Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Evropské fondy a jejich fungování v České Republice
Mgr. David Póč
2
Evropská regionální politika a její historický průmět (1)
Klíčovou koncepcí je „solidarita“ „soudržnost“ Realizace efektivní regionální politiky v EU je aktuálně podpořena alokací více než třetiny rozpočtu EU Důležitá historická data: 1957 Římská smlouva – v její preambuli je formulace, že je třeba „posílit jednotu svých ekonomik a zajistit harmonický rozvoj snižováním rozdílů mezi různými regiony a zmírňováním zaostalosti méně rozvinutých oblastí“ 1958 Založení prvních dvou sektorových fondů - Evropského sociálního fondu (ESF) a Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu (EZOZF) 1975 Vytvoření Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR) 1986 Jednotným evropským aktem se vytvářejí podmínky pro skutečnou politiku soudržnosti 1989–1993 Na vrcholné schůzce v Bruselu v únoru 1988 dochází k celkové přestavbě fungování fondů solidarity, nyní nazývaných „strukturálními fondy“ 1992 Ve smlouvě o Evropské unii, která vstoupila v platnost v roce 1993, je soudržnost definována jako jeden z hlavních cílů Unie vedle hospodářské a měnové unie a jednotného trhu
3
Evropská regionální politika a její historický průmět (2)
7) –1999 Na vrcholné schůzce v Edinburghu (prosinec 1992) je rozhodnuto, že na politiku soudržnosti bude přiděleno téměř 200 miliard ECU (v cenách roku 1997), tedy třetina rozpočtu Společenství. Strukturální fondy jsou navíc doplněny o Finanční nástroj pro orientaci rybolovu (FNOR). Na podporu hospodářského a sociálního rozvoje a ochranu životního prostředí v kandidátských zemích střední a východní Evropy je určen Nástroj předsvtupních strukturálních politik (ISPA) a Speciální předsvstupní program pro rozvoj zemědělství a venkova (SAPARD); ty doplňují program PHARE, který existuje již od roku 1989 8) 2000–2001 Vrcholná schůzka v Lisabonu (březen 2000) schvaluje strategii zaměřenou na zaměstnanost, která má z Unie udělat „do roku 2010 nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější ekonomiku založenou na znalostech.“ Následně je tzv. Lisabonská strategie doplněna o koncepci trvale udržitelného rozvoje na summitu v Göteborgu (červen 2001) 9) 2002 Vrcholná schůzka v Kodani (prosinec 2002) končí vyslovením souhlasu s podmínkami pro přijetí deseti nových členských států Unie. 10) 2004 Dne 18. února předkládá Evropská komise svůj návrh reformy politiky soudržnosti na období 2007–2013, nazvaný „Nové partnerství pro soudržnost, konvergenci, konkurenceschopnost, spolupráci“, a 1. května Česká republika, Estonsko, Kypr, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Malta, Polsko, Slovenská republika a Slovinsko vstupují do Evropské unie.
4
Základní právní nařízení vztahující se k fungování evropských fondů
Nařízení Rady (ES) č. o obecných ustanoveních o strukturálních fondech Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. o Evropském fondu pro regionální rozvoj Nařízení Rady (ES) č. ( ) kterým se mění příloha II nařízení (ES) č. 1164/94 o zřízení Fondu soudržnosti Nařízení Komise (ES) č o informačních a propagačních opatřeních, která mají být prováděna členskými státy v souvislosti s pomocí ze strukturálních fondů Nařízení Komise (ES) č. o nesrovnalostech a navrácení neoprávněně vyplacených částek v souvislosti s financováním strukturálních politik a organizaci informačního systému v této oblasti Nařízení Komise (ES) č. kterým se stanoví detailní opatření pro provedení nařízení Rady (EHS) č. 4253/88 ohledně finanční kontroly prováděné členskými státy u operací spolufinancovaných Strukturálními fondy Nařízení Komise (ES) č. kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1260/1999, pokud jde o řídicí a kontrolní systémy pro pomoc poskytovanou ze strukturálních fondů Nařízení Komise (ES) č kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1260/1999, pokud jde o postup při provádění finančních oprav u pomoci poskytované ze strukturálních fondů Nařízení Komise (ES) č. kterým se mění nařízení (ES) č. 1685/2000 pokud jde o pravidla způsobilosti pro spolufinancování strukturálními fondy
5
Proč je v EU regionální politika jednou z klíčových priorit?
Rozdíly – značné sociální a ekonomické rozdíly mezi regiony v EU Solidarita – snaha snížit disproporce mezi regiony a členskými státy
6
Programové cíle pro období 2000 – 2006
Cíl 1 - Podpora rozvoje zaostávajících regionů Regiony s HDP pod hranicí 75% průměru EU se mohou těšit podpoře udržitelného rozvoje zejména prostřednictvím investic do výroby Cíl 2 - Podpora oblastí potýkajících se s restrukturalizací Všechny oblasti, které nespadají pod Cíl 1, a které dlouhodobě vykazují vysokou míru nezaměstnanosti, kriminality, špatnou úroveň školství nebo životního prostředí Cíl 3 - Podpora politiky zaměstnanosti a vzdělání Snížení nezaměstnanosti prostřednictvím rekvalifikace, vzdělávání a školení Strukturální fondy – ERDF, ESF, EAGGF, FIFG Rozpočet strukturálních fondů a iniciativ Společenství
7
Alokace finančních prostředků ve strukturálních fondech pro EU 15 a nové členské státy (1)
8
Alokace finančních prostředků ve strukturálních fondech pro EU 15 a nové členské státy (2)
9
Iniciativy Společenství a Inovační akce
10
Fond soudržnosti (tzv. kohezní fond) a předvstupní pomoc
Fond soudržnosti je speciálním fondem, který si klade za cíl pomáhat nejméně rozvinutým členským státům – 10 nových členských států + Řecko, Portugalsko, Španělsko a do konce roku 2003 ještě i Irsko Počátečním kritériem je, aby hrubý národní produkt (HNP) příslušného státu nedosáhl 90 % průměru Unie Fond soudržnosti vstupuje na celé území státu, ale spolufinancuje nikoliv programy, nýbrž velké projekty v oblasti životního prostředí a transevropských dopravních sítí Poprvé v dějinách svého postupného rozšiřování požadovala Evropská unie předvstupní pomoc deseti zemím střední a východní Evropy (SVE)
11
Jak fungují fondy EU? (1) O rozpočtu pro strukturální fondy a pravidlech jejich využívání rozhoduje vrcholná schůzka (tj. všichni členové Unie) na základě návrhu Evropské komise projednaného v Evropském parlamentu Po těchto rozhodnutích vypracuje každý stát nebo region své návrhy a sestaví z nich plán pro problémové oblasti a znevýhodněné sociální skupiny, s přihlédnutím k tematickému zaměření Komise Vypracované plány jsou předloženy Evropské komisi. Každý stát s Komisí projedná obsah těchto dokumentů a možnosti použití národních fondů a fondů Společenství při jejich uskutečňování
12
Jak fungují fondy EU? (2) Když se obě strany na těchto otázkách dohodnou, Komise schválí plány a programy, které z toho vyplývají O podrobnostech programů, zejména programových dodatcích, rozhodují autonomně státní nebo regionální orgány. O těchto dokumentech se s Komisí nejedná, ale jsou jí zasílány pro informaci. Orgán pověřený řízením programu vybere projekty, které nejlépe odpovídají jeho cílům, a poté informuje uchazeče o své volbě Vybrané subjekty pak mohou svůj projekt realizovat, musí jej ovšem dokončit ve lhůtě stanovené v programu, neboť rozvrh výplat je stanoven již na začátku Příslušné úřady pravidelně sledují průběh implementace programu, a to za pomoci monitorovacího výboru, kde jsou zastoupeni různí partneři (zástupci z oblasti ekonomické a sociální i životního prostředí)
13
Jaké jsou cíle regionální politiky EU s použitím nástrojů finanční pomoci?
Zlepšení regionální konkurenceschopnosti Zvýšení a zlepšení zaměstnanosti Vyvážený rozvoj městských a venkovských oblastí
14
Budoucnost evropských fondů?
Dosavadní výsledky Nové úkoly pro léta 2007 – 2013: V rozšířené Unii je zapotřebí větší soudržnosti Posilování priorit Unie Zvyšování kvality na podporu vyváženějšího a trvale udržitelného rozvoje Nové partnerství pro soudržnost Budoucí priority Konvergence Konkurenceschopnost Spolupráce
15
Strukturální fondy & Iniciativy Společenství
Evropský fond regionálního rozvoje - ERDF Evropský sociální fond – ESF Evropský orientační a záruční fond pro zemědělství – EAGGF Finanční nástroj na podporu rybolovu – FIFG Iniciativy – INTERREG III., URBAN II, LEADER +, EQUAL Cíl 1 Podpora mimo regiony cíle 1 Cíl 2 Cíl 3 Interreg III Urban II Leader + Equal ERDF x ESF EAGGF FIFG
16
Fond soudržnosti Cíl - pomáhat nejméně rozvinutým členským státům, tedy těm deseti novým, ale také Řecku, Portugalsku, Španělsku a do konce roku 2003 i Irsku Pokračování programu ISPA po Hlavní kritérium – u členského státu méně než 90% HNP průměru EU Centrální koncepce – aby náklady na konkrétní nezatěžovaly rozpočet a snaha příslušných zemí o splnění podmínek hospodářské a měnové unie
17
Tzv. Inovační akce Výjimečná povaha
Poměrně malá část celkových finančních prostředků Význam - inovační přínos, protože iniciují pilotní projekty a studie pro nové politiky, zdokonalují nakládání s finančními prostředky a napomáhají odhalování nových možností 3 hlavní témata – a) regionální ekonomiky založené na vědomostních a technologických inovacích b) regionální rozvoj založený na informační společnosti (e-EuropeRegio) c) regionální identita a udržitelný rozvoj
18
Podpora sektoru rybolovu - FIFG
Cíl - opatření směřující k vytvoření udržitelné rovnováhy mezi mořskými zdroji a jejich využitím, k podpoře konkurenceschopnosti firem v daném sektoru Subsidiární cíle - ke zvýšení a rozvoji nabídky rybích produktů (včetně produktů tzv. akvakultury) a k revitalizaci oblastí závislých na rybolovu
19
Fond solidarity Cíl – pomáhat regionům v členských i kandidátských státech postižených velkou přírodní, technickou či ekologickou katastrofou Založen po povodních v srpnu 2002 jako nový finanční nástroj EU Oblasti využití : 1) obnově provozuschopnosti infrastruktury a závodů v oblasti energetiky, vodohospodářství a zpracování odpadních vod, telekomunikací, dopravy, zdraví a vzdělávání; 2) zajištění ubytování a financování záchranných služeb tak, aby byly uspokojeny potřeby postiženého obyvatelstva; 3) zabezpečení preventivní infrastruktury a opatření k bezprostřední ochraně kulturního dědictví; 4) vyčištění oblastí postižených katastrofou, včetně přírodních zón
20
Fungování strukturálních fondů v České Republice
Základní dokumenty - Národní rozvojový plán na léta , Rámce podpory Společenství , 5 operačních programů pro realizaci pomoci v rámci Cíle 1 evropské regionální politiky Výjimka v ČR je hlavní město Praha Alokace finančních prostředků v ČR 2004 2005 2006 Fond soudržnosti 945,3 316,9 266,1 362,3 (Průměr*) Strukturální fondy 1 584,4 381,5 528,9 674 Cíl 1 (13 krajů) 1 454,3 339 485,5 629,8 Cíl 2 (Praha) 71,3 23,3 23,8 24,2 Cíl 3 (Praha) 58,8 19,2 19,6 20 Iniciativy Společenství 100,8 28,6 32,1 40,1 Interreg 68,7 21 21,4 26,3 Equal 7,6 10,7 13,8 Strukturální operace celkem 2 630,5 727 827,1 1 076,3
21
Fungování Rámce podpory Společenství v ČR (1)
Úkol Rámce podpory - vymezuje prioritní cíle a oblasti, do kterých směřují prostředky ze strukturálních fondů EU, a to do 13 krajů ČR Realizace strategie RPS – 5 operačních programů, všechny dokumenty jsou tzv. programovány na období příslušné finanční perspektivy Dělení a finanční pomoc v RPS (situace v ČR) Rámec podpory Společenství (Cíl 1) 2004 2005 2006 běžné ceny - EK Operační program Průmysl a podnikání Infrastruktura Rozvoj lidských zdrojů Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství SROP 454 Celkem
22
Fungování Rámce podpory Společenství v ČR (2)
Fungování dohody mezi EU a ČR – dokument byl schválen "Rozhodnutím Komise kterým se schvaluje Rámec podpory Společenství pro strukturální pomoc Společenství v oblastech Cíle 1 v České republice" - K (2004) 2089 ze dne (podkladem pro jednání o Rámci podpory Společenství je konečná verze Národního rozvojového plánu) Organizační struktura
23
Iniciativy Společenství v ČR
Fungování Iniciativ Společenství v letech 2000 – 2006 Program INTERREG Program EQUAL Program LEADER+ Program URBAN
24
Budoucnost evropských fondů v ČR Nové programovací období 2007 – 2013
Na základě schváleného rozpočtu Společenství na léta 2007 – 2013 přistoupila i ČR k řešení budoucnosti využívání evropských fondů Příprava Národního rozvojového plánu Schvalování Národního rozvojového plánu na léta 2007 – 2013 Otázka alokace unijních dotací mezi jednotlivé programové tituly Vznik 24 operačních programů
25
Národní rozvojový plán 2007 - 2013
Upřesnění konkrétní podoby OP v Národním strategickém referenčním rámci Rozpory mezi vládou, ministerstvy a kraji Nutnost schválení Evropskou Komisí Slabá vyjednávací pozice České republiky Nutnost propojení evropských dotačních titulů a národních zdrojů
26
Děkuji za pozornost Nějaké otázky?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.