Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDaniela Hrušková
1
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/28.0080
2
Přednáška SP3, 21. 11. 2012
3
Osnova Shromažďování Sdružování Ochrana osobních údajů Ochrana utajovaných informací
4
Shromažďování – právní základy Čl. 19 LZPS Čl. 11 Úmluvy Čl. 12 Charty práv a svobod EU Zákon č. 84/1990 Sb., o právu shormažďovacím
5
Zásady Bez předchozího povolení státního orgánu (min. okruh zákonných povinností) Souvislost s právem petičním a sdružovacím Účel – vyjádření názoru Výsledek (?)
6
Pojmy, řízení Svolavatel Princip oznamovací Práva a povinnosti svolavatele a účastníků
7
Omezení práva: - zákaz ze zákona(př. § 1/5) -zákaz úřadem obligatorní a fakultativní (§ 10, §11/1) Rozpuštění
10
Organizace Ministerstvo vnitra Krajský úřad Pověřený obecní úřad Obecní úřad
11
Soudní ochrana Správní žaloba – proti rozhodnutí o zákazu shromáždění (aktivně legitimován svolavatel) Námitky – proti rozpuštění shromáždění (aktivně legitimován svolavatel nebo účastník, řízení dle sřs, zejména dle §§ 65-78)
12
Judikatura Rozhodnutí NSS 2 As 104/ 2012 – 35 (k rozpuštění shromáždění; do práva shromažďovacího lze zasahovat, pakliže ono zasahovalo práv jiných osob, zde to byly děti a jejich ústavně zaručená práva; okolnost, že nešlo o přestupek proti veřejnému pořádku není rozhodná)
13
Sdružování – právní základy Čl. 20 LZPS Čl. 11 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod Čl. 12 Charty základních práv a svobod EU Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů
14
Zásady Cíl: uspokojit a chránit zájmy členů/skupin Právo nikoli povinnost Bez povolení státního orgánu Zák. o sdružování se týká jen institucionalizovaných sdružení - PO (ústavně zakotvené je ale sdružování jakékoli – i bez vzniku PO) Registrační princip
15
Pojmy a průběh registrace sdružení Negativní vymezení možných sdružení § 4 Návrh na registraci podávají min. 3 občané, z nichž jeden je starší 18 let = přípravný výbor (bez právní subjektivity) K návrhu se připojí stanovy a označení zmocněnce Registraci provádí Ministerstvo vnitra
16
Řízení o registraci Řízení je zahájeno bezvadným návrhem Rozhodnutí: 1.Odmítnutí registrace (do 10 dní od podání návrhu) 2.(Provedení registrace, do 10 dní, přípravnému výboru jsou odeslány stanovy s vyznačeným datem registrace, nejedná se o rozhodnutí ve správním řízení, jde o úkon osvědčovací) 3.Ministerstvo je nečinné, nerozhodlo do 40 dní, pak sdružení vzniká dnem následujícím po uplynutí lhůty
17
Zánik sdružení 1.Dobrovolné rozpuštění 2.Sloučení s jiným sdružením 3.Pravomocné rozhodnutí ministerstva o jeho rozpuštění 4.Zrušením dle jiných právních předpisů (dnes dle zákona č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob)
19
Soudní ochrana Správní žaloba proti odmítnutí registrace k Městskému soud v Praze Správní žaloba proti rozhodnutí ministerstva o rozpuštění sdružení Jednotlivec – žaloba k civilnímu soudu
20
Judikatura Rozhodnutí NSS 7 As 29/2008 – 104 (ke zrušení Komunistického svazu mládeže; v souladu s čl. 20/3 LZPS je třeba při rozpuštění sdružení hodnotit 3 kritéria – zda má oporu v zákoně, sleduje legitimní cíl a je v demokratické společnosti nezbytná = tedy odpovídá naléhavé společenské potřebě a je přiměřený legitimním zájmům)
21
Ochrana osobních údajů - právní základ Evropská úmluva o lidských právech (čl. 8) Úmluva o ochraně osob se zřetelem na automatizované zpracování osobních dat (CETS No. 108) (Rada Evropy) Směrnice 95/46/ES ze dne 24. října 1995, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů95/46/ES LZPS – čl. 7, čl. 17/1, čl. 10/3 Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
22
Působnost zákona § 3 vztahuje se na osobní údaje, které zpracovávají (automatizovaně nebo jinými prostředky) státní orgány, orgány územní samosprávy, jiné orgány veřejné moci, i FO a PO nevztahuje se na nahodilé shromažďování osobních údajů, pokud tyto údaje nejsou dále zpracovávány nevztahuje se na zpracování osobních údajů, které provádí FO výlučně pro osobní potřebu
23
Řízení při oznámení zpracování Oznámení správce o zpracování osobních údajů Úřadu (náležitosti pís. návrhu) Zápis do registru zpracovatelů (vede Úřad) – osvědčení o registraci Zahájení řízení ex offo v případě podezření na rozpor se zákonem (zastavení, rozhodnutí) Zrušení registrace
24
Postup v „ běžném“ řízení kontrola inspektory Úřadu – zjištění nedostatků rozhodnutím Úřadu je udělena pokuta za správní delikt rozklad dle § 152 SŘ proti rozhodnutí Úřadu, o němž rozhoduje předseda Úřadu žaloba ke krajskému soudu proti rozhodnutí předsedy Úřadu kasační stížnost k NSS proti rozhodnutí krajského soudu
25
Organizace: Úřad pro ochranu osobních údajů provádí správní dozor nad zpracováním osobních údajů vede registr zpracování osobních údajů přijímá podněty a stížnosti na porušení povinností projednává přestupky a jiné správní delikty a uděluje pokuty zjistí-li, že došlo k porušení povinností uložených tímto zákonem, uloží inspektor, jaká opatření je třeba učinit, aby byly zjištěné nedostatky odstraněny, a stanoví lhůtu pro jejich odstranění v řízení ve věcech upravených tímto zákonem se postupuje podle správního řádu
26
Stanoviska ÚOOÚ Použití kamerových systémů v bytových domech (posuzování proporcionality zásahu do práva na soukromí vůči právu chránit své majetkové zájmy) Test proporcionality Pl.ÚS 40/08
27
Ochrana utajovaných informací – právní základ Čl. 17/4 LZPS Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR Zákon č. 401/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a bezpečnostní způsobilosti Nařízení vlády č. 522/2005 Sb., kterým se stanoví seznam utajovaných informací Bezpečnostní předpisy Rady EU (rozhodnutím 2001/264/ES)
28
1. Utajovaná informace informace v jakékoliv podobě zaznamenaná na jakémkoliv nosiči označená v souladu s tímto zákonem, jejíž vyzrazení nebo zneužití může způsobit újmu zájmu ČR nebo může být pro tento zájem nevýhodné, a která je uvedena v seznamu utajovaných informací zájmem ČR je zachování její ústavnosti, svrchovanosti a územní celistvosti, zajištění vnitřního pořádku a bezpečnosti, mezinárodních závazků a obrany, ochrana ekonomiky a ochrana života nebo zdraví fyzických osob informace ve stupni utajení přísně tajné, tajné, důvěrné, vyhrazené
29
2. Bezpečnostní způsobilost Citlivé činnosti Doklad/osvědčení FO/osvědčení podnikatele Bezpečnostní řízení
30
Bezpečnostní řízení Provádí NBÚ Cílem je získání dokladu o bezpečnostní způsobilosti V případě pozitivního stanoviska Úřadu – písemné rozhodnutí se nevydává, vydá se doklad U negativního stanoviska – rozhodnutí o nevydání dokladu Rozklad dle SŘ - ředitel Úřadu, proti rozhodnutí ředitel je možná žaloba ve správním soudnictví
31
Národní bezpečnostní úřad Tzv. jiný ústřední správní úřad V čele – ředitel (jmenován a odvoláván vládou) státní dozor v oblasti ochrany utajovaných informací a bezpečnostní způsobilosti, plní úkoly v oblasti ochrany utajovaných informací v souladu se závazky vyplývajícími z členství České republiky v EU Stálá komise PS pro kontrolu NBÚ
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.