Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilNikola Vávrová
1
Děti představují naši nesmrtelnost
2
Osnova 1. Proč legislativní změny 2. Evropská unie 3. Koncepce 4. Legislativa 5. Kurikulární reforma 6. Různé 7. Závěr
3
1. Proč legislativní změny? globální problémy světa problémy pedagogiky včetně speciální východisko – princip CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ (informatika, cizí jazyky……) Doporučená literatura: „Celoživotní učení pro všechny“ „Vzdělávání pro 21. století“ Nakladatelství Tauris Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV) Zákaznické informační centrum Senovážné nám. 26 110 06 Praha 1 tel.: 224 398 111; e-mail: info@uiv.czinfo@uiv.cz
4
2. Evropská unie Evropská agentura pro speciální vzdělávání (European Agency for Development in Special Needs Education), ve které má Česká republika od 1.5.2004 své zastoupení. časopis EuroNews překlady publikací, např. : „ Integrace v Evropě“ – MŠMT 2002 „Podpora učitelů, kteří pracují se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu“ – MŠMT 2003 „Informační a komunikační technologie ve speciálním vzdělávání“ – MŠMT 2003 „Inklusivní vzdělávání a praxe ve třídách 2. stupně základních škol“ – MŠMT 2005 „Raná péče – analýza situace v Evropě – klíčové aspekty a doporučení - 2005
5
3. Koncepce Koncepční materiály: Národní program rozvoje vzdělávání v české republice – Bílá kniha (Praha 2001) Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy České republiky (Praha 2002) nařízení vlády č. 689 ze dne 22.12.2004 o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání vládní usnesení č. 605 ze dne 16.6.2004 - Střednědobá koncepce státní politiky vůči občanům se zdravotním postižením vládní usnesení č. 1004 ze dne 17.8.2005 - Národní plán podpory a integrace občanů se zdravotním postižením na období 2006-2009, vycházející z cílů a úkolů Střednědobé koncepce
6
4. Legislativa Literatura: „Školský zákon, Zákon o pedagogických pracovnících“ – JUDr. Hana Poláková „Školství“ – ÚZ (Úplné znění) Nakladatelství Sagit Horní 1 700 30 Ostrava tel.: 596 785 999; e-mail: sagit@sagit.czsagit@sagit.cz
7
4.1 Zákony Zákon č. 561/ 2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění dalších předpisů Zákon č. 562/2004 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím školského zákona Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
8
Zákon č. 561/ 2004 Sb. INTEGRACE, INKLUZE……… § 36 odst. 5 „Žák plní povinnou školní docházku v základní škole zřízené obcí nebo svazkem obcí se sídlem ve školském obvodu, v němž má žák místo trvalého pobytu (dále jen „spádová škola“), pokud zákonný zástupce nezvolí pro žáka jinou než spádovou školu……“
9
Zákon č. 561/ 2004 Sb. NÁZVY ŠKOL…… § 8 odst. 8 „Název právnické osoby a organizační složky státu, vykonávající činnost školy nebo školského zařízení musí obsahovat označení druhu nebo typu školy, popřípadě druhu nebo typu školského zařízení; součástí názvu může být upřesňující přívlastek, popřípadě čestný název, je-li ministerstvem udělen.“ Druh školy: mateřská, základní, střední, vyšší odborná škola Typ školy: mateřská škola speciální, základní škola praktická, základní škola speciální, odborné učiliště, praktická škola…
10
Statistické výkaznictví Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV) VÝKAZ O ZÁKLADNÍ ŠKOLE podle stavu k 30. 9. 2006 1) Uvede se, zda je škola/pracoviště školy samostatně zřízena pro žáky se speciál. vzdělávacími potřebami (= Z) nebo ne (= B). 2) Uvede se, zda je škola mimo provoz (= A) nebo zda je v provozu (= N). 3) Organizace školy: 1 = plně organizovaná 2 = jen s 1. stupněm 3 = jen s 2. stupněm 4) Pro které žáky je škola určena (1-místný kód se zapíše vlevo; vyplní se jen pokud v políčku označeném 1) je uveden kód „Z“): 1 = mentální postižení11 = těžké mentální postižení2 = sluchové postižení 3 = zrakové postižení4 = logopedická škola5 = tělesné postižení 6 = vývoj.poruchy8 = autismus 9 = škola při zařízení pro výkon ústavní-ochranné výchovy Škola pro žáky souběžně postižené více vadami uvede kódy dvou hlavních postižení (např. mentální a sluchové = 12, hluchoslepí = 23, mentální při DD se školou = 91 apod.), na pořadí nezáleží. Resortní identifikátor školy (IZO) Číslo části 1)2)3)4)
11
Zákon č. 561/ 2004 Sb. DÍTĚ, ŽÁK, STUDENT SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI…… § 16 Zdravotní postižení Zdravotní znevýhodnění Sociální znevýhodnění
12
Zákon č. 561/ 2004 Sb. ASISTENT PEDAGOGA § 16 odst. 9 Ředitel mateřské školy, základní školy, základní školy speciální, střední školy a vyšší odborné školy může se souhlasem krajského úřadu…….zřídit funkci asistenta pedagoga.
13
4.2 Vyhlášky Vyhláška MŠMT ČR č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška MŠMT ČR č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška MŠMT ČR č. 65/2005 Sb., kterou se stanoví členění krajských normativů, ukazatele rozhodné pro jejich stanovení, jednotky výkonu pro jednotlivé krajské normativy, vztah mezi ukazateli a jednotkami výkonu, ukazatele pro výpočet minimální úrovně krajských normativů a zásady pro jejich zvýšení a jejich zveřejnění (vyhláška o krajských normativech), ve znění pozdějších předpisů Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných + připravovaná novela Vyhláška MŠMT č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání Vyhláška MŠMT č. 107/2005 Sb., o školním stravování Vyhláška MŠMT č. 108/2005 Sb., o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních Návrh 73/2005 Sb.
14
4.3 Informace MŠMT Informace MŠMT k organizaci kursu k získání základů vzdělání č.j. 18 965/2005-24 (Věstník MŠMT č. 9/2005) Informace MŠMT k zabezpečení vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami s podporou asistence č.j. 14 453/2005-24 (Věstník MŠMT č. 10/2005)
15
4.4 Sdělení MŠMT Sdělení MŠMT č.j. 24 152/2005-24 pro základní školy speciální (souhlas s prodloužením základního vzdělávání na deset ročníků) Sdělení MŠMT č.j. 25 317/2005-24 o tvorbě školních vzdělávacích programů pro vzdělávání žáků s mentálním postižením
16
4.5 Ostatní Rozvojový program ve vzdělávání k zajištění kutikulární reformy v učebních plánech ZŠ a ZŠ speciálních od školního roku 2006/2007 č.j. 31 040/2005-22 (navýšení o 5 vyučovacích hodin) Doporučení ZŠ speciálním k hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve školním roce 2005/2006 č.j. 1387/2006-24 Dokumenty naleznete na www.msmt.czwww.msmt.cz
17
5. Kurikulární reforma Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením – Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č.j. 31 504/2004-22 ze dne 13.12.2004 (VÚP Praha 2005) Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání (VÚP 2005) Rámcový vzdělávací program pro vzdělávání žáků v základní škole speciální projekt Koordinátor Národního institutu dalšího vzdělávání (NIDV) Význam ŠVP pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami!
18
6. Různé Projekt „Poradenské služby pro klienty s autismem a poruchami autistického spektra č.j. 15 987/2003-24 ze dne 24.6.2003 (Věstník MŠMT č. 8/2003) - ukončení doporučená publikace „Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením“ – Petr Hanák a kol., IPPP 2005 rozesílka učebnic v roce 2005: pro základní školy praktické „Čteníčko 2“ pro základní školy speciální „Procvičujeme počítání“ v 7.,8.,9. a 10. ročníku Dotační řízení pro tvorbu speciálních učebnic pokračuje i v roce 2006!
19
7. Závěr Poděkování kolegům za neutuchající aktivity v podobě netradičně a velmi vkusně zpracovaných pozvánek na nejrůznější sportovní, kulturní a společenské akce, za propagaci v podobě kalendářů, publikací a výrobků žáků, ukázkových výročních zpráv atd. atd. Nabídka pomoci odboru speciálního vzdělávání nejen při tvorbě ŠVP. Za pozornost děkuje a na další spolupráci se těší PhDr. Marta Teplá MŠMT ČR, odbor 24 - speciálního vzdělávání 118 12 Praha 1, Karmelitská 7 tel.: 257 193 570, e-mail: marta.tepla@msmt.czmarta.tepla@msmt.cz
20
Snahou o nemožné dosáhne člověk vždy toho, co je možné.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.