zákon klesajících výnosů Výnosy z rozsahu  Rostoucí  Konstantní  Klesající

10 Fixní a variabilní vstupy Velmi krátké období Krátké období Dlouhé období

11 Technologická změna Růst produktivity Vzdělání Kvalifikace

12 Teorie výroby, nákladů a rozhodování firmy Izokvanty (Isoquant) Izokosty (Isocost)

13 Analýza nákladů (Cost) Náklady příležitosti Náklady implicitní Náklady explicitní (účetní) Náklady fixní FC Náklady variabilní VC Náklady celkové TC Náklady mezní MC

14 Konkurence Monopol Oligopol Monopolistická konkurence Dokonalá konkurence

15 Nedokonalá konkurence

16 Monopol Mono = 1 Polist = prodávající Jediný vyrábějící Neexistuje substitut

17 Monopol – plná kontrola odvětví Přirozený  Nákladová výhoda  Patenty, vynálezy Koncesovaný  Síťová odvětví  Licence  Historicky Cech Právo várečné… Zdroj příjmů panovníka Žádná firma není v dlouhém období zcela zabezpečena před útokem konkurentů

18 Monopol – plná kontrola odvětví Antimonopolní regulace

19 Oligopol Duopol Několik silných firem Jedna silná firma + konkurenční lem Několik silných firem + konkurenční lem

20 Oligopol 1. identický produkt  V primárních odvětvích Každý může mít vliv na tržní cenu Cenové války Nekalá kooperace 2. diferencovaný produkt  Blízké substituty (auta) Odlišné ceněné charakteristiky Ostrá konkurence

21 Oligopol Významná kontrola ceny Někdy regulovaný trh

22 Monopolistická konkurence Mnoho diferencovaných prodávajících Žádný nemá velký tržní podíl Diferencované produkty

23 Zdroje diferenciace Cena Poloha (blízký obchod) Kvalita Značka, obchodní známka Módní provedení Zvyk Setrvačnost Důvěrná znalost Preference prodávajícího Obsluha Doplňkové služby Jazykové překážky

24 Zdroje tržní nedokonalosti Malý počet firem Nákladové podmínky  Úspory z rozsahu Specializace Organizace výroby Technologie Efektivnost Překážky konkurenci (vstupu do odvětví)  Právní omezení  Patenty  Regulační překážky  Koncese  Kvóty  Cla

25 Měření tržní moci Koncentrační poměr % výstupu odvětví, které připadá na 4 resp. 8 největších firem Herfindahlův index H  (0;10000>

26 Analýza monopolu Mezní příjem Maximalizace zisku monopolu Ekonomické náklady monopolu Ztráty způsobené monopolem

27 Regulace monopolu Daně Cenové regulace Státní vlastnictví monopolu Ekonomická regulace  Co mají a musí dělat Antimonopolní politika  Co nemají a nesmí dělat

28 Povaha regulace Ekonomická  Ceny  Druhy produktů  Podmínky vstupu a výstupu  Standardy služeb a produktů Sociální  Zdraví  Bezpečnost Deregulační hnutí

29 Nekalá kooperace - koluze Explicitní nekalá kooperace Fúze, trust, kartel Implicitní dohoda

30 Maximalizace zisků firem Omezená racionalita  Omezený čas, zdroje, informace, nedokonalá rozhodnutí Alternativní cíle  Teorie manažerské revoluce

31 Tvorba cen přirážkou

32 Joseph Schumpeter John Kenneth Galbraith Vynálezy Technologické změny Nepřivlastnitelnost invencí

33 Nedokonalá konkurence Omezování výstupu Vyšší náklady Vyšší ceny Úspory z rozsahu Dynamický výzkum externality Co nejmenší překážky konkurenci Respektovat úspory z rozsahu Omezovat nekalou kooperaci firem

34 Horizontální fúze  Odvětví Vertikální fúze  Fáze výrobního procesu Konglomerativní fúze

35 Teorém pavučiny Nerovnováha na trzích

36 Konvergující dynamická pavučina Divergující pavučina Stabilní pavučina Nelineární oscilace

37 Prostor pro vaše otázky ?

38 Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na www.art-marketing.890m.com/ © Radka Johnová, 2016


Stáhnout ppt "Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby."

Podobné prezentace


Reklamy Google