Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dopravní zeměpis Jižní Asie a Indie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dopravní zeměpis Jižní Asie a Indie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu."— Transkript prezentace:

1 Dopravní zeměpis Jižní Asie a Indie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Jižní Asie zdroj 1

3 Přírodní poměry tři velké fyzickogeografické oblasti – Dekanská plošina – horská pásma Himálaje – Indoganžská nížina největší souvislá náplavová nížina na světě nejúrodnější a nejhustěji zalidněná nížina světa přes 700 milionů lidí – více než polovina obyvatel subkontinentu

4 Rozdělení regionu tři vysoce zalidněné země – Indie – Pákistán – Bangladéš himálajské země – Nepál – Bhútán ostrovní země – Srí Lanka (Cejlon) – Maledivy

5

6 Podnebí tropická monzunová Asie dvě roční období – Letní monzun přináší z oceánu vlhký vzduch a četné dešťové srážky jižní svahy Himálaje - nejdeštivější oblast na světě – Zimní monzun přichází z vnitrozemí suchý, beze srážek

7 Monzunová oblačnost nad městem Lucknow v Indii zdroj 2

8 Podnebí Monzunové řeky – Indus – Ganga – Brahmaputra oblasti Bangladéše – časté záplavy a tajfuny Himálaj má vysokohorské chladné klima s velkými sněhovými srážkami v letním monzunu Dekanská plošina je sušší a na západě poloostrova srážek ještě ubývá – poušť Thár

9 zdroj 3 Indoganžská nížina Thár Dekansk á plošina Himalaj

10 Vegetační pásma v jižní Asii zdroj 4 Přeložte anglické názvy vegetačních pásem do češtiny.

11 Historický vývoj Máhatmá Gándhí – žil v první polovině 20. století – snažil se o samostatnost nenásilnými prostředky – usiloval o smír mezi hinduisty a muslimy 1947 Britská Indie rozdělena podle náboženského vyznání na Indii a Pákistán 1971 z Východního Pákistánu Bangladéš státní hranice se nekryjí s etnickým ani náboženským složením konflikty a napětí zejména kvůli Kašmíru mezi jadernými mocnostmi Pákistánem a Indií historický konflikt na Srí Lance

12 Máhatmá Gándhí zdroj 5

13 Džammú a Kašmír rozdělen mezi Indii, Pákistán a částečně i Čínu dodnes hrozba většího konfliktu obyvatelé jsou převážně muslimové celé území je značně hornaté nejvyšší horou je K2 (8 611 m) řeka Indus (pramenící v Tibetu) státním jazykem Kašmíru je urdština obyvatelé hovoří kašmírštinou (55 %) angličtina ve vyšším školství, ale i v tisku

14 Sporná oblast Kašmíru zdroj 6

15 Demografie značná natalita, ale také vysoká dětská úmrtnost nízká střední délka života přesto enormní přírůstek obyvatel; od poloviny století se počet lidí ztrojnásobil v r. 1950 zde žilo 450 milionů obyvatel dnes přes 1,3 miliardy u hinduistického obyvatelstva došlo vlivem kampaně ke snížení natality mezi muslimy je natalita stále vysoká – Pákistán a Bangladéš

16 Demografie

17 Aglomerace v jižní Asii

18 Hustota zalidnění liší se podle jednotlivých oblastí Bangladéš  144 000 km 2, ale 156 119 000 obyvatel hustota zalidnění = 1 084 obyvatele na km 2 ! některé oblasti Indie mají hustotu podobnou nebo ještě vyšší v r. 2 050 počet obyvatel Indie převýší počet obyvatel Číny

19 Náboženství ve všech zemích důležitou roli buddhismus –Srí Lanka a himálajské státy hinduismus  národní náboženství většiny národů v Indii  vyznávají také Bengálci  hinduistický národ = politická snaha  silné ovlivnění způsobu života  zákonem zrušené kasty  kráva = posvátné zvíře  reinkarnace

20 Hospodářství ekonomická vazba na Evropu se zeslabuje Jihoasijské sdružení pro oblastní spolupráci SAAEC – South Asian Association for Regional Cooperation Bangladéš, Bhútán, Indie, Maledivy, Nepál, Pákistán a Srí Lanka sídlo SAAEC se nachází v Dillí hlavní překážkou dalšího rozvoje a spolupráce jsou vztahy mezi Indií a Pákistánem

21 zdroj 7

22 Indie 3 287 263 km 2 1 173 108 018 obyvatel Dillí 12 565 901 Bombaj 13 830 844 Bengalúr 5 439 000 Kolkata 5 183 000 Madras 4 617 000

23 Aglomerace

24 Vlajka kolo vyjadřuje nekončící běh života a pokrok modrá barva kola je barvou nebe a moře oranžová je základní barvou vlajek náboženské skupiny sikhů bílá barva v indické vlajce symbolizuje mír a pravdu zelená barva představuje víru a rytířskost zdroj 7

25 Indie zdroj 8

26 Indie je členem – Organizace spojených národů (jedním ze zakládajících členů) – WTO (Světové obchodní organizace) – SAARC – G20 (skupiny největších ekonomik světa) – Commonwealth (Společenství národů) – a dalších mezinárodních organizací Jaké znáte další světové mezinárodní organizace?

27 zdroj 9

28 Národnostní složení Indie je mnohonárodnostní stát největší je indoárijská skupina –(72 % Hindustánci, Bengálci, Gudžaráthové, Paňdžábci, Uríjci, Maráthové aj.) následuje drávidská (25 % Tamilové, Telugové a Kannadové, Malajámci aj.) v Himálaji žijí horské skupiny

29 Jazyky nejdůležitějším jazykem pro národní, politickou a obchodní komunikaci je angličtina národním jazykem je hindština rozšířené jazyky jsou také bengálština a urdština mimo ně indická ústava uznává dalších 15 místních úředních jazyků – například: gudžarátský, kašmírský, pandžábský, sanskrt, sindhský, tamilský a maráthský

30 Náboženství hinduismus 944 milionů obyvatel (80,5 %) islám157 milionů obyvatel (13,4 %) křesťanství 27 milionů obyvatel (2,3 %) sikhismus 22 milionů obyvatel (1,7 %) buddhismus 8 milionů obyvatel (0,8 %)

31 Hospodářství rozvojový průmyslově zemědělský stát s velkým surovinovým bohatstvím Indie má jednu z nejvíce rozvíjejících se ekonomika na světě regionální velmoc s vlastním jaderným výzkumem a podílem na kosmickém průzkumu hrubý domácí produkt na obyvatele je nízký – pod úrovní chudoby (tj. s denním příjmem méně než 1 USD) žije 24 % obyvatelstva základní problém ekonomiky země je výživa jejich obyvatel

32 Zemědělství dominantní sektor indického hospodářství – zaměstnává 65 % obyvatelstva nejdůležitější je rostlinná výroba hlavními plodinami je rýže, čaj, speciální druhy silné kávy, přírodní kaučuk a jutovník Indie je světový vývozce pepře, zázvoru a hřebíčku na Dekanské plošině se pěstuje tabák na vývozu se podílí významnou měrou i mořské produkty

33 Přírodní kaučuk odpadávající z kaučukovníku zdroj 10

34 Sklizeň jutovníku zdroj 11

35 Průmysl černé uhlí (v okolí Kolkaty, hlavní základny těžkého průmyslu), ropa, zemní plyn, mangan i titanová ruda významný je v Indii textilní průmysl – bavlnářství a jutařství – zaměstnává 35 mil. lidí, ale stále zaostává za Čínou v posledních desetiletích se rozvíjí výroba automobilů a motocyklů Indie je považována za jednoho z nejdůležitějších výrobců léků

36 Hospodářství významnou roli hraje i řemeslná výroba (šperky, zpracování kůže a kašmírské koberce) novými obory jsou také elektrotechnika a petrochemie – mezi městy Bombaj a Ahmadábád - těžba a zpracování ropy v jižní části Indie dominuje město Madras narůstá výroba energie v jaderných elektrárnách – nejvíce energie se vyrobí v tepelných elektrárnách – přenosem se ztrácí až 55 % energie příčinou ztrát jsou krádeže elektrické energie

37 Doprava dobře fungující jednotlivá odvětví infrastruktury, tj. železniční, silniční, námořní a letecká doprava, energetika, telekomunikace a městská infrastruktura jsou základními podmínkami k udržení a zrychlení tempa růstu hospodářství vývoj tohoto odvětví zaostává za vývojem hospodářství a vytváří tak nerovnováhu výsledkem jsou problémy v dodávkách energie a v celkově špatné dopravní obslužnosti metro – byly vypracovány plány na výstavbu v Bombaji, Madrasu, Hajdarábádu, Ahmadábádu a Bengalúru

38 první tratě byly postaveny v polovině 19. století 642 015 km železničních tratí – čtvrtá nejdelší železniční síť na světě 186 172 km tratí je elektrifikovaných napojení na železnice Pákistánu, Bangladéše a také Nepálu v plánu je spojení se sousedním Bhútánem a další modernizace indických železničních tratí jsou vypisována výběrová řízení na modernizaci techniky, kterých se zúčastňují i české firmy Železniční doprava

39 železnice jsou státní, existuje pouze několik privátních tratí provozovatelem jsou INR (Indian Railway)  zaměstnává 1 400 000 osob nejvíce tratí v nížinách Gangy a Brahmaputry v řadě států převládají tratě o rozchodu 1 000 mm některé indické státy nemají železnici vůbec dominantní v přepravě nákladů a osob

40 Rozchody kolejí v Indii

41 Schematické znázornění indické železniční sítě zdroj 12

42 Železniční tratě nejdůležitější tratě: –Kalkata – Dillí a dále do Pákistánu –Kalkata – Madras –Madras – Bombaj – Ahmadábád – Dillí Železniční stanice v Novém Dillí zdroj 13

43 Hlavní železniční tratě v Indii zdroj 14

44 Železniční nákladní koridor projekt předpokládá vybudování 6 koridorů zpočátku bude vybudovaný Západní koridor (1 483 km) a Východní koridor (délka 820 km) další čtyři koridory jsou zatím ve fázi plánování Západní koridor spojuje státy Harijána, Rádžasthán, Gudžarát a Maháráštra Východní koridor vede z Pandžábu do Biháru přes Harijánu a Uttarpradéš v délce 2 800 km má být dokončen v r. 2017 přeprava hromadných substrátů – cement, hnojiva, sůl, vápenec apod. Najděte na mapě Indie uvedené svazové státy.

45 Metro Dillí celková délka sítě je 184 km se 138 stanicemi metro v Dillí má celkem 6 linek červená linka byla uvedena do provozu v r. 2002 spojení s mezinárodním letištěm Indira Gandhi International Airport plánováno na r. 2011 zelená linka je první linka normálního rozchodu a je celá nadzemní modrá linka je z části nadzemní s krátkou podzemní částí další linky jsou žlutá, oranžová a fialová v Dillí jsou v provozu také metrobusy

46 zdroj 15

47 Vlak metra v Dillí zdroj 16

48 Rikši v Novém Dillí zdroj 17

49 Bombaj (Mumbai) momentálně čtyři železniční tratě zapojené do systému městské hromadné dopravy kromě příměstských vlaků jezdí po těchto tratích i dálkové spoje ve výstavbě nebo v projektu jsou tři linky metra první linka bude mít délku 11 km a má být dobudována v r. 2011 celý systém metra bude měřit až 146 km – dokončení v r. 2021

50 zdroj 18

51 Příměstský vlak v Mumbai zdroj 19

52 Kolkata (Kalkata) v r. 1984 byla v Kolkatě otevřena první linka podzemní dráhy v Indii vede ze severu k jihu a měří 16,5 km 15 stanic podzemí, 1 stanice je povrchová a další je nadpovrchová od r. 2009 je ve výstavbě druhá linka město má od r. 1902 síť tramvajových tratí o celkové délce 68 km součástí příměstské dopravy jsou i tratě indických železnic

53 Výhledová síť metra v Kolkatě zdroj 20

54 Jedna z typů tramvají v kolkatských ulicích zdroj 21

55 Silniční doprava indická silniční síť zahrnuje 3,34 mil. km 65 590 km, jsou „National Highways“ (hlavní spojnice mezi městy rozvoj silniční sítě se uskutečňuje na základě tzv. Národního projektu rozvoje dálnic (NHDP) –14 279 km současných tzv. národních silnic postupně upraveno na čtyř až šestiproudové dálnice – NHDP se skládá z těchto částí:

56 Silniční doprava 1.Zlatý čtyřúhelník – spojení měst Dillí, Bombaj, Madras, Kolkata (5 846 km) 2.Severojižní a Východozápadní koridory (7 300 km) 3.Přípojky k přístavům (1 157 km) Indie má zpoždění za mnoha zeměmi v budování expresních silnic s vyšší rychlostí než 100 km/h silnice ve venkovských oblastech mají nezpevněný povrch, často chybí i mosty

57 Severojižní koridor Výchozápadní Koridor „Zlatý čtyřúhelník“ zdroj 14

58 Dálnice z Bombaje do Pune zdroj 22

59 Vnitrozemská vodní doprava Indie má 14 500 km vodních cest – 9. místo na světě z hlediska délky sítě společně s Bangladéší jeden plavební systém, který vytvářejí řeky: – řeky napájené z himálajských ledovců Ganga Brahmaputra jejich severní přítoky – řeky monzunové, které nejsou vhodné pro plavbu a bývají splavné jen v kratších úsecích před ústím do moře

60 Delta Gangy zdroj 23

61 Letecká doprava v Indii je celkem 352 letišť – 23. místo na světě v počtu letišť 249 letišť má zpevněnou RWY v Indii je přes 20 mezinárodních letišť Air India Boeing 747-400 zdroj 24

62 Letecká doprava v Indii zaznamenává rychlý rozvoj v některých oblastech nahrazuje nedostatečnou silniční síť roste počet přepravovaných cestujících tomuto trendu zatím neodpovídají kapacity letišť modernizace letišť v Bombaji, Dillí a Madrasu byla vybudována nová letiště v Hajdarábádu (2008), Bengalúru (2008) a v dalších městech na řadě letišť existuje nízká úroveň technického vybavení kontrolních systémů letišť

63 Indira Gandhi International Airport New Delhi letiště je vzdáleno od městského centra v Novém Dillí 16 km počet odbavených cestujících v r. 2009 byl přes 26 mil. při kapacitě letiště 46 mil. cestujících společně s letištěm v Bombaji největší letiště Indie a celé jižní Asie předpokládaná kapacita letiště na r. 2030 je až 100 mil. odbavených cestujících postaveno několik terminálů, včetně terminálu Hajj pro muslimské poutníky do Mekky a Cargo Terminálu

64 Indira Gándhiová indická politička (1917–1984) byla dvakrát ministerskou předsedkyní Indie neměla žádný rodinný vztah s Mahátmou Gándhím – příjmení Gándhí je v Indii běžné Indira Gándhiová s prezidentem USA Nixonem zdroj 25

65 Terminál 1A Indira Gandhi International Airport New Delhi zdroj 26

66 Chhatarpati Shivaji Int´l Airport mezinárodní letiště pro Bombaj odbaví téměř 26 mil. cestujících Nový terminál 1C zdroj 27

67 Sardar Vallabhbhai Patel International Airport letiště ve státě Gudžárát ležící v blízkosti Ahmadábádu – 8 km od železniční stanice Ahmadábád k dispozici je 1 RWY a 4 terminály Interiér letiště zdroj 28

68 Netaji Subhash Chandra Bose International Airport letiště sloužící pro Kolkatu, umístěné 17 km od centra města největší letiště ve východní části Indie – odbaví asi 8 mil. cestujících jsou zde dvě paralelní RWY a tři terminály včetně terminálu pro letecký náklad – probíhá výstavba dalšího terminálu letiště je propojené s předměstským železničním systémem

69 Chennai International Airport letiště je umístěné 7 km jižně od Madrasu odbaví přes 10 mil. cestujících ročně – třetí největší letiště v Indii dvě vzletové a přistávací dráhy letiště má tři terminály, původní odbavovací budova z r. 1945 dnes slouží pro nákladní dopravu plánováno je rozšíření letiště včetně jeho napojení na město prostřednictvím metra

70 Chennai International Airport zdroj 29

71 Další indická letiště Bengaluru International Airport – přes 11 mil. odbavených cestujících Rajiv Gandhi International Airport – letiště pro Ahmadábád – 6 500 000 odbavených cestujících Cochin International Airport – téměř 4 mil. odbavených cestujících Mangalore International Airport

72 Další indická letiště Sri Guru Ram Dass Jee International Airport – pro město Amritsar na severozápadě Indie Lokpriya Gopinath Bordoloi International Airport – pro město Guwahati na severovýchodě Indie Trivandrum International Airport – pro město Thiruvananthapuram na jihu Indie

73 Významná indická letiště zdroj 14

74 Námořní doprava přístavy tvoří klíčovou součást dopravní infrastruktury Indie má 7 515 km pobřeží, 12 hlavních přístavů a 187 menších přístavů Indickými přístavy prochází 95 % zahraničního obchodu z hlediska množství a 70 % z hlediska hodnoty zboží mezi nejvýznamnější komodity které prochází indickými přístavy patří: ropa a ropné výrobky (33 %), železná ruda (19 %), zboží v kontejnerech (15 %) a uhlí (14 %)

75 Námořní doprava provoz v hlavních přístavech řídí centrální vláda, zatímco v ostatních přístavech se provoz řídí nařízeními příslušných státních vlád zařízení v přístavech bývá zastaralé a potřebuje renovaci velkým problémem stále zůstává i propojení přístavů s vnitrozemím – kvalita přístupových komunikací je špatná

76 Přístavy a jejich pořadí na světě

77 zdroj 14 Hlavní indické přístavy

78 Jawaharlal Nehru Trust Port zdroj 30

79 1. Bangladéš vznikla: A. ze Západního Pákistánu B. z Východního Pákistánu C. z Jižního Pákistánu D. ze Severního Pákistánu

80 2. Jaké město dominuje jihu Indie? A.Ahmadábád B.Kolkata C.Bombaj D.Madras

81 3. Jaký rozchod převažuje v indické železniční síti? A. 1 000 mm B. 1 435 mm C. 1 676 mm D. 1 067 mm E. 1 050 mm

82 4. Součástí plánované dálniční sítě bude tzv.: A.Zlatý pětiúhelník B.Zlatý trojúhelník C.Zlatý čtyřúhelník D.Zlatá linie

83 5. U jakého města leží Indira Gandhi International Airport? A. Nové Dillí B. Bombaj C. Madras D. Kolkata

84 6. Ve kterém městě se nachází námořní přístav? A.Dillí B.Bengalúr C.Kandla D.Ahmadábád

85 Použité zdroje HOSPODARZ, P. Dopravní zeměpis. 2. vyd. Praha, rok vydání a ISBN neuvedeno. s. 58–60. KARTOGRAFIE PRAHA, a.s. Lexikon vlajek a znaků zemí světa. Praha : Kartografie Praha. ISBN 80-7011-776-1. s. 79. MZV České republiky. Encyklopedie států, Asie, Indie [online] [cit. 2011-01-02]. Dostupný na WWW:.http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/asie/indie/ekonomika/index.html CIA. The World Factbook – Malaysia [online]. [cit. 2011-01-02]. Dostupný na WWW:.https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/in.html

86 Zdroje obrázků 1.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flag_of_Thailand.svg 2.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:LocationThailand.svg 3.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Thailand_map_CIA.png 4.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Thailand-map-CIA-thai.png 5.Ahoerstemeier. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wat_Phra_Kaew_outside_view.jpg?uselang=cs 6.Peter Maas. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EmeraldBuddha-Thailand-PeterMaas.jpg?uselang=fr 7.Samoano. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Damnoensaduak97.jpg 8.Saka-san. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http ://commons.wikimedia.org/wiki/File:First_Thai%E2%80%93Lao_Friendship_Bridge_01.jpg?uselang=ru 9.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Thailand_2002_CIA_map.jpg 10.Smirnoff. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 11..http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PICZ_NGV.jpg 12.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skytrain2.jpg

87 1.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2010-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Latex_dripping.JPG 2.Mahbub Hasan. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jute_by_Mahbub_Hasan.JPG 3.PlaneMad. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Railway_network_schematic_map.png 4.Bruno Corpet. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gare-New-Delhi-int%C3%A9rieur.JPG 5.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2010-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:South_Asia_UN.png 6.PlaneMad. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Delhi_metro_rail_network.svg 7.Le Rétroviseur. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DMRC_Bombardier.jpg 8.Saad Akhtar. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:New_Delhi_Street.jpg?uselang=cs 9.PlaneMad.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mumbai_suburban_rail_map.png Zdroje obrázků

88 1.Oxyman. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mumbai_Train.JPG 2.Ashis Mitra. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kolkata_metro_map.png 3.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2010-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kolkata_transport.jpg 4.Mouleesha. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:MumbaiPuneExpressway.jpg 5.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2010-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ganges_River_Delta,_Bangladesh,_India.jpg 6.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2010-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Air.india.b747-400.onground.arp.jpg 7.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2010-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Indira_and_Nixon.JPG 8.Kprateek88. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Delhi_airport_departure_terminal_1A_%282%29.JPG 9.Alex Graves. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mumbai_Airport.jpg 10.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2010-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AMD4.jpg 11.L.vivian.richard.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SC00291.JPG 12.Jaxer at en.wikipedia. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jawaharlal_Nehru_Trust_Port.jpg


Stáhnout ppt "Dopravní zeměpis Jižní Asie a Indie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google