Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLukáš Mareš
1
Dramatická výchova a využití jejich prvků v práci muzejního pedagoga workshop pro pracovníky muzeí Muzeum h lavního města Prahy 8. 12. 2010
2
Kdo jsme? Ivana Pernicová Iva Dvořáková
3
Definice dramatické výchovy Systém řízeného, aktivního sociálně- uměleckého učení dětí či dospělých založený na využití základních principů a postupů dramatu a divadla, limitovaných primárně výchovnými či formativními a sekundárně specificky uměleckými požadavky na straně jedné a individuálními i společnými možnostmi dalšího rozvoje zúčastněných osobností na straně druhé.
4
Využití dramatické výchovy Dramatická výchova na školách jako samostatný předmět Dramatická výchova jako aplikovaná metoda při výuce předmětů Dramatická výchova na LDO při ZUŠ Dramatická výchova jako metoda využívaná v psychoterapii a SPV Dramatická výchova jako metod a využívaná v muzeích, galeriích.
5
Základní kameny dramatické výchovy. HRAROLEJEDNÁNÍDIVADLO
6
Výhody a omezení použití metody DV Výhody Dítě je aktivní Podporují představivost Široké uplatnění Umožňují vcítit se do aktérů různých událostí a dějů Omezení Subjektivní Někdy složitá organizace a řízení Na hraně – potřebují dobře vybaveného a připraveného učitele
7
Základní princip – HRANÍ ROLÍ „Hraní rolí je výchovná a vzdělávací metoda, která vede k plnění osobnostně rozvojových i věcných cílů prostřednictvím navození a přípravy, rozehrání a reflexe fiktivní situace s výchovně hodnotným obsahem. Tato situace se uskutečňuje prostřednictvím hry hráčů, zastupujících svým chováním a jednáním více či méně fiktivní objekty (zejména osoby), včetně možnosti hrát v různé míře autenticity i sebe samého.“ Josef Valenta, Kapitoly z teorie výchovné dramatiky
8
Úrovně hraní rolí – SIMULACE hráč jedná za sebe v jiné situaci, reaguje v rámci fiktivní situace Hra na já v reálné možné situaci Projevuji postoj, činím rozhodnutí, ale jsem stále ve své „kůži“, já kdybych se musel rozhodnout… Hra na já ve fiktivní (nemožné ) situaci já vládcem vesmíru JÁ JAKO…
9
Úrovně hraní rolí - ALTERACE - hráč v roli postavy, bere na sebe jinou roli - já, když hraji vojevůdce přejímá atributy postavy - emoce v obličeji, typické konání, typické jednání pro postavu
10
Úrovně hraní rolí - CHARAKTERIZACE hráč hraje postavu se snahou proniknout do ní co nejhlouběji, hledá vnitřní motivace, věrohodnost, odhlíží od „já“ (Napoleon) VELMI NÁROČNÉ
11
PEDAGOG V ROLI Autorita – všechno vím, plášť experta Člen gangu – jsem jeden z vás Bezmocný – poraďte mi prosím Ten, kdo nebyl přítomen – Nevím, řekněte mi Ďáblův advokát – jsem v opozici, vybízím Možnost využití kostýmu, rekvizit, úroveň charakterizace, v kterékoliv části programu
12
Bez dětí to nejde - věkové zvláštnosti dětí Předškolní a mladší školní věk Střední školní věk Starší školní věk Adolescenti
13
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Živý obraz též nehybný obraz, stronzo, fotografie – terminologická nejednotnost Zastavený pohyb fotografie, zachycení určitého okamžiku
14
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Pantomima Pohybová sekvence bez mluvení Jednotlivci i skupiny
15
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Alej – „ulička svědomí“ Skupina, dvě řady proti sobě, vzdálenost alespoň 1,5m, uličkou prochází postava, všichni jsou jejími myšlenkami, přáteli… dle domluvy
16
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Dabing Dvojice 1 hraje pantomimicky a mlčí, druhý za něj mluví
17
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Imaginativní hra Jednotlivci, domýšlení příběhu předmětu, kostýmu, rekvizity. V roli i mimo roli.
18
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Horké křeslo Celá skupina, 1 přijme roli, ostatní mu kladou otázky. Varianty: jde o důležité rozhodnutí, skupina = hlasy svědomí, přátel …
19
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Monology (verbální sóla) Jednotlivci,vnější projev, zveřejněná vnitřní řeč, celá škála možností.
20
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Zaslechnutá řeč Skupina, jednotlivci, 1 slyší to, co má být skryto očím jeho či někoho jiného a pak o tom dává zprávu.
21
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Deníky Dopisy Letáky Mapy Obrazy Seznamy Životopisy
22
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Role „na zdi“ Do lidské siluety se píše charakteristika postavy dle dohodnutých pravidel
23
Praktické rady J ednoduchá a krátká cvičení na úrovni simulace Ž ivé obrazy Lektor v roli R ekvizit a, skutečný hmotný pramen nebo replika Písemné a ikonografické prameny – věrohodnost situace Tajemství Přerušte hru, když…. Dě jiny každodennosti, osudy rodin
24
Slovn í či pohybové montáže O rganizace prostoru Soustředění, respekt k druhému P ravidla pro předvádění a pro evaluaci Práce ve skupinách – učitel – rádce Čas na doznění situace Žák není herec, ale hráč
25
Hledání struktury programu z hlediska použití dramatické výchovy Pro koho? /věková kategorie – moje zkušenost s věk. kategorií, konkrétní škola, zájmová skupina/ Proč? /zvýšit návštěvnost muzea, nabídnout škole program dle RVP,ŠVP, zajímá nás osobně téma, které chceme zpracovat, aktuální výročí, aktuální výstava/ Kde? /posoudit vhodný prostor vzhledem k počtu dětí, tématu, kouzlo nepřenositelnosti muzejního prostoru/
26
Kolik máme času ? /určit dobu trvání programu vzhledem k charakteru programu – k požadavku školy/ Mám dostatek materiálu? /dostupnost informaci, knihy v muzejní knihovně, konzultace s historiky, kopie/ Jaké budou klíčové body programu? - příběh konkrétní historické postavy – průvodce historickým časem - příběh fiktivní postavy – průvodce historickým časem - hledání neznámé historické postavy – opačný sled příběhu
27
- příběh exponátu - po linii muzeologické nebo historické - a jiné?? Zpřesňování tématu. O čem? - na co chci poukázat, jaký je problém Jaké použiji techniky DV a proč? - volba vhodných technik, dle zvoleného tématu, svých schopností, věkové kategorie Začátek a konec? - jakou technikou začnu /nastolení příběhu, přeladění/ a skončím, licence dle charakteru, ale i nálady skupiny
28
Děkujeme za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.