Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský Zahradníci se pečlivě starali o své květinové záhony. Záhony rozkvetly již koncem května. Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Hana Kopčanová
2
72.2 Co už víme? Pracujte s větou.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 72.2 Co už víme? Pracujte s větou. Návštěvníci obdivovali krásné kulturní i historické památky našeho hlavního města. Poznáme větu, druh věty. Píšeme správné znaménko (?, !, . ). Spočítáme slova ve větě. Určíme slovní druhy. U podstatných jmen určíme rod, číslo, pád, vzor. U podstatných jmen rodu mužského určíme životnost. Najdeme podstatné jméno v 1.p. – podmět. Najdeme sloveso – přísudek. Poznáme větu jednoduchou (jedno určité sloveso). Poznáme souvětí (více slovesných tvarů).
3
72.3 Co si řekneme nového? Ovocné stromy na jaře krásně rozkvetly.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 72.3 Co si řekneme nového? Určete podmět a přísudek ve větách (opakuj: podmět – podst. jm. 1. p., přísudek – sloveso). V jakém rodu je podmět? V jakém čísle? Jakou koncovku má sloveso - přísudek? V jakém je čase? Zakroužkuj ji. Ovocné stromy na jaře krásně rozkvetly. Ptáci zpívali už od časného rána. Na louce poletovali krásní barevní motýli. Květinové záhony voněly po celém parku. Pamatuj! Pokud je podmětem podstatné jméno rodu mužského životného, napíšeme v koncovce příčestí minulého –i. Pokud je podmětem podstatné jméno rodu mužského neživotného, píšeme v koncovce příčestí minulého -y.
4
72.4 Doplňte následující tabulku:
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 72.4 Doplňte následující tabulku: číslo jednotné číslo množné Zedník pracoval na stavbě. Čmelák bzučel v jeteli. Na nádraží přijel zpožděný vlak. V kuchyni vařil kuchař polévku. Strom se ohýbal ve větru. Jeho sešit ležel na lavici.
5
72.5 Už to umíme? Pamatujte si. Doplňte neúplné věty.
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 72.5 Už to umíme? Pamatujte si. Doplňte neúplné věty. Shoda podmětu s přísudkem rod mužský životný -i rod mužský neživotný -y rod ženský rod střední -a Hlasy zvířat Krávy bučel_. Kočky mňoukal_. Medvědi bručel_. Ovce bečel_. Prasata chrochtal_. Slepice kdákal_. Hadi syčel_. Ptáci zpíval_. Zvuky věcí Okna řinčel_. Vozy rachotil_. Zvonky zvonil_. Potoky hučel_. Auta troubil_. Trubky troubil_.
6
72.6 Pro šikovné. Na co si musíme dát pozor!
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 72.6 Pro šikovné. Na co si musíme dát pozor! 1. Ve větách určete podmět. Určete rod podmětu. Dítě si hrálo s míčem. Děti navštívily divadlo. Bolelo mě oko. Oči se mi už zavíraly. rod střední rod ženský rod střední rod ženský Pamatujte si! Je-li podmětem podstatné jméno děti, oči, uši, má příčestí minulé koncovku –y. Děti, oči, uši – tvrdé y jim sluší! 2. Pozor na některé věty, kde musíme správně určit podmět! Davy lidí stály na náměstí. 3. Podmět několikanásobný (ve větě více podmětů)- přednost má vždy rod mužský životný, v koncovce příčestí minulého –i. Př.: Slepice a kohouti pobíhali po dvoře. 4. Podmět všeobecný v příčestí minulém je koncovka –i. Př.: Co jste potřebovali? (vy všichni) Šli jsme ven. (my všichni)
7
72.7 CLIL number singular plural The cook was cooking soup.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 72.7 CLIL number singular plural The cook was cooking soup. The cooks were cooking soup.
8
72.8 Test znalostí 1. U podstatných jmen rodu mužského určujeme:
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 72.8 Test znalostí 1. U podstatných jmen rodu mužského určujeme: rod, číslo, pád, vzor osobu, číslo, pád rod, číslo, pád, vzor, životnost osobu, číslo, čas, způsob 3. Který podmět doplníme do věty – …… se pilně připravovali na výuku. Děvčata Žáci Děti Stroje 2. Podstatné jméno rodu mužského životného je, když se: 1. a 4.p. shoduje 1. a 4.p. neshoduje 1. a 2.p. shoduje 1. a 5.p. neshoduje 4. Který přísudek doplníme do věty – Tulipány ve váze už ………….. . uschli uschla uschly u schly Správné odpovědi: c b Test na známku
9
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 72.9 Použité zdroje, citace Obrázky z databáze klipart slide č.2 slide č.2
10
72.10 Anotace Autor Mgr. Hana Kopčanová Období 01 - 06/2013 Ročník
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 72.10 Anotace Autor Mgr. Hana Kopčanová Období /2013 Ročník 4. ročník Klíčová slova Shoda podmětu s přísudkem rod mužský Anotace Prezentace popisující učivo o shodě podmětu s přísudkem v rodě mužském, o koncovkách v příčestí minulém.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.