Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJaroslav Štěpánek
1
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM 0021622443 Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
2
Výzkumné týmy výzkumného záměru VT VZ 1. Sociální determinanty inkluzivního vzdělávání (Mühlpachr) VT VZ 2. Inkluzivní vzdělávání ve školách hlavního proudu se zaměřením na žáky s poruchami chování a sociálním znevýhodněním (Vojtová) VT VZ 3. Kvalitativní a kvantitativní výzkumné šetření zaměřené na sociálně znevýhodněné skupiny (Němec) VT VZ 4. Intervence u žáků se zdravotním postižením a zdravotním oslabením v základních školách (Opatřilová) VT VZ 5. Vzdělávání a výchova nadaných žáků (Šimoník)
3
Výzkumné týmy výzkumného záměru VT VZ 6. Školní kurikulum při výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠ (Kratochvílová) VT VZ 7. Empirický výzkum u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na český jazyk a jazykovou komunikaci (Sieglová) VT VZ 8. Učení a vyučování cizímu jazyku u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu integrace a inkluze (Janíková) VT VZ 9. Intervence u žáků s narušenou komunikační schopností v průběhu vytváření komunikační kompetence v rámci základního vzdělávání (Klenková)
4
Výzkumné týmy výzkumného záměru VT VZ 10. Vzdělávání žáků s poruchami učení strategie ve vzdělávání žáků v ZŠ (Bartoňová) vzdělávání žáků s dyskalkulií a dalšími poruchami učení v matematice (Blažková) VT VZ 11. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávací potřebami ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví - Výchova ke zdraví (Havelková) VT VZ 12. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce (Friedmann) VT VZ 13. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím dramatické výchovy (Pavlovská)
5
Sociální determinanty inkluzivního vzdělávání Výzkumný cíl Analýza sociálních determinant inkluzivního vzdělávání, komparace ve vybraných zemích EU, hledání faktorů, které determinují inkluzivní proces Role sociálních služeb v procesu inkluzivního vzdělávání
6
Inkluzivní vzdělávání se zaměřením na žáky s poruchami chování Výzkumný cíl Zaměření na empirické šetření v prostředí škol hlavního proudu v rámci předškolního vzdělávání základní školy V prostředí školských zařízení pro preventivně výchovnou péči a ústavní a ochrannou výchovu
7
Inkluzivní vzdělávání se zaměřením na žáky s poruchami chování Dílčí cíle Analýza podmínek pro edukaci žáků s rizikem poruch chování a sociálním znevýhodněním a jejich inkluzivní dimenze
8
Inkluzivní vzdělávání se zaměřením na žáky s poruchami chování Očekávané výsledky - šetření bude sledovat Příležitosti, které vytváří školský systém, škola v systému pro začleňování žáků s rizikem chování do přirozeného edukativního prostředí Podmínky a prostředky v systému – pravidla, prostor, čas, ve výuce – cíle, hodnocení, příležitost Bariéry v socializaci žáků s rizikem chování, které škola vytváří v systému ve výuce
9
Výzkum se zaměřením na sociálně znevýhodněné skupiny Výzkumný cíl Vytvořit typologii charakteristik sociálního prostředí v kontextu žáka základní školy Navrhnout optimální koncepci stimulačně edukativních přístupů, které povedou k jeho smysluplnému životu ve školní třídě
10
Výzkum se zaměřením na sociálně znevýhodněné skupiny Dílčí cíle Analýza současné situace Studie z prostředí tříd a škol, kde působí asistent pedagoga, volnočasový asistent, sociální pedagog a zhodnotit efektivitu jejích působení Sledování utváření postojů k žákům se sociálním znevýhodněním ve třídě
11
Intervence u žáků se zdravotním postižením a znevýhodněním Výzkumný cíl Analýza současných intervenčních opatření ve školské sféře u žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním
12
Intervence u žáků se zdravotním postižením a znevýhodněním Dílčí cíle Vliv chronického onemocnění na vzdělávání žáků v základních školách Didaktika pro integrativní/inkluzivní školu Faktory prostředí ovlivňující strategii ve vzdělávání žáků s tělesným postižením (technologie, podpora, služby) Funkce speciálně pedagogické diagnostiky
13
Vzdělávání a výchova nadaných žáků Výzkumný cíl Zjistit současný stav přístupu ve vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v ČR a v zahraničí
14
Vzdělávání a výchova nadaných žáků Dílčí cíle Analyzovat dostupné informační zdroje – české i zahraniční Provést orientační průzkum současného stavu v oblasti vzdělávání a výchovy nadaných žáků základních a středních škol v České republice
15
Vzdělávání a výchova nadaných žáků Očekávané výsledky Navrhnout a ověřit nové postupy při diagnostice nadaných žáků Navrhnout a ověřit strategie vzdělávání a výchovy nadaných žáků Stanovit požadavky na úpravy kurikula pre- a postgraduální přípravy učitelů Formulovat podmínky, které jsou nezbytné pro výuky žáků v inkluzivních třídách Vytvořit teoretické konstrukty, které napomohu ke konstituování nového pojetí didaktiky pro inkluzivní školu
16
Školní kurikulum primárního vzdělávání při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Výzkumný cíl Zjistit připravenost škol k inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Provést obsahovou analýzu školního kurikula na 1. stupni základní škol a jeho komparaci vzhledem k požadavkům Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV)
17
Školní kurikulum primárního vzdělávání při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Očekávané výstupy Formulovat návrh na obsah a strukturu školního vzdělávacího programu pro zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Zprostředkovat učitelům integrativní didaktické postupy Výsledky implementovat do pre- a postgraduální přípravy učitelů primární školy (školní pedagogika, oborové didaktiky)
18
Empirický výzkum se za měřením na český jazyk a jazykovou komunikaci Výzkumný cíl Zaměřit se na zjištění současného stavu ve výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na vybraných školách v Brně Podpořit tvorbu a průběžnou modifikaci školních vzdělávacích programů v konkrétních i obecně platných podmínkách škol s inkluzivním vzděláváním
19
Empirický výzkum se za měřením na český jazyk a jazykovou komunikaci Dílčí cíle Zaměřit se na ztížené schopnosti komunikace s literárním textem u žáků s SPU Možnosti využití tématu handicapu v knihách pro děti Problematiku komunikativních vývojových aspektů u žáků z cizojazyčného prostředí Problematiku jazykových a komunikativních schopností žáků s SPU Komunikaci v běžných životních situacích
20
Empirický výzkum se zaměřeném na cizí jazyky Výzkumný cíl Zmapovat současný stav cizojazyčné výuky u žáků s SPU ve školách v Brně Ověřit a zjistit efektivitu vybraných výukových aktivit a metod relevantních pro danou cílovou skupinu žáků (prvky alternativních směrů, metody tvůrčího psaní, hodnocení) Vytvořit konkrétní náměty pro jazykovou výuku u žáků s SPU
21
Empirický výzkum se zaměřeném na cizí jazyky Dílčí cíle - Výzkumné otázky Jak jsou žáci s SPU zařazeni do výuky jazyků na ZŠ Jak jsou učitelů jazyků seznámeni s problematikou (pre- a postgraduální příprava učitelů) Jak probíhá spolupráce mezi jednotlivými subjekty (škola, rodina, pedagogicko- psychologická poradna)
22
Intervence u žáků s narušenou komunikační schopností Výzkumný cíl Analyzovat výskyt žáků s narušenou komunikační schopností v základních školách v Brně Sledovat návaznost na realizovaný výzkum v mateřských školách v Brně
23
Intervence u žáků s narušenou komunikační schopností Dílčí cíle Zjistit výskyt narušené komunikační schopnosti u žáků základní školy Sledovat projevy nedostatků v komunikačních schopnostech žáků, které se odrážejí ve vzdělávacím procesu Analyzovat kompetence učitelů ke vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností
24
Intervence u žáků s narušenou komunikační schopností Očekávané výsledky Odhalení výskytu a aktuálního stavu narušené komunikační schopnosti u žáků v základních školách Zjištění situace v připravenosti pedagogů k práci se žáky s narušenou komunikační schopností Stanovit konkrétní návrhy na opatření pro pedagogy
25
Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení Výzkumný cíl Analyzovat současný stav na ZŠ v integraci žáků se SPU Analyzovat současný stav na ZŠ v integraci žáků s poruchami učení v matematice (dyskalkulie)
26
Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení Očekávané výsledky Realizace vhodných komunikačních cest, které osloví žáka s SPU Postupné vytváření klíčových kompetencí žáka se SPU dle RVP ZV Výběr vhodných oblastí učiva matematiky pro žáky s dyskalkulií Výsledky implementovat do pre- a postgraduální přípravy učitelů (školní pedagogika, oborové didaktiky)
27
Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví – výchova ke zdraví Výzkumný cíl Zjistit a analyzovat stav a respektování podmínek integrace Se zřetelem na integrované žáky – jejich osobnost, sociální adaptabilitu Ze strany školy – znalosti, postoje a připravenost pedagogů, existenci potřebného materiálně technického vybavení Zaměřit se na sledování a utváření postojů k integrovaným žákům v kontextu spolužáků
28
Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví – výchova ke zdraví Dílčí cíle - orientace na oblasti: Skupinu žáků se zdravotním postižením či znevýhodněním - mapování jejich potřeb a kvality života Skupinu žáků nadaných – screening jejich životního stylu, denního režimu a rizikových momentů Skupinu žáků se sociálním znevýhodněním – monitoring vybraných sociálních patologií a návrh preventivních opatření
29
Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce Výzkumný cíl Analyzovat současný stav v oblasti profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
30
Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce Dílčí cíle - výzkumné otázky Jaká je převažující profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V čem je specifické kariérové poradenství pro tyto žáky Jakou roli v kariérním poradenství hrají jednotlivé subjekty ve školách – pracovníci školních poradenských pracovišť, třídní učitelé, učitelé jednotlivých předmětů Jaké postavení a podobu má téma volby povolání ve školních vzdělávacích programech
31
Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce Dílčí cíle - výzkumné otázky Jakými způsoby je podporována orientace žáků k technickým oborům a řemeslům Jak je otázka profesní orientace žáků zastoupená ve vyučovacích předmětech vzdělávacích oblasti Člověk a svět práce Nakolik jsou učitelé praktických předmětů ochotni a připraveni pomáhat žákům se speciálními vzdělávací potřebami při volbě profesní cesty Jaké postavení v otázce profesní orientace zaujímají vnější poradenské subjekty (PPP, SPC)
32
Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím dramatické výchovy Výzkumný cíl Ověřit možnosti rozvinutí osobních a sociálních kompetencí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami pomocí dramatické výchovy při přímé práci s dramatem Vytvořit metodický materiál s využitím metod a technik dramatické výchovy pro osobnostní a sociální rozvoj žáků se speciálními potřebami
33
Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím dramatické výchovy Dílčí cíle - orientace na oblasti Rozvoj osobnostních a sociálních kompetencí u žáků se speciálními potřebami prostřednictvím dramatické výchovy Řešení problémových situací pomocí metod dramatické výchovy Adaptace žáků se zrakovým postižením do kolektivu v inkluzivní škole pomocí dramatické výchovy
34
Konference s mezinárodní účastí 2007 – Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení 2007 – Výchova a vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných 2008 – Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností 2009 – Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním 2009 – Dramatická výchova na školách s inkluzí 2010 – Vzdělávání žáků nadaných 2011 – Pre- a postgraduální příprava učitelů 2012 – Vzdělávání žáků se zdravotním postižením 2013 – Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.