Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc. RNDr. Eva Zelendová Pardubice 17. 9. 2014 Matematika pro všechny (učitele?)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc. RNDr. Eva Zelendová Pardubice 17. 9. 2014 Matematika pro všechny (učitele?)"— Transkript prezentace:

1 Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc. RNDr. Eva Zelendová Pardubice 17. 9. 2014 Matematika pro všechny (učitele?)

2 Pro koho je projekt MPV určen? Pro všechny Tedy i pro slabé a průměrné žáky, kteří nemají matematiku příliš v oblibě

3 Každý dobrý křesťan by se měl mít na pozoru před matematiky, kteří již po staletí pomáhají ďáblu zatemnit lidem ducha. (Svatý Augustin, 390)

4 Matematikové jsou jako Francouzi. Cokoli jim řeknete, přeloží si do svého vlastního jazyka, čímž vznikne něco jiného. (J. W. Goethe)

5 Co už je pro vás připraveno? Na webu SUMA JČMF jsou k dispozici texty, prezentace, zadání úloh, rady jak pracovat se žáky se specifickými poruchami, aplety atd. atd. http://www.pf.jcu.cz/math4all

6 Kdo materiály připravuje RNDr. Eva Zelendová metodička projektu Národní ústav pro vzdělávání (NÚV)

7 Doc. RNDr. Helena Binterová, Ph.D. Pedagogická fakulta JČU České Budějovice

8 PhDr. Věra Olšáková ZŠ a MŠ Čtyřlístek Uherské Hradiště

9 RNDr. Hana Lišková SPgŠ Litomyšl

10 Mgr. Ing. Miluše Hrubá G Jevíčko

11 Mgr. František Procházka SPŠ Chrudim

12 Mgr. Miroslav Staněk SOŠ a SOU André Citroëna v Boskovicích

13 Využití výpočetní techniky RNDr. Šárka Gergelitsová, Ph.D. G Benešov

14 Historie matematiky RNDr. Magdalena Hykšová, Ph.D. Dopravní fakulta ČVUT

15 Speciální vzdělávací potřeby RNDr. Růžena Blažková, CSc. PedF MU Brno

16

17 Učitele ničím nenahradíš!

18 O PROJEKTU

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31 Jak můžeme dosáhnout potřebné kvality? Jedině s pomocí učitelů

32 Co od vás potřebujeme? Abyste neučili v Praze  Provedení pilotáže na vaší škole Dodání podkladů o pilotáži Kopii zápisu v třídní knize, kde bude uvedeno, že jste pracovali s materiály projektu Prezenční listinu zúčastněných žáků Případné připomínky a poznámky k průběhu pilotáže

33 Co vám za to nabídneme? Dobrý pocit Úhradu nákladů nebo jejich části na akcích projektu Dohodu o provedení práce za pilotáž a dodání podkladů - 5 hodin (tj. cca 800,- Kč) za jednu třídu

34 Zájemci o pilotáž Napíší na adresu fuchs@math.muni.cz

35 Můj život s MPV

36 PISA 2012 definuje matematickou gramotnost následovně: Matematická gramotnost je schopnost jedince formulovat, používat a interpretovat matematiku v různých kontextech. Zahrnuje matematické myšlení, používání matematických pojmů, postupů, faktů a nástrojů k popisu, vysvětlování a předpovídání jevů.

37 Pomáhá jedinci si uvědomit, jakou roli matematika hraje ve světě, a díky tomu správně usuzovat a rozhodovat se tak, jak to vyžaduje konstruktivní, angažované a reflektivní občanství. 5  300 =1500

38 Úlohy s příběhem

39 Jak vysoký je vlastně jeden schod? Kolik schodů mám celkem ve svém domě? … Kolik piv je na každém 7. schodu? Mohu si otevřít ještě další pivo z bedny, než to stačím všechno spočítat?

40 Pokrývačův problém

41 Na obrázku jsou nakresleny rozměry letohrádku Hvězda. Určete s 10% rezervou, kolik m 2 střešní krytiny je třeba pořídit na její výměnu.

42 Výhonky

43 Hra, kterou vymysleli matematici John H. Conway a Michel S. Paterson v roce 1976 na univerzitě v Cambridgi

44

45

46 Jak musí „zahrát“ žák A aby vyhrál?

47

48

49 Jak ušetřit

50

51

52 Zápalky jsou sestaveny do čísla 3 568. Honza tvrdí, že když dvě zápalky přemístí, vytvoří číslo větší. Když to kamarádům předvede, Patrik se zamyslí a řekne: „ Dej to zpátky, já asi vidím lepší řešení“.

53 A opravdu ukáže své řešení, tedy číslo větší než měl Patrik. Radim je chvilku v úžasu a najednou vykřikne, že vidí ještě lepší řešení. Znovu sestaví číslo 3 568 a ukáže klukům ještě větší číslo, než vymyslel Patrik. Pokus se najít možná řešení Honzíka, Patrika a Radima. Najdi největší možné řešení.

54 Pulihrášek

55

56 Eva Kmentová – Agresivní krychle Jaroslav Hovadík – Rovnice o několik neznámých

57 Česká středověká úloha Nejsi již dítě, neboť kdybys polovinu, čtvrtinu a osminu svých let spolu znásobila, jest ti bez šesti let sedmdesát !

58

59 Trocha historie nikoho nezabije (mysleli jsme si při přípravě seminářů…)

60 Matematika v devíti knihách Host ujede za den 300 li. Host vyjel od hostitele, ale zapomněl jeden oděv. Když po třetině dne hostitel objevil zapomenutý oděv, vydal se na cestu, aby hosta dohonil. Když předal oděv hostovi, ihned obrátil koně na zpáteční cestu, za tři čtvrti dne (od odjezdu hosta) byl opět doma. Kolik li by hostitel ujel na koni za den? Poznámka: Jeden li se rovná 0,576 km.

61 Je to těžká úloha?

62 Zpaměti Pokud vyjel host v čase nula, v kolik hodin vyjel hostitel? Po třetině dne, tj. v 8. Kdy se hostitel vrátil? Po třech čtvrtinách dne, tj. v 18. Jak dlouho byl hostitel na cestě? 18 – 8 = 10

63 Jak dlouho jel hostitel než dohonil hosta? 5 hodin. Jak dlouho jel v tu dobu host? 8 + 5 = 13 Hostitel ujel za 5 hodin dráhu, kterou jel host 13 hodin. Jejich rychlosti jsou tedy v poměru 13 : 5.

64

65

66 Realita Na jaře 2014 úlohu řešilo 239 lidí, převážně učitelů 2. stupně ZŠ. Kolik jich úlohu vyřešilo? 8

67 K žádnému výsledku nedospělo 122 tj. 51 %

68

69

70

71

72 Perfektní úprava

73 Odhad a reálnost výsledku 45 učitelů podtrhlo výsledek menší než 300 li za den. Vůbec jim nevadilo, že hostitel jel pomaleji než host a přesto ho dohonil.

74 Nikoliv singulární chyby Vyjel v 8, vrátil se v 18, byl tedy na cestě 26 hodin. Počítají zbytečné údaje, například dráhu, a navíc nesmyslně. Špatně určí třetinu dne apod.

75 Co z toho plyne?

76 Obří akvárium

77

78

79 Děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc. RNDr. Eva Zelendová Pardubice 17. 9. 2014 Matematika pro všechny (učitele?)"

Podobné prezentace


Reklamy Google