Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Metody kvalitativního výzkumu 5. Metoda Focus Groups
Pojmy - historie - definice Vzorkování a role moderátora Typy podle orientace výzkumu Využití metody Focus Groups Kombinace FG s jinými metodami výzkumu
2
Skupinové interview Focus Groups pojmy - historie - definice (viz David L. Morgan „Ohniskové skupiny“ ) Původní pojmy: Osbornův a Mertonův Brainstorming (skupinové generování idejí, nápadů) Focus(ed) groups (komunikace ve skupině, skupinová dynamika, synergie) Definice: David Morgan: Explicitní využití skupinové inter-akce - vyvíjení významu (vědění) v mnohonásobné interakci mezi účastníky. Vyvíjíme data, která jsou jinak těžko dostupná
3
Typy okruhů-otázek v polostandardizovaném interview
Vzorkování: výběr variuje kolem 6-8 osob Typ skupin: smíšené x homogenní Moderátorova role: stimuluje a reguluje interakci "direktivní„-„semidirektivni“-“nedirektivní“ (škála)
4
Typy dle orientace výzkumu, paradigma a předmět
Volba metody závisí na předmětu a cíli výzkumu: (PROČ - CO - JAK zkoumám) A - Jak je orientován výzkum ( analytický x interpretativní )? B - Na poznání čeho je výzkum především orientován?
5
Ad. B. Na poznání čeho je výzkum především orientován
Ad. B. Na poznání čeho je výzkum především orientován? Co je „ohniskem“ zájmu? 1 tvorba dat-informací "o něčem“ 2 generace nápadů "jak na to“ jít 3 sběr poznatků o skupině (v/skrz) diskusi 4 sběr dat o povaze samotné skupinové diskuse
6
Jakobsons Constitutive Factors Model
7
Jak je orientován výzkum
I analytický = positivistický II. interpretativní liší se : 1 tvorba dat (jak vedu fokus, etika) 2 způsob zacházení s daty, analýza interpretace (respekt k povaze dat)
8
I. Pozitivismus, analytický přístup:
ad. 1 Praxe interview: standardizace (téma je dané dále jen testuje relevanci) kontrola lidé = objekty výzkumu se subjektivním názorem ad. 2 Analýza bez vazby na povahu interakce aneb „CO bez JAK“ redukce subjektivních dimenzí (perspektiv, diskursivních posic) redukce kontextů
9
Brainstorming: Osborn, A.: Applied Imagination: ukázka pravidel metod
Brainstorming – cílem je stimulovat tvůrčí myšlení Skupina obvykle 6-10 lidí Podmínkou je udržení symetrické interakce Nedoporučují se jen odborníci, posuzují věc příliš strnule. Kritika druhých je zakázána – nebo až později. Neformálnost vítána, čím bláznivější nápad, tím líp. Je „snazší“ krotit myšlení, než ho povzbuzovat Množství je povzbuzující. Čím víc, tím líp. Kombinování a vylepšování nápadů je podnětné. Spojovat, rozvíjet nápady ostatních.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.