Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarcel Vopička
1
Tomatis „Terapeutický poslechový program Tomatis aktivuje náš sluch, abychom lépe naslouchali.“
2
Úvodní informace Terapeutická metoda vyvinutá ORL doktorem Alfredem Tomatisem Metoda TOMATIS® vychází z dlouholetých výzkumů jejího zakladatele Jde o ojedinělý postup zvukové stimulace organismu prostřednictvím různých druhů hudby, především však vážné hudby, a to za pomoci unikátního elektronického zařízení nazývaného Elektronické ucho Poslechové programy rozlišujeme na rozvojové a terapeutické. U první skupiny je možné využít mobilní zařízení SOLISTEN®, které je vhodné pro časově velmi vytížené klienty, jako jsou podnikatelé, manažeři či sportovci Od roku 2013 však používá centrum výhody mobilního zařízení i pro terapie u dětí, u kterých dojíždění na prezenční programy je vyloučené
3
Co všechno zlepšíme a vyléčíme
výuka cizích jazyků energizace organizmu zklidnění a stabilizace vyhraněných emočních stavů zlepšení koordinačních schopností a orientace v prostoru snižování úzkostí a depresí potlačování či odstraňování migrén léčba ADHD (Diagnostikováno lékařem nebo ped-psy) léčba autismu léčba ADD (Diagnostikováno lékařem nebo ped-psy) léčba poruch pozornosti a koncentrace (Diagnostikováno lékařem nebo ped-psy)
4
Jak to celé vlastně funguje?
Tyto informace pochází od majitele Pražské pobočky, Mgr.Lea Votavy ze záznamu pro pořad Sama doma na ČT1 „Tomatis se užívá proto, aby uši lépe naslouchali“ (jedná se o procvičování akustické zdatnosti) „Dítě slyší, ale neposlouchá „ (což se častěji stává při únavě)- rozdíl mezi nasloucháním a slyšením – naslouchání je aktivní proces – což aktivuje otevřenost světu a zájem o informace, které k nám přicházejí Metoda kombinuje Mozartovy skladby (teorie je založená mimo jiné na Mozartově efektu), gregoriánské chorály a druhy waltzů: - Mozart- aktivuje sluch, řeší potíže s komunikací a mluvením - Gregoriánský chorál – tlumí, uklidňuje, relaxuje (užití: pro hyperaktivní děti, aby se s nimi mohlo pak dál pracovat např.v oblasti komunikace-chorál zklidňuje a umožňuje tak další rozvoj)
5
... Kombinace chorálů a Mozarta je pak ušita na míru klienta podle toho, co klient potřebuje v programu Tomatis se jedná o normální skladby vysílané pomocí elektronického ucha, které vytváří různé frekvenční úpravy a vytváří nové zvukové podněty, které nás nutí se na ně zaměřit, ať chceme nebo nechceme melodie zůstává stejná, ale vkládají se různé zvukové úpravy a efekty (snížení basů a zesilování vysokých frekvencí), aby byl zvuk pořád příjemný, ale proměnlivý (protože nás to samé začne nudit – habituace) modulace hudby má přivést jedince k soustředění se na poslouchání na jazykových frekvencích audio-fokální feedback auditorní stimulace má za následek myelizaci auditorních drah, což zrychluje procesování auditorních signálů
6
Emocionální a afektivní poruchy
A brain stimulated with sensory messages both energizes and relaxes us. Since the ear is the main channel for the transmission of sensory messages from the human body, it plays a key role in all human functions. This stimulation may be impaired when the brain triggers a mechanism of inhibition or protection, which may occur following an isolated traumatic event known as emotional shock. The brain also tends to protect itself progressively when the external environment is perceived as aggressive. This may be true for people who are facing a reorganization of their routine, an increase of responsibility, the loss of familiar references, and social pressure. The TOMATIS Method acts on the limbic system in the medial part of the brain, to which the auditory system is linked. Among other things, this part of the brain is responsible for the mechanisms of emotion, memory, and learning. Moreover, an organ in the middle ear known as the cochlea plays the role of a cortical charger. By acting on the limbic system and prefrontal cortex, the TOMATIS Method intervenes in the regulation of emotional disorders related to depression and anxiety. And it will also act effectively on the regulation of stress.
7
Jaké typy programů Tomatis máme k dispozici?
Na výběr je ze 3 základních typů programů: Prezenční Distanční Kombinovaný Zaměření je typicky na dvě oblasti: Rozvojový Terapeutický Program se sestává ze 3 částí: Část diagnostická Část samotného poslechu Vyhodnocení
9
Kresby některých klientů (2 klientů): Vojtíšek (7let) a pan Tomáš
10
Proč zrovna ucho? Podle Dr. Tomatise má lidské ucho tři zásadní funkce: zajišťuje rovnováhu zprostředkovává energii pro tělo je hlavním orgánem pro slyšení
11
Čísla Přes terapeutů 50 zemí 50 let 75 tisíc lidí 220 škol Od tří let (!) 60 náslechových hodin (terapeutický program vyžaduje obvykle hodin více) 2 hodiny denně Tento program je plně hrazený klientem, ve dvou nebo třech skandinávských zemích pojišťovnou celková délka jednoho běhu programu jsou 3- 4 měsíce (6-týdenní pauzy, kvůli silné aktivaci organizmu)
12
Jak se stát Tomatis expertem?
Level 1 – tří-denní kurz - potřeba si pořídit zřízení SOLISTEN Level 2 – čtyř-denní kurz - potřeba si pořídit zařízení TLTS (zařízení na vyhodnocování a mixování skladeb) Level 3 – pěti-denní kurz potřeba si pořídit Tomatis Audio Pro a SOLISTEN TC Všichni spolupracovníci Poslechového centra TOMATIS Praha se pravidelně systémově i samostatně vzdělávají v dané oblasti i oborech souvisejících a příbuzných, aby poskytovali svým klientům co nejodbornější služby.
13
Typy studií Studentská follow-up studie z Univerzity Nacional se třemi skupinami po 20 lidech – výsledky byly udrženy po dlouhou dobu Zlepšení psychické pohody a hudební zdatnosti: Zkušenosti afro-amerického zpěváka během Tomatis studie Samova úžasná cesta – Případ celebrární ataky/ataxie – Metoda Tomatis Efektivita poslechových/auditivních terapií Svědectví z používání Tomatis Burn-out a rehabilitace stresu: Výsledky a statistická analýza na 100 klientech (ředitelka Tomatisu v Norsku)
14
Efekty studie u těhotných žen
Kvalita snů byla klidná a pozitivní. Neměly běžný pocit handicapovanosti na konci těhotenství Zmizely jim bolesti zad Měly normální chůzi Zlepšení naslouchání Zvýšení kreativity Velký, spontánní zájem o dítě The fact that the „psyche was on tops of things“
15
Hlavní studie D´Orthy studie s těhotnými ženami - Kontrolní skupina (683), Tomatis skupina (58) - u Tomatis skupiny snížení z 5.7 na 4.0
16
Hledání studií ve vědeckých časopisech
Journal of Autism and developmental disorders Impact factor 3,4 Citace článku podle WoS 10 Randomizovaná, dvojitě slepá studie s kontrolou placebo efektu Srovnává Tomatis s AIT 11 dětí (od 3 a půl let do 7 a půl let) Placebo: poslouchali normálního Mozarta 2 skupiny – buď placebo/Tomatis nebo Tomatis/placebo Závěr – většina dětí se v průběhu studie zlepšila, ale nesouviselo to s metodou Druhá studie byla follow up dvouroční studie, která ukázala jen to, že děti, co měly placebo, měly lepší výsledek Seashore rythm testu
17
Mozartův efekt Poslech Mozartovy hudby má vliv na inteligenci člověka, působí na rozvoj kognitivní stránky osobnosti, měřený výkonem v prostorově - časovém chápání Zvýšení IQ o 8 – 9 bodů Pozor, Dr.Tomatis byl první kdo přišel s „Mozartovým efektem“, Cambell ho rozšířil a zpopularizoval Kromě pilotní studie už se nepodařilo potvrdit jeho efekt Pilotní studie zaznamenala krátkodobé zvýšení v prostorově-časové inteligenci, což se zpopularizovalo na dlouhodobé zvýšení inteligence obecně (toho se pak využilo pro business - Cambell – CD, knížky na zlepšení „inteligence a učení“, „kreativity a imaginace“, aktivace, zlepšovaní paměti.. nyní i léčba autismu, dyslexie…) Enjoyment arousal
18
Děkujeme za pozornost :)
Tereza Crhová Elizabeth Krejčová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.