Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJan Horák
1
riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí školy odpovídá více běžnému životu, prostředí školy jako prostor pro trénink interakcí. I ostatní děti budou mít možnost naučit se zvládat složitější interakce.
2
riziko: Méně uspokojeny specifické potřeby dítěte. klíčové: uspokojit specifické zájmy v prostředí školy(částečně) + Možnost nápodoby chování v běžném sociálním prostředí umožňuje rychlejší zvládnutí sociálních dovedností. riziko: Vyšší zátěž, tedy i stres, úzkost, strach ze selhání, jak na straně dítěte s PAS, tak u ostatních dětí. klíčové: mírnit napětí specifickými metodami (terapie), u zdravých dětí podporou ze strany školního psychologa + Odbourání izolace, kontakt se zdravými vrstevníky. Vrstevníci „povýšeni“ na pomocníky, ochránce. Možnost rozvíjet ideu dobrovolnictví.
3
riziko: Více problémového chování (je víc vidět). klíčové: preventivně předcházet problémovému chování (odhalovat a eliminovat spouštěče) + Lepší adaptace na pozdější studium či zaměstnání, i život v dospělosti. riziko: Chybějící speciálně-pedagogické vzdělání učitelů, málo zkušeností s výukou dětí s PAS. klíčové: průběžně vzdělávat personál školy, supervize + Zvýšení sebevědomí rodičů i dítěte, učitelů.
4
riziko: Problematičtější souhra mezi rodinou a školou, často větší nároky rodičů na spolupráci. klíčové: častý a pravidelný kontakt s rodiči + V přítomnosti asistenta pedagoga zajištěn individuální přístup. Ideálně asistent pedagoga pomáhá i ostatním dětem. riziko: Možnost tlaku rodičů spolužáků na odchod dítěte (z důvodu špatné informovanosti, či strachu z agresivity, nebo z pocitu, že handicapované dítě brzdí vzdělávání). klíčové: pravidelně informovat o všech krocích + Podpořená touha některých dětí být mezi běžnou populací (časté u Aspergerova syndromu).
5
riziko: Nebezpečí šikany. klíčové: prevence šikany v práci se třídním kolektivem + Pracovat se třídou je výhodné pro všechny případné oběti šikany. riziko: Sklon k sebepodhodnocování, srovnávání se spolužáky, nemožnost zažít úspěch. klíčové: podpora dítěte v oblastech, kde vyniká + Možnost rozvíjet hluboký zájem o obor.
6
riziko: Netolerantní přístup ze strany personálu školy, rodičů spolužáků. klíčové: opakovaně vysvětlovat podstatu postižení + Nezanedbatelný je přínos pro zdravou populaci, jež by se měla setkávat s jinakostí, a tak se ji učila tolerovat, následně i více pomáhat handicapovaným. Klíčová otázka, na kterou by si každá škola integrující děti s PAS měla umět odpovědět, zní: Jak nastavit prostředí školy a přístup učitelů, aby přijímání „jinakosti“ bylo přirozenou součástí klimatu školy?
7
1. Podrobné psychologické (neurologické, …) vyšetření žáka, na jehož podkladě se upravuje specifický přístup 2. Převaha pozitiv při zvažování inkluze (individuální integrace) 3. Motivace rodičů i žáka (mírnit nejistotu a pochybnosti na straně rodičů), vysvětlování podstaty postižení 4. Ochotné a vstřícné vedení příslušné školy, bez jehož podpory si lze představit inkluzi jen těžko
8
5. O vhodnosti inkluze přesvědčený (vyškolený a spolupracující) učitelský sbor 6. Poradenské zázemí: výchovný poradce, školní psycholog, speciální pedagog, asistent pedagoga, terapeut, lékař, fyzioterapeut, …, jejich konzultace a supervize ve škole 7. Kvalitní IVP, vycházející ze speciálně pedagogického vyšetření žáka 8. Připravený třídní kolektiv (a to i rodiče spolužáků) 9. Neustálý kontakt mezi rodinou a školou
9
Nic není samozřejmé. Největším nepřítelem je strach. Neexistuje jen jedna cesta. Děkuji za pozornost. miroslav.vosmik@seznam.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.