Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
číslo: Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník
2
Metodický list - anotace:
Cílem prezentace je podat souvislý přehled o počátku období národního obrození, které nepřímo začíná reformami Marie Terezie a Josefa II. . Předkládá klady i zápory reforem. Vysvětluje pojem – národní obrození a kterými proudy se rozšiřovalo. Obsahuje podrobnější fakta, je určena pro souhrnné opakování literatury v 9. ročníku, kdy žáci již mají v podvědomí základní data. Ale vyučující mohou tuto prezentaci využít i v 8. ročníku při prvním seznámení žáků s danou tématikou. Prezentaci uzavírá ověřovací znalostní test , jež vychází pouze z informací uvedených v prezentaci, včetně správných odpovědí.
3
Národní obrození vlastenectví
4
Datace a charakteristika období
od 70. let 18. století do 60. let 19. století velké společenské, politické a kulturní hnutí, které mělo za následek vznik novodobého českého národa národ si měl vydobýt právo na vlastní jazyk
5
Předpoklady vzniku národního obrození
Marie Terezie a Josef II. – osvícení panovníci Marie Terezie: zavedení povinné školní docházky Josefínské reformy – patenty: zrušení nevolnictví – 1781 – zrušena robota, lidé se mohou stěhovat toleranční patent – 1781 – zaručoval svobodu vyznání
6
Negativa reforem rozsáhlá germanizace (poněmčování) – němčina jako jediný jazyk ve školách, na úřadech, na společenských akcích český jazyk se od doby pobělohorské nerozvíjel, naopak upadá, v období osvícení se ocitá „na dně“ jediné snahy o rozvoj – puristé (brusiči českého jazyka, snaha vytvořit slovní zásobu českého jazyka z ryze českých slov) často velice násilné, neujalo se (student – myslíř, talíř – jezlín, kapesník – nosočistopléna,…)
7
Proudy národního obrození
vědecký proud (jazykověda): J. Dobrovský, J. Jungmann 2. lidový proud: K. J. Erben, F. L. Čelakovský
8
Ověřovací test V jakém období probíhá NO?
Kteří panovníci na počátku NO vládnou? Jmenujte josefínské reformy. Co znamená germanizace? Kdo byli „PURISTÉ“ ? Jmenujte 2 hlavní proudy NO.
9
Odpovědi ověřovacího testu
70. léta 17. století – 60. léta 18. století. Marie Terezie, Josef II. Zrušení nevolnictví, toleranční patent. Poněmčování. Brusiči – čističi českého jazyka, snaha očistit český jazyk od všech přejatých slov, zejména německých. Vědecký proud, lidový proud.
10
Zdroje a citace: HRABÁK Josef, JEŘÁBEK Dušan, TICHÁ Zdeňka: Průvodce po dějinách české literatury. Praha: Orbis 1976. BALAJKA Bohuš: Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna ISBN SOCHROVÁ Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment 1999. ISBN ČORNEJ Petr, ČORNEJOVÁ Ivana, RADA Ivan, VANÍČEK Vratislav: Dějiny zemí Koruny české II. . Praha: Paseka ISBN VLAŠÍN Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel 1984.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.