Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKamila Čechová
1
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky. Východiskem pro tvorbu kapitoly ŠVP „Vzdělávání žáků mimořádně nadaných“ je stejnojmenná kapitola 10 v RVP ZUV. V ŠVP se jedná o formulaci postupů, které škola bude uplatňovat ve vztahu k těmto žákům a k naplňování jejich vzdělávacích potřeb. Z textu musí být patrné, co je škola schopna těmto žákům nabídnout a zajistit (zkušenosti, specifické podmínky, metody, činnosti, didaktické materiály).
2
„Mimořádně nadaní“ jsou takoví žáci, u kterých bylo mimořádné nadání zjištěno školským poradenským zařízením (pedagogicko- psychologickou poradnou nebo speciálně pedagogickým centrem). Vzdělávání mimořádně nadaných žáků se může uskutečňovat podle tzv. individuálního vzdělávacího plánu. Individuální vzdělávací plán vychází ze ŠVP a jeho obsah je vymezen v § 13 odst. 3 vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů. Individuální vzdělávací plán musí mimo jiné obsahovat vzdělávací model pro mimořádně nadaného žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, volbu pedagogických postupů, způsob hodnocení, úpravu zkoušek, seznam doporučených učebních pomůcek, učebnic a materiálů aj. Individuální studijní plán je svébytný dokument - není součástí ŠVP, nýbrž součástí dokumentace žáka.
3
Základní umělecké školy zpravidla nepracují u nadprůměrně talentovaných žáků s diagnózou školského poradenského zařízení. Z formálního hlediska se pak v těchto případech nejedná o žáky „mimořádně nadané“ dle terminologie školského zákona. Přesto školy mohou ve svých ŠVP definovat (a v praxi pak využívat) různá podpůrná opatření nad rámec běžné individualizace ve vzdělávání – studium s rozšířeným počtem vyučovacích hodin, specifické metody, rychlejší postup apod.
4
na co klademe důraz? Uvádíme pouze to, co můžeme opravdu garantovat. Smyslem této kapitoly není výčet úspěchů žáků školy. Pilotní školy v drtivé většině volily formu souvislého textu. Smysluplnost a zároveň efektivita této kapitoly je obvykle dána délkou 1 strany.
5
Ukázka z ŠVP Základní umělecké školy, Zábřeh, Farní 9
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.