Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMiloslav Navrátil
1
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011
2
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 20112 Obsah Diverzifikace Postřehy za zahraničních zkušeností Poznámky k diverzifikaci českého vysokého školství Důraz na vzdělávací činnost a aplikační/profesní segment
3
Diverzifikace? Proč?
4
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 20114 Vnější faktory, trendy Společenská očekávání: Rostoucí přístup k vysokoškolskému (terciárnímu) vzdělávání Nové cílové skupiny Rostoucí nároky na kvalifikace Koncept celoživotního učení Mezinárodní (globální) konkurence – žebříčky Kvalita vysokoškolského vzdělávání i výzkumu, vývoje, umělecké činnosti Regionální rozvoj a role vysokých škol Efektivita nakládání se zdroji
5
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 20115 Diverzifikace Reakce na různá očekávání různých skupin a partnerů Flexibilita a stabilita systému v měnících se podmínkách Pestrost cílů a profilů vysokých škol Specializace & Soustředění se na rozvoj silných stránek
6
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 20116 Diverzifikace ano, ale… Podle jakého kritéria? Více kritérií? Komplexní jednotný x profilovaný binární systém x více skupin? Vysokoškolský x terciární? Celé instituce x součásti x oblasti? Uskupení škol? Jak řídit koherentní systém s institucemi s různými cíli a profily? Nástroje na podporu diverzity, podmínky? Podpora těch nejlepších? Role veřejných a soukromých institucí?
7
Postřehy ze zahraničních zkušeností
8
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 20118 Role státu v řízení diverzity Strategický rámec s nástroji Vést diskuzi o profilaci jednotlivých škol v souladu s jejich posláním a kapacitami Strategické cíle Struktura Legislativa Financování Kvalita činností vysokých škol Rozvojové programy, kontrakty Zapojení dalších zainteresovaných stran
9
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 20119 Kritické faktory pro diverzifikaci v Evropě (Peter Maasen) Hlavní faktory Studentská populace Akademičtí pracovníci Výzkumná orientace a výkonnost Kompetitivní financování Status a reputace
10
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 201110 Kritické faktory pro diverzifikaci v Evropě (Peter Maasen) II. Nejasné Vedení institucí Institucionální řídící struktury Poslání Zaměření na inovace Méně podstatné Kurikulum Základní financování Kvalita vzdělávání
11
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 201111 Trendy Převažující důraz na výzkum Potíže s měřením a hodnocením vzdělávací činnosti Další aspekty a role vysokých škol? Diskutabilní role žebříčků Podpora cestou kontraktového financování Pozornost roli a profilaci sektoru aplikovaných studií (profesně zaměřeného) Snazší hodnocení „binárních“ systémů
12
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 201112 Různé dimenze kvality – U-Map
13
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 201113 Dimenze U-Map vzdělávací profil profil studentů výzkumné zaměření výměna znalostí mezinárodní orientace angažovanost v regionu www.u-map.eu
14
Výzvy pro české vysoké školství z důrazem na rozvoj vzdělávací činnosti a profesního sektoru
15
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 201115 Koherentní, diverzifikovaný systém Výzkumně intenzivní instituce. Univerzity? Pracoviště či obory? Uskupení? Dopady infrastruktur VaVpI Dopady na strukturu programů a studentské populace (důraz na Mgr., Ph.D.?) Umělecké školy Zohlednění dalších dimenzí: Vzdělávací činnost Regionální role vysokých škol Podpora profilace – škol či jejich částí Role univerzit, vysokých škol odborných (?) Podpora aplikačně/profesně zaměřených částí Integrace vybraných VOŠ
16
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 201116 Oblast vzdělávání Zohlednění kvalifikačního rámce vč. Profilace bakalářského studia Postavení krátkého cyklu – „diplomových stud. programů“ Prostupnost Celoživotní učení Uznávání výsledků předchozího vzdělávání
17
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 201117 Kvalita Zohlednění různých dimenzí kvality podle poslání – nástroje pro transparentnost Institucionální akreditace? Pojetí? Dopady? Hodnocení výsledků a kvality podle oblastí? Institucionální zakotvení – Akr. agentura? Zapojení více pohledů partnerů
18
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 201118 Akademičtí pracovníci, kariéry Reflexe diverzity v požadavcích na kvalifikovanost Diverzifikace požadavků na povinnosti a činnosti Zohlednění různých akademických drah a profilů – včetně zkušeností z praxe, inovačních projektů, inovace ve vzdělávací činnosti
19
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 201119 Institucionální rovina Integrita institucí v případě intra-institucionální diverzifikace Strategický plán jako základ pro profilaci a podporu Mapování dlouhodobých záměrů Vnitřní a řídící struktura podle typu/poslání vysoké školy Zamezení „akademického posunu“ profesně zaměřeným částem Komplexní vnitřní systém kvality x diverzita?
20
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 201120 Finanční nástroje Zohlednění profilace vysoké školy, jejích součástí? Zohlednění kvality a výsledků? V jakých činnostech? Podpora profilace? Kontrakty? Role soukromých škol
21
Seminář "Hodnocení kvality vysokých škol", Telč, duben 201121 Základní předpoklad Vyjasnění strategie a pravidel Stabilita v dlouhodobějším výhledu
22
Děkuji za pozornost Michal Karpíšek
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.