Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLaura Černá
1
10. srpna 2013VY_32_INOVACE_100313_Pracovnepravni_vztahy_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809.
2
každý podnik potřebuje zaměstnance různých profesí a kvalifikace podniky proto počet svých zaměstnanců plánují a musí tyto zaměstnance odněkud získat při nástupu do zaměstnání uzavírá podnik se zaměstnancem pracovní smlouvu a dohodne způsob odměňování v průběhu práce podnik o zaměstnance pečuje a nakonec zaměstnanci z podniku z různých důvodů odcházejí
3
je jedním z odvětví naší právní soustavy upravuje vztahy týkající se práce, v nichž na jedné straně vystupují zaměstnanci a na druhé straně zaměstnavatelé mezi nejdůležitější právní předpisy patří: Zákoník práce je základní předpis, který upravuje pracovně právní vztahy Zákon o platu a odměně za pracovní pohotovost Pracovní řád určuje vzájemné povinnosti a vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem musí být k dispozici všem zaměstnancům
4
personální prací se zabývá prakticky každý vedoucí pracovník v malých podnicích se personalistikou zabývají nepravidelně, zatímco velké podniky prakticky denně a často mají k tomuto účelu vytvořen speciální personální útvar činnosti, které personální útvar provádí: plánování počtu zaměstnanců výběr a přijímání zaměstnanců uzavírání pracovních smluv vzdělávání péče o zaměstnance hodnocení zaměstnanců odměňování ukončování pracovního poměru
5
Zaměstnavatel může jím být fyzická i právnická osoba řídí práci, zajišťuje pracovní nástroje, suroviny, budovy odebírá výsledky práce (např. výrobky) a nese hospodářské riziko celé pracovní činnosti způsobilost být zaměstnavatelem vzniká u fyzických osob dosažením osmnácti let věku, u právnických osob dnem vzniku Zaměstnanec může jím být pouze fyzická osoba způsobilost být zaměstnancem vzniká dosažením patnácti let věku zaměstnancem může být i cizinec, ale jen s povolením k pobytu na území ČR a s povolením k zaměstnání je ve výkonu práce závislý na zaměstnavateli
6
Povinnosti zaměstnanců: pracovat svědomitě a řádně plně využívat pracovní dobu a pracovní prostředky dodržovat předpisy řádně hospodařit se svěřeným majetkem Zaměstnavatel musí: organizovat, řídit a kontrolovat práci podřízených zaměstnanců a hodnotit jejich výsledky vytvářet příznivé pracovní podmínky spravedlivě odměňovat práci pečovat o zvyšování odborné úrovně zaměstnanců umožňovat stravování pracovníků
7
Zaměstnavatel by měl zajistit bezpečnost a ochranu zdraví při práci, mezi jeho povinnosti patří: zpracovat směrnice k zajištění bezpečnosti práce (hygienické předpisy, požární ochrana, zacházení s nebezpečnými látkami, směrnice týkající se pracovních úrazů) provádět školení zaměstnanců (při nástupu zaměstnance, při změně pracovního zařazení nebo při zavedení nové technologie) dbát na bezpečnost při výkonu práce (lékařská prohlídka, zákaz určitých činností pro ženy a mladistvé)
8
poskytovat ochranné pracovní prostředky (ochranný oděv, zákaz kouření) kontrolovat dodržování BOZP odstraňovat bezpečností rizika (nejčastější příčiny pracovních úrazů apod.)
9
Potřebný počet zaměstnanců můžeme stanovit: odhadem (pro duševní pracovníky nebo administrativní pracovníky) podle norem práce (pro dělníky a obsluhující pracovníky) počet zaměstnanců = celkový čas potřební pro výrobu/ fond pracovní doby jednoho zaměstnance
10
usiluje o zprostředkování pracovního uplatnění nabízí rekvalifikaci (změna dosavadní kvalifikace, která vyžaduje získání nových znalostí a dovedností) hmotně zabezpečuje nezaměstnané před nástupem do zaměstnání a v případě ztráty zaměstnání
11
zaměstnavatel je povinen úřadu práce oznamovat volná pracovní místa může se jednat o místa, která se uvolnila odchodem zaměstnance nebo o místa nově vzniklá zaměstnavatel je povinen hlásit je do pěti pracovních dnů kromě toho musí hlásit místa vhodná pro zdravotně postižené občany
12
každý podnik má na své pracovníky určité požadavky (vzdělání, praxe, morální vlastnosti) své požadavky mají však i zaměstnanci, pro které je důležité, co jim podnik nabízí Výběr zaměstnanců: způsob výběru se bude lišit podle toho, na jakou práci zaměstnance přijímáme: běžní zaměstnanci na nižší úrovni - vybereme je na základě osobních údajů nebo přijímacího pohovoru zaměstnanci na střední úrovni (vedoucí oddělení, účetní) - vybereme je v rámci výběrového řízení, kde posoudíme jejich kvalifikaci a osobní předpoklady zaměstnanci na nejvyšší úrovni (ředitelé, špičkoví odborníci) – u těchto pozic proběhne obvykle více kol výběrového řízení
13
při žádosti o místo obvykle uchazeč zpracovává písemnou žádost, ke které přikládá strukturovaný životopis zaměstnavatel obvykle hodnotí úroveň žádosti, formální úpravu, vzdělání, absolvované zkoušky, praxi, zkušenosti a doporučení je důležité, aby z těchto písemných podkladů byl jasný zájem o dané místo některé podniky zadávají uchazečům také dotazník
14
při pohovoru si uděláme osobní dojem o uchazeči, doplníme si další údaje a poskytneme mu informace o podniku u pohovoru je obvykle přítomen nejbližší nadřízený a zaměstnanec personálního oddělení abychom mohli uchazeče důkladněji posoudit, můžeme využít nejrůznější testy (inteligenční, psychologické, výkonnostní) nejčastěji kladené otázky u pohovoru: proč se uchazeč hlásí do naší firmy proč se hlásí na tento druh práce proč odchází z předchozího zaměstnání jakých pracovních výsledků dosáhl jaké zkušenosti by mohl v nové práci uplatnit jaké jsou jeho cíle v novém zaměstnání jaké jsou jeho silné a slabé stránky a vlastnosti proč by si firma měla vybrat právě jeho
15
Pracovní poměr vzniká: uzavřením pracovní smlouvy volbou jmenováním Pracovněprávní vztah mimo pracovní poměr může vzniknout také na základě: dohody o provedení práce dohody o pracovní činnosti
16
pracovní smlouva je základní a nejčastější forma vzniku pracovního poměru návrh na její uzavření může podat zaměstnanec i zaměstnavatel smlouva vznikne okamžikem přijetí Mezi podstatné náležitosti pracovní smlouvy patří: druh práce místo výkonu práce den nástupu do práce
17
Pracovní smlouva by měla obsahovat i další náležitosti, které také musí být sjednány písemně, ale nemusí být uvedeny přímo v pracovní smlouvě. Jedná se např. o: délku dovolené způsob odměňování rozvržení pracovní doby výši mzdy výpovědní dobu Rozlišuje se pracovní poměr na dobu určitou a dobu neurčitou. V pracovní době může být také dohodnuta zkušební doba (max. 3 měsíce).
18
Volba mimořádný způsob vzniku pracovního poměru připadá v úvahu jen tam, kde to stanoví zvláštní předpisy nebo stanovy různých organizací voleni jsou např. starostové obcí, předsedové Jmenování mimořádný způsob vzniku pracovního poměru jmenováním se zakládá pracovní poměr u vedoucích zaměstnanců jmenování může vždy uskutečnit pouze statutární orgán nebo majitel podniku (když je zaměstnavatelem fyzická osoba)
19
Dohoda o provedení práce uzavírá se pro činnosti, které nepřesáhnou 150 hodin ročně u jednoho zaměstnavatele (obvykle jednorázové činnosti) výhodou pro obě strany je skutečnost, že odměna nepodléhá odvodům pojistného na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění pracovník tak obdrží vyšší částku a zaměstnavatel za něj nemusí státu odvádět pojištění dohoda musí být uzavřena písemně
20
Dohoda o pracovní činnosti uzavírá se pro práce, které jsou v menším rozsahu, ale budou prováděny souvisle nebo opakovaně rozsah práce může, ale nemusí přesahovat 150 hodin ročně za období, na které je uzavřena, nesmí odpracovaná doba přesáhnout v průměru polovinu týdenní pracovní doby odměna podléhá odvodům pojistného
22
KLÍNSKÝ, Petr. Ekonomika2. Praha: EDUKO nakladatelství s.r.o., 2011. ISBN 978-80-87204-44-3. NOVOTNÝ, Zdeněk. Základy podnikové ekonomiky: aktualizované vydání k 1.5.2005. Břeclav: Moraviapress, 2005. ISBN 80-86181-73-1 Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.