Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Vypracovali: Jiří Kubinec Jaroslav Hatoň Marek Feifer Teorie řízení ve stavebnictví Obor – „L“ Příprava, realizace a provoz staveb Fakulta stavební ČVUT v Praze Abraham Harold Maslow
2
Základní údaje Narozen: 1.dubna 1908 v Brooklynu, New York
Zemřel: 8. června 1970 v Menlo Parku, Kalifornie Obor působnosti: Psychologie Jeden ze zakladatelů humanistického proudu v psychologii Nejznámější dílo- Maslowova pyramida lidských potřeb 10. nejcitovanější psycholog ve 20. století
3
Život Abraham se narodil jako nejstarší ze sedmi dětí.
Jeho rodiče byli chudí Židé, kteří počátkem 20. století emigrovali do USA, aby unikli perzekucím v carském Rusku. Sami nebyli intelektuálně orientovaní, ale vzdělání přikládali význam. Maslow jako dítě zažíval v newyorském Brooklynu těžké časy, stal se terčem antisemitismu některých učitelů i dětí z okolí. Prožíval také komplikovaný vztah ke své matce, který přerostl do silného odporu.
4
Život Absolvoval City College a poté studoval psychologii na University of Wisconsin. V roce 1928 se oženil se svou sestřenicí Berthou, která v té době ještě studovala střední školu. Narodily se jim dvě děti. V letech 1951 až 1969 byl profesorem na Brandeis University v Massachusetts. Roku 1967 prodělal silný infarkt. O tři roky později, ve věku 62 let, dostal při běhání další infarkt, který se stal příčinou jeho smrti.
5
Maslowova pyramida lidských potřeb
K nejvýznamnějším příspěvkům Abrahama Maslowa v psychologii patří hierarchie lidských potřeb, kterou obvykle zobrazoval jako pyramidu:
7
Maslowova pyramida lidských potřeb
potřeba seberealizace: naplnit své možnosti růstu a rozvoje potřeba uznání, úcty: být vážený, mít úspěch v očích jiných lidí a na tomto základě být sám sebou kladně hodnocen potřeba lásky, sounáležitosti: vedou k touze někam a k někomu patřit, být přijímán a milován potřeba bezpečí, jistoty: projevuje se především vyhýbáním se všemu neznámému, neobvyklému či hrozivému fyziologické potřeby: potřeba potravy, tepla, vyměšování
8
Nejzákladnější potřeby (fyziologická, bezpečí, sounáležitost a úcta) Maslow označuje jako potřeby nedostatkové (potřeby deficience) Pátou kategorii (seberealizace) pak jako potřeby růstové.
9
Obecně platí, že níže položené potřeby jsou významnější a jejich alespoň částečné uspokojení je podmínkou pro vznik méně naléhavých a vývojově vyšších potřeb. Toto však nelze říci zcela bezvýhradně a je doloženo, že uspokojování vyšších potřeb (estetických, duchovních) může napomoci v mezních situacích lidského života, ve kterých je možnost uspokojování nižších potřeb omezena (např. v prostředí koncentračních táborů).
10
Za nejvyšší potřeby považuje Maslow potřebu SEBEREALIZACE, jíž označuje lidskou snahu naplnit své schopnosti a záměry.
11
Citáty „Kdo umí dobře zacházet s kladivem, má sklon si myslet, že všechno jsou hřebíky.“ „Hledání smyslu a smysluplnosti života je primárním motivem lidského chování. Tato potřeba - stejně jako jiné potřeby - může být uspokojována nebo neuspokojena.“ „To láska tvoří milovanou osobu.“
12
Děkujeme za pozornost .
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.