Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMichal Čermák
1
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/02.0094 Vzdělávací program: Ekonomické aspekty insolvence pro lektory Moderní pedagogické metody výuky lektorů 6. 11. 2013 Doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
2
KLÍČOVÉ/BÁZOVÉ PRVKY LEKTORSKÉ RÉTORIKY - mít zdravou !!! sebejistotu/klid ve vztahu k sobě; k lidem; k tématu !!!
3
ŘEČ SLOV ZÁKLADNÍ PROSTŘEDKY TVORBY VERBÁLNÍ SLOŽKY PROJEVU (aneb „čím to děláme?“) zvládání jazykového systému tvorba zvuku řeči (technika; paralingvistika) logika projevu použité taktiky „psychologické“ /atmosféra…/ a „pedagogické“ /ovlivnění…/
4
TECHNIKA ŘEČI (aneb „jak to děláme I ?“) tělo (optimální postoj – nohy, těžiště, solar, hrudník, ramena, krk, hlava) dech (horní – střední(!) – dolní(!!) + dechová opora) zvuk (posazení hlasu : – výška, – bránice, – resonance) řeč (artikulace a ortoepie: uvolněný švih – čelist; rty; jazyk cvičit na slovech obsahující „a-á“; „vz“; „m“; „p“; „t-d-l“; „ou“; samohlásky čistě: i – e – a – o – u )
5
VÝRAZ-OVÉ KOMPONENTY ŘEČI SLOV / PARALINGVISTIKA (aneb „jak to děláme II ?“) barva – tempo - rytmus (spíše pomaleji) dynamika (větší síla; měnlivá) - akcenty intonace (měnlivá)- další „zvuky“ (mít pod kontrolou) a - pozor! v PL se promítá naše osobnost, prožívání, pohled na druhé; b – pracujme s PL ve vztahu k obsahu!
6
ŘEČ TĚLA hlavní obsahy našich NV sdělení (aneb !co je na nás vidět?“) Pocity – vztahy - záměry VÝRAZOVÉ KOMPONENTY ŘEČI TĚLA (aneb „na čem je to vidět?“) mimika (úsměv; oční kontakt se všemi) gestika (úr.trupu; 1 ruka s tužkou; málo ukazovák) posturika (těžiště!; málo bariér; ruce v úr.solaru) kinesika (je-li možný pohyb, pak cílený) haptika (spíše ne) proxemika (max. 80 cm) teritorialita (obsadit si svůj! prostor) fyziognomika (úpravy zajímavé a neprovokující)
7
PRÁCE S VLASTNÍ NVK (aneb „co s tím?“) - cvičit pohyb vytvořit vnitřní prostředí aktivačně - energetizační cvičení; - pozice těla; - pozitivní postoj; též: postupy práce s trémou naučit se(!!) nerušivě se vnímat a korigovat
8
ZÁKLADNÍ PRVKY STRUKTURACE OBSAHU MONOLOGICKÉHO PROJEVU PODMÍNKA: MÍT JASNO V CÍLI !!! (viz skripum) 1) Úvod orientovaný na účastníky (kontakt…) Ad 1) Úvod orientovaný na účastníky oslovení; „můstkování“ (co máme společného, co sdílíme…); zklidnění obav účastníků (ne slovy „nebojte se…“). 2) Vlastní začátek práce s obsahem (přivábení pozornosti k tématu…)
9
Ad 2) Vlastní začátek práce s obsahem (vzbuzení pozornosti a zájmu) příběhem (např. i z literatury atd.) historkou „z praxe“ tématu metaforou fakty - čísly - výsledky výzkumů vtipem (dobrým!!) Citátem odkazem na autoritu v oboru vlastní důvěryhodnost Skokem „in“ (vztažnou činností) Ukázkou Slibem dramatizací jevu nebo situace otázkou (nejen řečnickou, i skutečnou otázkou do pléna).
10
3) Hlavní výukový blok: Ad 3) Hlavní výukový blok a) Výklad: „Tělo“ výkladu (deduktivní, induktivní, problémová atd. struktura; příp. s interakcí…) b) Jiná forma: Činnosti účastníků (samostatná práce, diskuse, kombinace s výkladem…) c) Kombinace výkladu a jiných forem a postupů
11
4) Závěr ve vztahu k látce sumarizace, výzva, návrh … 5) Závěr ve vztahu k účastníkům uzavření kontaktu… 6) Získávání zpětné vazby hodnotící dotazník, reflektující diskuse …
12
MOŽNÁ TYPOLOGIE ARGUMENTŮ emocionální/imaginační (příhoda; zkušenost; metafora; definice tématu uměním /obrazem apod./; názorný citát; vyvolání emocí) racionální/logický/faktografický (statistiky; odkazy; odborné citace; výzkumy; logické dedukce z faktů) psychosomatický/praktický (vlastní aktivita přesvědčovaného potvrzující tezi; nabytí zkušenosti jako argumentu) (HARVEY; VALENTA)
13
DODATEK – LITERATURA K RÉTORICE HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: M. Press, 2005. HOSPODÁŘOVÁ, I. Prezentační dovednosti. Praha: Alfa Publishing, 2005. KOHOUT, J. Rétorika. Praha: M. Press, 2002. LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 1994. ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha: Grada, 2003. TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha: Computer Press, 2003. TINKOVÁ, E. Rétorika aneb Řeč jako nástroj. Kralice na Hané: Computer Media, 2010. VALENTA, J. Scénologie (každodenního) chování. Praha: AMU-KANT, 2011. VÁVRA, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. WIEKE, T. Rétorika v praxi. Dobřejovice: Rebo Productions, 2005.
14
© Doc.PhDr.Josef Valenta,CSc. Filozofická fakulta UK - http://pedagogika.ff.cuni.cz Divadelní fakulta AMU v Praze - http://www.d.amu.czhttp://pedagogika.ff.cuni.cz (osobnostní a sociální výchova a její didaktika; divadelní/dramatická výchova; scénologie chování) Vzdělávání dospělých (soukromá praxe) (efektivní komunikace; veřejné vystupování; příprava lektorů; mimodivadelní teatralita) josef.valenta@ff.cuni.czjosef.valenta@ff.cuni.cz ; josef.valenta@damu.czjosef.valenta@damu.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.