Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDenisa Kovářová
1
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb Nabídka Dělení nabídky Nabídková funkce
2
Definice nabídky: Nabídka je množství zboží, které jsou výrobci ochotni dát na trh při určité ceně. Dělení nabídky: Individuální – nabídka jednoho zboží od jednoho výrobce Dílčí – nabídka jednoho zboží od všech výrobců tohoto zboží Agregátní – nabídka všech výrobků a služeb od všech výrobců Nabídková funkce (křivka): Vznikne tak, že zkoumáme, jak se mění množství výrobků, které výrobci nabízejí při určitých cenách. Matematicky vyjádřeno - nabízené množství je funkcí ceny QS = f (P)S – supply nabídka Q – quantity množství P – price cena
3
Sestroj graf nabídky výrobce piva podle tabulky. Na osu x nanášej množství, 1 cm = 100hl, na osu y nanášej cenu 1 cm = 10Kč. Cena za 0,5 litruMnožství nabízené v hl. 5100 10300 20400 30480 40520 50550
4
Graf by měl vypadat takto: S
5
Vidíme, že nabídková křivka je rostoucí. Proč? při růstu ceny je ochoten výrobce nabízet více = větší tržby při růstu vyráběného množství jsou i vyšší výrobní náklady, výrobce si je musí uhradit vyšší cenou (ekonomicky tzn., že platí zákon klesajících výnosů) při růstu ceny výrobku jsou ochotni vyrábět tento výrobek i ti výrobci, kteří jej nemohli před tím vyrábět, protože si neuhradili své výrobní náklady Zákon nabídky: Růst ceny výrobku vyvolává růst nabízeného množství výrobku (výrobci jsou ochotni nabízet větší množství).
6
Faktory ovlivňující nabízené množství: 1. CENA VÝROBKU čím je větší cena výrobku, tím jsou výrobci ochotni nabízet větší množství (rostou tržby) 2. NÁKLADY VÝROBKU čím větší jsou výrobní náklady, tím větší cenu musí výrobce požadovat. Náklady zvyšují např. ceny vstupů, technický pokrok je zase snižuje apod. 3. CENY VÝROBNÍCH SUBSTITUTŮ- tzv. alternativní výroba Substitut je výrobek, který je schopen nahradit při výrobě jiný výrobek - např. krejčí raději bude nabízet kalhoty, když klesne cena košil 4. VÝROBNÍ PODMÍNKY např. dlouhodobá změna počasí, neúroda atd. 5. ORGANIZACE TRHU zejména jde o stupeň vládní regulace ekonomiky a o nástroje, která vláda k řízení ekonomiky používá. Např. zvýšení cel na cizí auta, zvýší cenu těchto aut a naši výrobci mohou prodávat více.
7
Všechny tyto faktory se projeví na změně nabízeného množství. Na to reaguje i grafické znázornění: Pokud se mění jen cena, jde o posun bodu po křivce - růst cen, nahoru, - pokles cen, dolů. Pokud se mění jiné faktory (2 - 5), pak jde o posun celé křivky - doprava - roste nabízené množství - doleva - klesá nabízené množství. Znázorněte: - neúroda brambor, - růst cen brambor, - klesá cena stolů, truhlář raději nabízí židle.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.