Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMiluše Černá
1
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku firem ze strany zaměstnavatelů. P ROJEKT - REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.04/1.1.01/95.00003 „S POLEČNÝM POSTUPEM SOCIÁLNÍCH PARTNERŮ K PŘÍPRAVĚ ODVĚTVÍ NA ZMĚNY DŮCHODOVÉHO SYSTÉMU – ETAPA I.“ Konference k tématu: DEMOGRAFICKÝ VÝVOJ A ZAMĚSTNANOST V SILNIČNÍ NÁKLADNÍ DOPRAVĚ Některé zkušenosti a poznatky z realizace projektu, zejména ze seminářů a řízených rozhovorů u dopravních firem SAČM.
2
CÍL PROJEKTU posoudit současnou situaci a navrhnout možnosti pro udržení zaměstnanosti lidí, až se výrazně prodlouží doba odchodu pracovníků do starobního důchodu a to jak ze strany: zaměstnanců zaměstnavatelů státu přispět k vytvoření takových finančních, pracovních, personálních a dalších nezbytných podmínek k tomu, aby co největší počet zaměstnanců mohl vykonávat své povolání plnohodnotně. Ze všech řízených rozhovorů, seminářů, dotazníků i neformálních rozhovorů se zaměstnanci i zaměstnavateli vyplynuly následující požadavky:
3
Požadavky na zaměstnance: vzdělání - střední odborné zvyšování kvalifikace - celoživotní vzdělávání péče o duševní a fyzické zdraví plnění pracovních povinností - zodpovědnost, ukázněnost, cílevědomost; důraz na bezpečnost související s dopravou aktivní pomoc při udržování dobrého pracovního prostředí ve firmě loajalita a podpora firmě u níž zaměstnanec pracuje ------------------------------------------------------------------------------------- většina se staví k výše uvedenému negativně, nemá zájem - lenost, nevědomost... na druhé straně je třeba konstatovat, že při současném vytížení řidičů je to problematické
4
Požadavky na zaměstnavatele: zajistit a udržet konkurenceschopnost firmy na trhu práce personální činnost - vytváření podmínek pro práceschopnost svých zaměstnanců do předdůchodového věku ( 1/3+1/3+1/3) vytvořit harmonické pracovní podmínky a zdravé prostředí ve firmě pro všechny zaměstnance zajistit specializovanou zdravotní péči pro řidiče ; prevence zavedení sociálního fondu pro zaměstnance návrhy na změnu kategorizace práce řidič -------------------------------------------------------------------------------------------- velká většina OSVČ a malých firem o to nemá vůbec zájem a vůbec takto neuvažuje některé střední a velké firmy výše uvedené více či méně realizují v praxi, avšak s jakým úspěchem nelze posoudit
5
Požadavky na stát: nastavit důchodový systém v ČR s perspektivou 20- 30 let ( 1.,2. a 3. pilíř ) revidovat současné podmínky pro předčasný důchod pro zaměstnance, kteří ze zdrav. důvodů již dále nemohou vykonávat svoji profesi ( např. řidiči) - rekvalifikace přehodnotit pracovní kategorie ( zařazení řidiče ) zlepšit podnikatelské podmínky v silniční dopravě (konkurenceschopnost-M+S+V) vytvořit daňové úlevy pro firmy, které zaměstnávají řidiče od 18 do 25 let a nad 55 let řešit komplexní výchovu řidičů; celoživotní zvyšování kvalifikace vyřešit odměňování řidičů
6
Závěry: neprodlužovat důchodový věk, max. 65 let; od 65 let už je řidič rizikový a méně výkonný, zvyšuje se nemocnost a snižuje bezpečnost ; ideál 55 až 60 let v podvědomí zaměstnavatelů je, že prodlužující věk má negativní dopad na ekonomiku firmy ( někde však platí méně, ale stále) na základě našich zkušeností je v pracovním procesu cca 30- 40% velmi zkušených a zodpovědných řidičů ; cca 30% kteří jsou na úrovni nižšího standardu a 30% nekvalitních, méně zodpovědných řidičů, kteří se také nazývají "turisti" finanční i společenské ohodnocení práce řidiče je velmi nízké - zlepšit každý občan- řidič by si měl spořit na důchod ( živ. pojištění ) ; mzda a dieta ( problémy) ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Jedním ze zásadních faktorů, který silně ovlivňuje výše uvedené skutečnosti je prosperita dopravní firmy ( ziskovost je od 0,1 až do 3% )
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.