Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."— Transkript prezentace:

1 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0292 Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL–GRAMATIKA-30 Tematický celek (sada): Gramatika Téma (název) materiálu: Skladba IV Předmět: Český jazyk a literatura Ročník / Obor studia: 3. a 4. ročník/ všechny obory a formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Marie Kalušová/ 7.2.2014 Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky a opakování. Seznamuje s pojmy předmět, příslovečné určení a jeho druhy, doplněk Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci a samostudiu

2 Skladba IV Rozvíjející větné členy

3 -Předmět (objekt) – závisí na slovese (v určitém i neurčitém tvaru) nebo na přídavném jméně -Závislost je vyjádřena řízeností -Vyjadřuje osobu, zvíře nebo věc, které se obsah předmětu týká -Je vyjádřen podstatným jménem, zájmenem, infinitivem -Vyskytuje se ve všech pádech kromě 1. a 5.p -Předmět (objekt) – závisí na slovese (v určitém i neurčitém tvaru) nebo na přídavném jméně -Závislost je vyjádřena řízeností -Vyjadřuje osobu, zvíře nebo věc, které se obsah předmětu týká -Je vyjádřen podstatným jménem, zájmenem, infinitivem -Vyskytuje se ve všech pádech kromě 1. a 5.p

4 Rozvíjející větné členy -Vyjádření předmětu -Nejčastěji 4. pádem – orat pole, kácet stromy -V 7. pádě – hodit míčem -V 2. pádě – dodat si odvahy, vzdát se naděje -V 3. pádě – přál lidem, to vám byla hrůza -Vyjádření předmětu -Nejčastěji 4. pádem – orat pole, kácet stromy -V 7. pádě – hodit míčem -V 2. pádě – dodat si odvahy, vzdát se naděje -V 3. pádě – přál lidem, to vám byla hrůza

5 Rozvíjející větné členy -Příslovečné určení (adverbiale) – závisí na slovese a přídavném jménu nebo na příslovci -Závislost je vyjádřena přimykáním -Vyjadřuje různé okolnosti děje a vztahy – místo, čas, způsob, míru, příčinu, účel, podmínku, přípustku -Vyjádřeno příslovcem, podstatným jménem, infinitivem -Příslovečné určení (adverbiale) – závisí na slovese a přídavném jménu nebo na příslovci -Závislost je vyjádřena přimykáním -Vyjadřuje různé okolnosti děje a vztahy – místo, čas, způsob, míru, příčinu, účel, podmínku, přípustku -Vyjádřeno příslovcem, podstatným jménem, infinitivem

6 Rozvíjející větné členy Druhy příslovečných určení: -Místa – kde? Odkud? Kam? Kudy? – pracovat v kanceláři, přijet z dovolené, jít podél řeky -Času – kdy? Odkdy? Dokdy? Jak dlouho? – přijet ráno, pracovat do večera, pracovat denně -Způsobu –jak? – číst s citem, zpívá jako slavík Druhy příslovečných určení: -Místa – kde? Odkud? Kam? Kudy? – pracovat v kanceláři, přijet z dovolené, jít podél řeky -Času – kdy? Odkdy? Dokdy? Jak dlouho? – přijet ráno, pracovat do večera, pracovat denně -Způsobu –jak? – číst s citem, zpívá jako slavík

7 Rozvíjející větné členy -Míry – kolik? Jakou měrou? Do jaké míry? Jíst málo, křičí jako pavián, lišit se povahou -Příčiny – proč? Z jaké příčiny – nepřišel pro nemoc -Účel – proč? Za jakým účelem? – požádat o radu -Podmínky – proč? Za jaké podmínky – v případě potřeby si pomůžeme -Přípustky – proč? – přes nepříznivé počasí odešel -Míry – kolik? Jakou měrou? Do jaké míry? Jíst málo, křičí jako pavián, lišit se povahou -Příčiny – proč? Z jaké příčiny – nepřišel pro nemoc -Účel – proč? Za jakým účelem? – požádat o radu -Podmínky – proč? Za jaké podmínky – v případě potřeby si pomůžeme -Přípustky – proč? – přes nepříznivé počasí odešel

8 Rozvíjející větné členy -Doplněk (atribut verbální) – závislý na podstatném jménu a zároveň na slovese -Závislost je vyjádřena jednak shodou a jednak řízeností -Vyjadřuje vlastnosti podstatného jména za jistého děje -Je vyjádřen – podst. jménem, příd. jménem, číslovkou, zájmenem -Doplněk (atribut verbální) – závislý na podstatném jménu a zároveň na slovese -Závislost je vyjádřena jednak shodou a jednak řízeností -Vyjadřuje vlastnosti podstatného jména za jistého děje -Je vyjádřen – podst. jménem, příd. jménem, číslovkou, zájmenem

9 Rozvíjející větné členy -Doplněk může bát shodný Přišli žízniví. nebo neshodný Vyučil se zedníkem. -Doplněk závisí na plnovýznamovém slovese - Vrátka zůstala otevřená. X Vrátka byla otevřená. – v prvním případě se jedná o doplněk, ve druhém o přísudek jmenný se sponou -Doplněk může bát shodný Přišli žízniví. nebo neshodný Vyučil se zedníkem. -Doplněk závisí na plnovýznamovém slovese - Vrátka zůstala otevřená. X Vrátka byla otevřená. – v prvním případě se jedná o doplněk, ve druhém o přísudek jmenný se sponou

10 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje MAŠKOVÁ DANUŠE. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN 80-902571-5-1.


Stáhnout ppt "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google