Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilSilvie Sedláková
1
182. Žofínské fórum Co přinese nově chystaná legislativa z Ministerstva pro místní rozvoj? 8. září 2015 Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel
2
2 Stanovisko Svazu podnikatelů ve stavebnictví k zákonu o veřejných zakázkách Svaz spolupracuje na vzniku zákona s MMR účastí v expertní skupině a oceňuje tuto spolupráci Svaz považuje za rozhodující zabránit snaze rozšiřovat povinnosti ČR nad rámec evropské Směrnice zabránit tomu, aby zákon byl především koncipován a využíván jako nástroj proti korupci a aby byly nesprávně vysvětlovány některé parametry a pojmy (vícepráce, dodatečné práce, nejnižší cena). Je nutno prosazovat kvalitu a životnost staveb, nikoli nejnižší cenu zákon by měl především zlepšit zadávání veřejných zakázek, a proto je nutné zajistit po jeho vydání proškolení hlavních zadavatelů veřejné zakázky (pracovníci státní správy, kraje, města a obce) v zákoně je třeba dořešit oblast právní úpravy certifikace stavebních dodavatelů a část dohledu nad hospodářskou soutěží (návrh zpracovává ÚHOS) Zákon o zadávání veřejných zakázek a novela stavebního zákona
3
3 zákon je obecný předpis a k němu je třeba vydat vyhlášky a metodiky. Tím dořešit formu a návaznost jednotlivých předpisů SPS podporuje a má zájem se podílet na a.Prováděcích předpisech - technické podmínky pro stavební práce (dokumentace a soupis prací) - obchodní podmínky (řešit přiměřenost a standardy) b.Metodikách - standardy kvalifikačních požadavků pro stavební zakázky - standardní VOP pro zhotovení stavby - posouzení nabídek včetně možnosti oprav v nabídkovém rozpočtu - posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny - pravidla pro sestavení předpokládané hodnoty pro stavební zakázky je nutno dořešit podmínky pro změnu smlouvy v průběhu jejího trvání (formou VOP nebo metodiky) bez nového řízení
4
4 Stanovisko Svazu podnikatelů ve stavebnictví ke stavebnímu zákonu Svaz podporuje cíl novely zákona – spojení územního rozhodování, stavebního povolování a řízení EIA do jednoho koordinovaného povolovacího řízení, je však skeptický v tom, zda je možno v současných podmínkách tohoto cíle dosáhnout toto jednotné povolovací řízení zřejmě nebude povinné pro všechny druhy staveb (např. u souborů staveb, jejichž součástí je stavba podléhající vodnímu zákonu) koordinované povolení nebude využíváno u velkých staveb pro riziko zpracování kompletní dokumentace před projednáváním neprovádí se redukce dotčených orgánů, kterých je v průměru kolem 40 (znamenalo by to podstatný zásah do organizace státní správy)
5
5 pro koordinované povolení bude nutná dokumentace v rozsahu dnešní dokumentace, takže vzhledem k předchozímu bodu urychlení není možné nemění se správní řád a postupy podle něj. Ministerstvo vnitra se zásadně brání úpravám, podobné stanovisko má Nejvyšší správní soud. Justice bude rozhodovat podle zásady nezávislosti soudů a termíny nebude respektovat zůstává zachována vícestupňovost opravných prostředků – odvolání i soudního přezkumu největším ohrožením snahy o zkrácení termínů povolovacích řízení je současné znění EIA, které znamená zpřísnění podmínek a vylučuje možnost zkrácení a zjednodušení přípravy staveb největší problémy při tvorbě novely stavebního zákona si tvoří stát sám tím, že přes snahu MMR o racionální znění novely, četné orgány státní správy uplatňují svoje parciální zájmy bez ohledu na důsledky. Ilustrativním případem jsou tzv. kompenzační opatření MŽP
6
6 Závěr Vzhledem k současným podmínkám, stávající legislativě a možnosti sladění často protichůdných připomínek a požadavků lze očekávat, že naděje, vkládané do novely stavebního zákona nebudou naplněny a splnit formálně jenom bod z Prohlášení vlády je vzhledem k vynaložené práci přece jenom málo.
7
7 Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.