Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDana Beránková
1
LINGUA CECA I LM UDINE zimní semestr 2014/2015 STYLISTIKA A TRANSLATOLOGIE Božena Bednaříková
2
Projekt FRUP Rozvoj komunikační kompetence a stylizačních dovedností zahraničních studentů humanitních oborů bozena.bednarikova@upol.cz http://lingua-ceca.webnode.cz/
3
Pracovní přednáška č. 2 Odborný styl
4
O čem je tato prezentace? Místo odborného stylu v soustavě funkčních stylů Charakteristika odborného stylu Specifické jazykové prostředky odborného stylu Stylistická cvičení
5
Funkční styly FUNKCE jazykového projevu – největší objektivní vliv na STYL tohoto projevu něco jen soukromě sdělujeme x podáváme objektivní zprávu x snažíme se někoho přesvědčit (získat jej pro něco) x vykládáme (odborně poučujeme) x chceme vyvolat estetický dojem (esteticky působit) Podle FUNKCE projevu – tzv. FUNKČNÍ STYLY STYL HOVOROVÝ (PROSTĚ SDĚLOVACÍ) STYL ZPRAVODAJSKÝ A PUBLICISTICKÝ STYL ODBORNÝ A STYL ADMINISTRATIVNÍ STYL UMĚLECKÝ
6
ODBORNÝ STYL administrativní a úřední styk – ADMINISTRATIVNÍ STYL odborné publikace, vědecké stati, přednášky – VĚDECKÝ STYL popularizace vědy a výzkumu – POPULARIZAČNÍ STYL (POPULÁRNĚ NAUČNÝ STYL) Charakteristika: přesnost a úplnost nocionálnost, intelektuálnost, neemocionálnost objektivnost, abstraktnost
7
Typické jazykové prostředky odborného stylu – prostředky morfologické a syntaktické (výběr) jmenné x slovesné vyjadřování slovesné konstrukce pasivum x aktivum, neosobní vyjadřování vztažná zájmena (relativa), knižní týž tzv. nevlastní předložky spojky vyjadřující logické vztahy (příčina, následek, účel, přípustka, zřetel aj.)
8
Jmenné x slovesné vyjadřování děj pojmenován substantivem (substantivem verbálním) statické, nedynamické vyjadřování, ale přesnější umožňuje zabudovat více predikací Když klikneme na příslušnou ikonu, začne se okamžitě měřit rychlost, s jakou je přístroj připojen k internetu. X Po kliknutí na příslušnou ikonu se začne okamžitě měřit rychlost připojení přístroje k internetu. CVIČENÍ
9
Jmenné x slovesné vyjadřování - CVIČENÍ Vedlejší větu nahraďte substantivem verbálním, popř. infinitivem: Rybář nám ukázal, co ulovil. Zpočátku výprava geologů předpokládala, že bude postupovat terénem snadno. Milan se rozhodl, že práci dokončí do Vánoc. Hlasatel ohlásil, že se program festivalu mění. Umělec vyprávěl, jak nečekaně zahájil svou kariéru ve Skotsku. Petr se zajímal o to, jak hlasování ovlivnilo to, kam bude politicky směřovat radnice. Rozhodli jsme se, že odjedeme k moři.
10
Jmenné x slovesné vyjadřování - CVIČENÍ Objekt (subst. verbální/infinitiv) vyjádřete vedlejší větou: Josef zařídil odvoz odpadků. Školní rozhlas oznámil zahájení výstavy studentských prací. Dědeček se rozhodl prodat chalupu. Každý z nás se zavázal získat jednoho sponzora našeho sportovního týmu. Musíte se postarat o dobré ubytování hostů. Ta stará budova už hrozila zřícením. Velmi se zajímal o studium své dcery. Poradil nám přestěhovat se na venkov. Bál se lidského nepochopení. Sestra se rozhodla odejít do ciziny.
11
Slovesné konstrukce formální sloveso + substantivum verbální zkoumat x provádět výzkum provádět náročný výzkum CVIČENÍ: mít námitky – provádět ošetření – nalézt uplatnění – utrpět ztrátu – prodělávat rozvoj – konat přípravy – prodělat změnu – přistoupit k zavedení -
12
Pasivum x aktivum, neosobní vyjadřování ROZDÍL? Členové parlamentu schválili nový zákon o odpadech. Nový zákon byl schválen (členy parlamentu). V parlamentu se včera schválil nový zákon. V parlamentu se právě schvaluje nový zákon. Kdy je zdůrazněn agens? Kdy je znám (neznám) agens (původce děje)? Kdy je vyjádřen výsledek?
13
Pasivum x aktivum, neosobní vyjadřování CVIČENÍ Krajta pozřela myš. Lékař pak odešle pacienta do laboratoře. Dům postavili už v minulém století. Zoologické zahrady zachraňují vzácná a ohrožená zvířata. Proud vody poháněl kolo mlýna. Tvrdím, že tato metoda je objektivní. Tento názor považuji za správný. Výsledky testů zpracuji během příštího týdne.
14
Neosobní vyjadřování, všeobecný podmět Přeformulujte – neosobní vyjadřování, všeobecný podmět V neděli vysílá televize přenos fotbalového zápasu. Zítra dává Národní divadlo Rusalku. Chlapec cítil stesk po kamarádech. Hájovna pod lesem hoří.
15
Vztažná zájmena (relativa) Zájmeno který nahraďte zájmenem jenž, jež: Klavír, na který hrála Problém, o kterém mluví Křeslo, ve kterém sedí Výraz, kterému nerozumím Slova, která nejsou spisovná Studie, ze kterých čerpali Příběhy, které byly zfilmovány Auta, která havarovala Ulice, ve které bydlí Politik, kterého si vážím Firmy, se kterými obchodujeme Úkol, o kterém referujeme Literatura, ze které se hojně překládá Muzikály, které se těší velké oblibě Děti, kterým je věnován tento pořad Autoři, kteří jsou často překládáni
16
Vztažná zájmena (relativa) Doplňte vztažné zájmeno jehož, jejíž : Byla jsem pozvána na návštěvu k přítelkyni, … syn dostal stipendium do Oxfordu. Potkal přítele, s … sestrou chodil do školy. Představím tě dívce, s … bratrem jsem byl na vojně. Mluvili jsme se studenty, … rodiče dnes přijdou. To je vůz, … kvality uspokojí každého motoristu. Kniha, … cena roste, se stává drahým dárkem. Anglická literatura patří k literaturám, … autoři jsou často překládáni.
17
Knižní demonstrativum TÝŽ (TENTÝŽ) Doplňte zájmeno týž/tentýž: Chodím do … divadla. Byly jsme v … situaci jako vy. Obvykle chodí do … hospody s… lidmi. Bydlíme v … poschodí jako on. Dozvěděl se to od … muže. Na … představení byla i moje kamarádka. Připomínky se týkaly stále … problémů. Používali jsme … učebnici. Diskutovali o … problematice.
18
Tzv. nevlastní předložky vznikly z jiných slovních druhů - např. za účelem Použijte ve větě: vzhledem k za účelem v důsledku s výjimkou vlivem pomocí prostřednictvím vinou zásluhou z hlediska v rámci v případě navzdory
19
Spojky vyjadřující logické vztahy aby: …aby nepřišel pozdě. – Vyjádřete jako podmět, předmět, účel, přívlastek Vztahy mezi větami: (ne)(na)trhat borůvky + (na)sbírat houby Vyjádřete: sloučení dějů, děje si odporují, děje se stupňují, děje se vylučují (platí jen 1 alternativa), důvod děje, důsledek děje
20
Děkuji za pozornost! bozena.bednarikova@upol.cz bozena.bednarikova@upol.cz www.kb.upol.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.