Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
K126-Katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictví
LS 2011 – TEORIE ŘÍZENÍ Douglas McGregor
2
Douglas McGregor (1906-1964) Americký psycholog
Zabýval se studiem názorů, kterými manažer vnímá podstatu člověka, jeho pracovní motivaci a tomu odpovídající způsob řízení lidí
3
Životopis Narozen 1906, Detroit, Michigan, USA
Od mladí pracoval v McGregorově Institutu ( založen jeho dědečkem Thomasem McGregorem, institut pomáhal námořníkům z oblasti Great Lakes, kteří byli bez práce – jídlo, ubytování – až 1000 lidí ročně, v době Světové hospodářské krize(1929) hromadná vývařovna pro nezaměstnané) 1923 – zahájil studium na univerzitě 1926 – 1931 – přerušil studium ( založení rodiny – práce) 1935 – dokončil studia na univerzitě Poté se stal univerzitním profesorem Působil i jako konzultant v několika firmách ( psychologie – vztahy mezi nadřízenými a podřízenými
4
Životopis 1948 – stal se prezidentem univerzity Antioch College
1954 – odešel z Antioch College, odešel do Massachusetts ( Technická univerzita M.I.T.- Massachusets Institute of Technology) 1964 – umírá na infarkt
5
Vzdělání , – A.B. Wayne University, Detroit (studium psychologie) – Oberlin University, Ohio (psychologie) 1933 – titul M.A. (magistr společenských věd), Harvard University (psychologie) 1935 – titul Ph.D., Harvard University (obor experimentální psychologie, téma jeho dizertační práce –”Citlivost oka na sytost barev”, on sám byl barvoslepý 1943 – docent (psychologie) 1948 – profesor
6
Pracovní kariéra , – McGregorův Institut, asistent generálního manažera – firma obchodující s pohonnými hmotami, zpočátku jako obsluha u čerpací stanice v Buffalu, později se stal manažerem pro oblast Detroitu , Harvard University, odborný asistent v oboru sociální psychologie , Massachusetts Institute of Technology, první učitel psychologie na této škole , Dewey Almy Company (firma zabývající se výrobou pryžových výrobků), konzultant v oblasti lidských vztahů
7
Pracovní kariéra , Antioch College, Yellow Springs, Ohio, prezident univerzity , Massachusetts Institute of Technology, fakulta managementu, profesor managementu
8
The Human Side of Enterprise
V roce 1960 publikoval knihu The Human Side of Enterprise ( v překladu “Lidská stránka podnikání”), zde představil teorii, která se zabývá motivací lidí k práci (nazval ji Teorie Y)
9
Teorie X - Teorie Y Teorie X
Tak označil dosavadní pohled na řízení lidí a jejich motivaci ve firmách Jedná se o tradiční pohled, který byl do té doby považován za jediný správný Teorie Y McGregorův pohled na chování pracujících lidí a jejich motivaci k práci Tzv. humanistická teorie
10
Teorie X Základní předpoklady Teorie X:
Lidé jsou ve své podstatě líní a snaží se vyhnout práci Protože lidé neradi pracují, musejí být k práci přinuceni systémem odměn a trestů a při práci musejí být kontrolováni Pracovníci se vyhýbají odpovědnosti a rádi se nechají řídit Existuje malá skupina lidí, pro které to neplatí. Ti jsou povoláni k tomu, aby řídili a kontrolovali ostatní
11
Teorie Y Základní předpoklady Teorie Y:
Pro člověka je práce stejně přirozenou aktivitou jako zábava nebo odpočinek Člověk rád přijímá samostatnost a odpovědnost Schopnost samostatného rozhodování je v populaci silně rozšířena, není záležitostí několika málo jedinců Současné organizace nevyužívají tento potenciál jednotlivců, snaží se je kontrolovat a dirigovat
12
Rozdíly
13
Rozdíly Podle Teorie X nemá mít většina zaměstnanců žádný vliv na řízení a chod firmy, jejich šance na např. karierní postup jsou daleko menší než podle Teorie Y, vedoucí pracovníci by se neměli řídit jejich názory a nápady, pouze jim přidělovat práci a kontrolovat je Teorie Y je více liberální, umožňuje lepší propojení manažerů s jejich podřízenými, manažeři by s podřízenými neměli řešit pouze pracovní záležitosti, ale i např. jejich osobní problémy, ponechat jim prostor pro jejich vlastní aktivitu a nápady
14
Motivace Teorie X: cukr a bič Teorie Y : možnost seberealizace
bič – strach ze ztráty zaměstnání cukr – finančni ohodnocení Teorie Y : možnost seberealizace možnost postupu možnost pracovat tvořivě pocit duležitosti
15
Douglas McGregor Douglas McGregor byl zastáncem Teorie Y, věřil, že lidem je při práci potřeba dát větší volnost, aby měli ze své práce dobré pocity, to mělo fungovat jako hlavní motivační prvek, který by zvyšoval efektivitu práce Mezi další zastánce této teorie patřil např. americký psycholog Abraham Maslow. Podle něj je pro pracovníka velmi důležitý pocit seberealizace
16
Douglas McGregor Současný pohled na tuto problematiku:
Ukazuje se však, že pro určité pracovníky a za určitých podmínek je přístup X vhodnější. Jsou lidé, kteří pracují s vysokým nasazením a jiní, kteří musejí být do práce poháněni.
17
Douglas McGregor Pro úplnost teorie Z
V osmdesátých letech (McGregor +1964) minulého století začaly japonské firmy vytlačovat americké ze světových trhu =>vznik teorie Z (japonský manžerský styl)
18
Douglas McGregor Předpoklady teorie Z :
lidé mají vysokou míru sounáležitosti s firmou lidé chtějí, aby „jejich” firma byla úspěšná lidé chtějí pracovat v takové firmě, kde je berou jako lidi, a ne pouze jako pracovní sílu
19
Douglas McGregor Předpoklady teorie Z :
lidé chtějí pracovat v takové firemní kultuře, kde slova, jako rodina, kultura, tradice, sociální prostředí nejsou slovy prázdnými lidé milují týmovou práci pro organizaci atd., atd.
20
Douglas McGregor Manažer lidem vysoce důvěřuje
poskytuje lidem vysokou míru svobody v tom, co dělají a jak to dělají buduje, podporuje a rozvijí týmovou spolupráci: kolektivní rozhodování - osobní odpovědnost
21
Douglas McGregor Manažerské chování v teorii Z:
projevuje holistický zájem o lidi (lidé na pracovišti i v rodině, jejich zájmy, ...) rozvijí dlouhodobé vztahy s pracovníky z hlediska jejich dlouhodobých perspektiv a kariérového rozvoje v organizaci atd., atd.
22
Douglas McGregor Dotazy?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.