Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPatrik Navrátil
1
Dopravní zeměpis Jižní Asie a Indie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Jižní Asie zdroj 1
3
Přírodní poměry tři velké fyzickogeografické oblasti – Dekanská plošina – horská pásma Himálaje – Indoganžská nížina největší souvislá náplavová nížina na světě nejúrodnější a nejhustěji zalidněná nížina světa přes 700 milionů lidí – více než polovina obyvatel subkontinentu
4
Rozdělení regionu tři vysoce zalidněné země – Indie – Pákistán – Bangladéš himálajské země – Nepál – Bhútán ostrovní země – Srí Lanka (Cejlon) – Maledivy
6
Podnebí tropická monzunová Asie dvě roční období – Letní monzun přináší z oceánu vlhký vzduch a četné dešťové srážky jižní svahy Himálaje - nejdeštivější oblast na světě – Zimní monzun přichází z vnitrozemí suchý, beze srážek
7
Monzunová oblačnost nad městem Lucknow v Indii zdroj 2
8
Podnebí Monzunové řeky – Indus – Ganga – Brahmaputra oblasti Bangladéše – časté záplavy a tajfuny Himálaj má vysokohorské chladné klima s velkými sněhovými srážkami v letním monzunu Dekanská plošina je sušší a na západě poloostrova srážek ještě ubývá – poušť Thár
9
zdroj 3 Indoganžská nížina Thár Dekansk á plošina Himalaj
10
Vegetační pásma v jižní Asii zdroj 4 Přeložte anglické názvy vegetačních pásem do češtiny.
11
Historický vývoj Máhatmá Gándhí – žil v první polovině 20. století – snažil se o samostatnost nenásilnými prostředky – usiloval o smír mezi hinduisty a muslimy 1947 Britská Indie rozdělena podle náboženského vyznání na Indii a Pákistán 1971 z Východního Pákistánu Bangladéš státní hranice se nekryjí s etnickým ani náboženským složením konflikty a napětí zejména kvůli Kašmíru mezi jadernými mocnostmi Pákistánem a Indií historický konflikt na Srí Lance
12
Máhatmá Gándhí zdroj 5
13
Džammú a Kašmír rozdělen mezi Indii, Pákistán a částečně i Čínu dodnes hrozba většího konfliktu obyvatelé jsou převážně muslimové celé území je značně hornaté nejvyšší horou je K2 (8 611 m) řeka Indus (pramenící v Tibetu) státním jazykem Kašmíru je urdština obyvatelé hovoří kašmírštinou (55 %) angličtina ve vyšším školství, ale i v tisku
14
Sporná oblast Kašmíru zdroj 6
15
Demografie značná natalita, ale také vysoká dětská úmrtnost nízká střední délka života přesto enormní přírůstek obyvatel; od poloviny století se počet lidí ztrojnásobil v r. 1950 zde žilo 450 milionů obyvatel dnes přes 1,3 miliardy u hinduistického obyvatelstva došlo vlivem kampaně ke snížení natality mezi muslimy je natalita stále vysoká – Pákistán a Bangladéš
16
Demografie
17
Aglomerace v jižní Asii
18
Hustota zalidnění liší se podle jednotlivých oblastí Bangladéš 144 000 km 2, ale 156 119 000 obyvatel hustota zalidnění = 1 084 obyvatele na km 2 ! některé oblasti Indie mají hustotu podobnou nebo ještě vyšší v r. 2 050 počet obyvatel Indie převýší počet obyvatel Číny
19
Náboženství ve všech zemích důležitou roli buddhismus –Srí Lanka a himálajské státy hinduismus národní náboženství většiny národů v Indii vyznávají také Bengálci hinduistický národ = politická snaha silné ovlivnění způsobu života zákonem zrušené kasty kráva = posvátné zvíře reinkarnace
20
Hospodářství ekonomická vazba na Evropu se zeslabuje Jihoasijské sdružení pro oblastní spolupráci SAAEC – South Asian Association for Regional Cooperation Bangladéš, Bhútán, Indie, Maledivy, Nepál, Pákistán a Srí Lanka sídlo SAAEC se nachází v Dillí hlavní překážkou dalšího rozvoje a spolupráce jsou vztahy mezi Indií a Pákistánem
21
zdroj 7
22
Indie 3 287 263 km 2 1 173 108 018 obyvatel Dillí 12 565 901 Bombaj 13 830 844 Bengalúr 5 439 000 Kolkata 5 183 000 Madras 4 617 000
23
Aglomerace
24
Vlajka kolo vyjadřuje nekončící běh života a pokrok modrá barva kola je barvou nebe a moře oranžová je základní barvou vlajek náboženské skupiny sikhů bílá barva v indické vlajce symbolizuje mír a pravdu zelená barva představuje víru a rytířskost zdroj 7
25
Indie zdroj 8
26
Indie je členem – Organizace spojených národů (jedním ze zakládajících členů) – WTO (Světové obchodní organizace) – SAARC – G20 (skupiny největších ekonomik světa) – Commonwealth (Společenství národů) – a dalších mezinárodních organizací Jaké znáte další světové mezinárodní organizace?
27
zdroj 9
28
Národnostní složení Indie je mnohonárodnostní stát největší je indoárijská skupina –(72 % Hindustánci, Bengálci, Gudžaráthové, Paňdžábci, Uríjci, Maráthové aj.) následuje drávidská (25 % Tamilové, Telugové a Kannadové, Malajámci aj.) v Himálaji žijí horské skupiny
29
Jazyky nejdůležitějším jazykem pro národní, politickou a obchodní komunikaci je angličtina národním jazykem je hindština rozšířené jazyky jsou také bengálština a urdština mimo ně indická ústava uznává dalších 15 místních úředních jazyků – například: gudžarátský, kašmírský, pandžábský, sanskrt, sindhský, tamilský a maráthský
30
Náboženství hinduismus 944 milionů obyvatel (80,5 %) islám157 milionů obyvatel (13,4 %) křesťanství 27 milionů obyvatel (2,3 %) sikhismus 22 milionů obyvatel (1,7 %) buddhismus 8 milionů obyvatel (0,8 %)
31
Hospodářství rozvojový průmyslově zemědělský stát s velkým surovinovým bohatstvím Indie má jednu z nejvíce rozvíjejících se ekonomika na světě regionální velmoc s vlastním jaderným výzkumem a podílem na kosmickém průzkumu hrubý domácí produkt na obyvatele je nízký – pod úrovní chudoby (tj. s denním příjmem méně než 1 USD) žije 24 % obyvatelstva základní problém ekonomiky země je výživa jejich obyvatel
32
Zemědělství dominantní sektor indického hospodářství – zaměstnává 65 % obyvatelstva nejdůležitější je rostlinná výroba hlavními plodinami je rýže, čaj, speciální druhy silné kávy, přírodní kaučuk a jutovník Indie je světový vývozce pepře, zázvoru a hřebíčku na Dekanské plošině se pěstuje tabák na vývozu se podílí významnou měrou i mořské produkty
33
Přírodní kaučuk odpadávající z kaučukovníku zdroj 10
34
Sklizeň jutovníku zdroj 11
35
Průmysl černé uhlí (v okolí Kolkaty, hlavní základny těžkého průmyslu), ropa, zemní plyn, mangan i titanová ruda významný je v Indii textilní průmysl – bavlnářství a jutařství – zaměstnává 35 mil. lidí, ale stále zaostává za Čínou v posledních desetiletích se rozvíjí výroba automobilů a motocyklů Indie je považována za jednoho z nejdůležitějších výrobců léků
36
Hospodářství významnou roli hraje i řemeslná výroba (šperky, zpracování kůže a kašmírské koberce) novými obory jsou také elektrotechnika a petrochemie – mezi městy Bombaj a Ahmadábád - těžba a zpracování ropy v jižní části Indie dominuje město Madras narůstá výroba energie v jaderných elektrárnách – nejvíce energie se vyrobí v tepelných elektrárnách – přenosem se ztrácí až 55 % energie příčinou ztrát jsou krádeže elektrické energie
37
Doprava dobře fungující jednotlivá odvětví infrastruktury, tj. železniční, silniční, námořní a letecká doprava, energetika, telekomunikace a městská infrastruktura jsou základními podmínkami k udržení a zrychlení tempa růstu hospodářství vývoj tohoto odvětví zaostává za vývojem hospodářství a vytváří tak nerovnováhu výsledkem jsou problémy v dodávkách energie a v celkově špatné dopravní obslužnosti metro – byly vypracovány plány na výstavbu v Bombaji, Madrasu, Hajdarábádu, Ahmadábádu a Bengalúru
38
první tratě byly postaveny v polovině 19. století 642 015 km železničních tratí – čtvrtá nejdelší železniční síť na světě 186 172 km tratí je elektrifikovaných napojení na železnice Pákistánu, Bangladéše a také Nepálu v plánu je spojení se sousedním Bhútánem a další modernizace indických železničních tratí jsou vypisována výběrová řízení na modernizaci techniky, kterých se zúčastňují i české firmy Železniční doprava
39
železnice jsou státní, existuje pouze několik privátních tratí provozovatelem jsou INR (Indian Railway) zaměstnává 1 400 000 osob nejvíce tratí v nížinách Gangy a Brahmaputry v řadě států převládají tratě o rozchodu 1 000 mm některé indické státy nemají železnici vůbec dominantní v přepravě nákladů a osob
40
Rozchody kolejí v Indii
41
Schematické znázornění indické železniční sítě zdroj 12
42
Železniční tratě nejdůležitější tratě: –Kalkata – Dillí a dále do Pákistánu –Kalkata – Madras –Madras – Bombaj – Ahmadábád – Dillí Železniční stanice v Novém Dillí zdroj 13
43
Hlavní železniční tratě v Indii zdroj 14
44
Železniční nákladní koridor projekt předpokládá vybudování 6 koridorů zpočátku bude vybudovaný Západní koridor (1 483 km) a Východní koridor (délka 820 km) další čtyři koridory jsou zatím ve fázi plánování Západní koridor spojuje státy Harijána, Rádžasthán, Gudžarát a Maháráštra Východní koridor vede z Pandžábu do Biháru přes Harijánu a Uttarpradéš v délce 2 800 km má být dokončen v r. 2017 přeprava hromadných substrátů – cement, hnojiva, sůl, vápenec apod. Najděte na mapě Indie uvedené svazové státy.
45
Metro Dillí celková délka sítě je 184 km se 138 stanicemi metro v Dillí má celkem 6 linek červená linka byla uvedena do provozu v r. 2002 spojení s mezinárodním letištěm Indira Gandhi International Airport plánováno na r. 2011 zelená linka je první linka normálního rozchodu a je celá nadzemní modrá linka je z části nadzemní s krátkou podzemní částí další linky jsou žlutá, oranžová a fialová v Dillí jsou v provozu také metrobusy
46
zdroj 15
47
Vlak metra v Dillí zdroj 16
48
Rikši v Novém Dillí zdroj 17
49
Bombaj (Mumbai) momentálně čtyři železniční tratě zapojené do systému městské hromadné dopravy kromě příměstských vlaků jezdí po těchto tratích i dálkové spoje ve výstavbě nebo v projektu jsou tři linky metra první linka bude mít délku 11 km a má být dobudována v r. 2011 celý systém metra bude měřit až 146 km – dokončení v r. 2021
50
zdroj 18
51
Příměstský vlak v Mumbai zdroj 19
52
Kolkata (Kalkata) v r. 1984 byla v Kolkatě otevřena první linka podzemní dráhy v Indii vede ze severu k jihu a měří 16,5 km 15 stanic podzemí, 1 stanice je povrchová a další je nadpovrchová od r. 2009 je ve výstavbě druhá linka město má od r. 1902 síť tramvajových tratí o celkové délce 68 km součástí příměstské dopravy jsou i tratě indických železnic
53
Výhledová síť metra v Kolkatě zdroj 20
54
Jedna z typů tramvají v kolkatských ulicích zdroj 21
55
Silniční doprava indická silniční síť zahrnuje 3,34 mil. km 65 590 km, jsou „National Highways“ (hlavní spojnice mezi městy rozvoj silniční sítě se uskutečňuje na základě tzv. Národního projektu rozvoje dálnic (NHDP) –14 279 km současných tzv. národních silnic postupně upraveno na čtyř až šestiproudové dálnice – NHDP se skládá z těchto částí:
56
Silniční doprava 1.Zlatý čtyřúhelník – spojení měst Dillí, Bombaj, Madras, Kolkata (5 846 km) 2.Severojižní a Východozápadní koridory (7 300 km) 3.Přípojky k přístavům (1 157 km) Indie má zpoždění za mnoha zeměmi v budování expresních silnic s vyšší rychlostí než 100 km/h silnice ve venkovských oblastech mají nezpevněný povrch, často chybí i mosty
57
Severojižní koridor Výchozápadní Koridor „Zlatý čtyřúhelník“ zdroj 14
58
Dálnice z Bombaje do Pune zdroj 22
59
Vnitrozemská vodní doprava Indie má 14 500 km vodních cest – 9. místo na světě z hlediska délky sítě společně s Bangladéší jeden plavební systém, který vytvářejí řeky: – řeky napájené z himálajských ledovců Ganga Brahmaputra jejich severní přítoky – řeky monzunové, které nejsou vhodné pro plavbu a bývají splavné jen v kratších úsecích před ústím do moře
60
Delta Gangy zdroj 23
61
Letecká doprava v Indii je celkem 352 letišť – 23. místo na světě v počtu letišť 249 letišť má zpevněnou RWY v Indii je přes 20 mezinárodních letišť Air India Boeing 747-400 zdroj 24
62
Letecká doprava v Indii zaznamenává rychlý rozvoj v některých oblastech nahrazuje nedostatečnou silniční síť roste počet přepravovaných cestujících tomuto trendu zatím neodpovídají kapacity letišť modernizace letišť v Bombaji, Dillí a Madrasu byla vybudována nová letiště v Hajdarábádu (2008), Bengalúru (2008) a v dalších městech na řadě letišť existuje nízká úroveň technického vybavení kontrolních systémů letišť
63
Indira Gandhi International Airport New Delhi letiště je vzdáleno od městského centra v Novém Dillí 16 km počet odbavených cestujících v r. 2009 byl přes 26 mil. při kapacitě letiště 46 mil. cestujících společně s letištěm v Bombaji největší letiště Indie a celé jižní Asie předpokládaná kapacita letiště na r. 2030 je až 100 mil. odbavených cestujících postaveno několik terminálů, včetně terminálu Hajj pro muslimské poutníky do Mekky a Cargo Terminálu
64
Indira Gándhiová indická politička (1917–1984) byla dvakrát ministerskou předsedkyní Indie neměla žádný rodinný vztah s Mahátmou Gándhím – příjmení Gándhí je v Indii běžné Indira Gándhiová s prezidentem USA Nixonem zdroj 25
65
Terminál 1A Indira Gandhi International Airport New Delhi zdroj 26
66
Chhatarpati Shivaji Int´l Airport mezinárodní letiště pro Bombaj odbaví téměř 26 mil. cestujících Nový terminál 1C zdroj 27
67
Sardar Vallabhbhai Patel International Airport letiště ve státě Gudžárát ležící v blízkosti Ahmadábádu – 8 km od železniční stanice Ahmadábád k dispozici je 1 RWY a 4 terminály Interiér letiště zdroj 28
68
Netaji Subhash Chandra Bose International Airport letiště sloužící pro Kolkatu, umístěné 17 km od centra města největší letiště ve východní části Indie – odbaví asi 8 mil. cestujících jsou zde dvě paralelní RWY a tři terminály včetně terminálu pro letecký náklad – probíhá výstavba dalšího terminálu letiště je propojené s předměstským železničním systémem
69
Chennai International Airport letiště je umístěné 7 km jižně od Madrasu odbaví přes 10 mil. cestujících ročně – třetí největší letiště v Indii dvě vzletové a přistávací dráhy letiště má tři terminály, původní odbavovací budova z r. 1945 dnes slouží pro nákladní dopravu plánováno je rozšíření letiště včetně jeho napojení na město prostřednictvím metra
70
Chennai International Airport zdroj 29
71
Další indická letiště Bengaluru International Airport – přes 11 mil. odbavených cestujících Rajiv Gandhi International Airport – letiště pro Ahmadábád – 6 500 000 odbavených cestujících Cochin International Airport – téměř 4 mil. odbavených cestujících Mangalore International Airport
72
Další indická letiště Sri Guru Ram Dass Jee International Airport – pro město Amritsar na severozápadě Indie Lokpriya Gopinath Bordoloi International Airport – pro město Guwahati na severovýchodě Indie Trivandrum International Airport – pro město Thiruvananthapuram na jihu Indie
73
Významná indická letiště zdroj 14
74
Námořní doprava přístavy tvoří klíčovou součást dopravní infrastruktury Indie má 7 515 km pobřeží, 12 hlavních přístavů a 187 menších přístavů Indickými přístavy prochází 95 % zahraničního obchodu z hlediska množství a 70 % z hlediska hodnoty zboží mezi nejvýznamnější komodity které prochází indickými přístavy patří: ropa a ropné výrobky (33 %), železná ruda (19 %), zboží v kontejnerech (15 %) a uhlí (14 %)
75
Námořní doprava provoz v hlavních přístavech řídí centrální vláda, zatímco v ostatních přístavech se provoz řídí nařízeními příslušných státních vlád zařízení v přístavech bývá zastaralé a potřebuje renovaci velkým problémem stále zůstává i propojení přístavů s vnitrozemím – kvalita přístupových komunikací je špatná
76
Přístavy a jejich pořadí na světě
77
zdroj 14 Hlavní indické přístavy
78
Jawaharlal Nehru Trust Port zdroj 30
79
1. Bangladéš vznikla: A. ze Západního Pákistánu B. z Východního Pákistánu C. z Jižního Pákistánu D. ze Severního Pákistánu
80
2. Jaké město dominuje jihu Indie? A.Ahmadábád B.Kolkata C.Bombaj D.Madras
81
3. Jaký rozchod převažuje v indické železniční síti? A. 1 000 mm B. 1 435 mm C. 1 676 mm D. 1 067 mm E. 1 050 mm
82
4. Součástí plánované dálniční sítě bude tzv.: A.Zlatý pětiúhelník B.Zlatý trojúhelník C.Zlatý čtyřúhelník D.Zlatá linie
83
5. U jakého města leží Indira Gandhi International Airport? A. Nové Dillí B. Bombaj C. Madras D. Kolkata
84
6. Ve kterém městě se nachází námořní přístav? A.Dillí B.Bengalúr C.Kandla D.Ahmadábád
85
Použité zdroje HOSPODARZ, P. Dopravní zeměpis. 2. vyd. Praha, rok vydání a ISBN neuvedeno. s. 58–60. KARTOGRAFIE PRAHA, a.s. Lexikon vlajek a znaků zemí světa. Praha : Kartografie Praha. ISBN 80-7011-776-1. s. 79. MZV České republiky. Encyklopedie států, Asie, Indie [online] [cit. 2011-01-02]. Dostupný na WWW:.http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/asie/indie/ekonomika/index.html CIA. The World Factbook – Malaysia [online]. [cit. 2011-01-02]. Dostupný na WWW:.https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/in.html
86
Zdroje obrázků 1.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flag_of_Thailand.svg 2.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:LocationThailand.svg 3.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Thailand_map_CIA.png 4.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Thailand-map-CIA-thai.png 5.Ahoerstemeier. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wat_Phra_Kaew_outside_view.jpg?uselang=cs 6.Peter Maas. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EmeraldBuddha-Thailand-PeterMaas.jpg?uselang=fr 7.Samoano. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Damnoensaduak97.jpg 8.Saka-san. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http ://commons.wikimedia.org/wiki/File:First_Thai%E2%80%93Lao_Friendship_Bridge_01.jpg?uselang=ru 9.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Thailand_2002_CIA_map.jpg 10.Smirnoff. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 11..http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PICZ_NGV.jpg 12.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skytrain2.jpg
87
1.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2010-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Latex_dripping.JPG 2.Mahbub Hasan. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jute_by_Mahbub_Hasan.JPG 3.PlaneMad. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Railway_network_schematic_map.png 4.Bruno Corpet. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gare-New-Delhi-int%C3%A9rieur.JPG 5.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2010-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:South_Asia_UN.png 6.PlaneMad. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Delhi_metro_rail_network.svg 7.Le Rétroviseur. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DMRC_Bombardier.jpg 8.Saad Akhtar. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:New_Delhi_Street.jpg?uselang=cs 9.PlaneMad.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mumbai_suburban_rail_map.png Zdroje obrázků
88
1.Oxyman. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mumbai_Train.JPG 2.Ashis Mitra. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kolkata_metro_map.png 3.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2010-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kolkata_transport.jpg 4.Mouleesha. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:MumbaiPuneExpressway.jpg 5.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2010-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ganges_River_Delta,_Bangladesh,_India.jpg 6.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2010-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Air.india.b747-400.onground.arp.jpg 7.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2010-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Indira_and_Nixon.JPG 8.Kprateek88. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Delhi_airport_departure_terminal_1A_%282%29.JPG 9.Alex Graves. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mumbai_Airport.jpg 10.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2010-01-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AMD4.jpg 11.L.vivian.richard.Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SC00291.JPG 12.Jaxer at en.wikipedia. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-01-02. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jawaharlal_Nehru_Trust_Port.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.