Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVeronika Kovářová
1
Tvořivá informatika s Baltíkem (TIB) Zuzana Kocíková a Jiří Sumbal Informatika ve škole Zlenice, 8.-10. 11. 2004
2
Kde najdete tuto prezentaci: na stránce www.ict-edu.cz v seznamu dokumentůwww.ict-edu.cz
3
Tvořivá informatika s Baltíkem - základní teze: podpora přirozené tvořivosti dětí cílem (pro děti) není se něco naučit, ale něco vytvořit předveď, cos vytvořil nauč ostatní, co umíš výuka už od 1. třídy Baltík, ale i ostatní programy (text, grafika, tabulky, internet, multimédia...)
4
O co tedy jde v projektu TIB? podporovat a rozvíjet u dětí tvořivost, logické myšlení, samostatnost, schopnost vzdělávat se, komunikovat a týmovou práci připravit pro učitele metodické materiály využitelné při výuce informatiky
5
Forma výuky informatiky v TIB projektová výuka využití vždy několika softwarových nástrojů schopnost použít nejvhodnější nástroj variabilita ve výběru software (dle možností školy)
6
Výhody projektového vyučování obrovský prostor k tvořivosti, soustavné procvičování všech nástrojů, důraz na schopnost propojovat a efektivně využívat programy, velký prostor pro mezipředmětové vztahy, možnosti individuálního tempa práce, samostatná práce
7
Principy tvorby metodiky použít vždy nejvhodnější nástroje vyhýbejme se úlohám s jediným správným výsledkem (dílčí úlohy) mezipředmětové vztahy prezentování své práce soutěže projekty
8
Metodické materiály TIB (cíle) základní koncepční materiály kompletní osnovy pro výuku informatiky na 1. a 2. stupni ZŠ i na SŠ alternativní tématické plány pro konkrétní ročníky konkrétní projekty pro každý ročník přípravné úlohy použitelné před jednotlivými projekty i samostatně
9
Projekty přípravné úlohy Přípravná úloha: kratší časový úsek menší množství použitých programů nácvik nových znalostí a dovedností Projekt: delší časový úsek více použitých programů procvičení, upevnění a rozšíření dosavadních znalostí
10
TIB a nové rámcové vzdělávací programy spolupráce s Výzkumným ústavem pedagogickým www.vuppraha.cz materiály TIB doporučeny VUP jako metodický materiál v rámci RVP
11
Státy zapojené do projektu TIB: Slovensko – 169 škol Česko – 119 škol Polsko – 237 škol Rakousko, Bělorusko, Kanada, Srbsko a Černá Hora, Dánsko, Egypt, Finsko, Irán, Japonsko, Libanon, Nizozemí, Senegal, Ukrajina, USA, Uzbekistán, Jižní Afrika, Zimbabwe (stav k 1. 11. 2004)
12
TIB v ČR národní koordinátor: Zuzana Kocíková zuzana.kocikova@ict-edu.cz metodici: Jiří Sumbal jiri.sumbal@ict-edu.cz jiri.sumbal@ict-edu.cz Jitka Pasterová pasterova@zslastuvkova.cz pasterova@zslastuvkova.cz
13
Organizační zajištění TIB v ČR 20. 8. 2004 vznikla organizace TIB, občanské sdružení SGP Systems, s. r. o. (program Baltík) spolupráce s Informačním centrem při ZŠ Kopřivnice, Alšova 1123
14
Financování všechny materiály zdarma stačí se zaregistrovat na WWW stránkách využití grantu AISIS (Dokážu to) a rozvojového projektu SIPVZ
15
Spolupráce VUP Praha – příprava RVP (viz) Projekt Dokážu to viz www.mujnet.cz SIPVZ, vzdělávání učitelů: modul P – ICT na 1. stupni kapitola Realizace zájmů a rozvíjení individuálních schopností žáků ve volném čase – viz ict.superhosting.cz/p-1_st příprava modulu P – Dětské programovací jazyky
16
Kde najít všechny materiály www.ict-edu.cz stránky projektu TIB ukázky: www stránky osnovy – 1. stupeň, 2. stupeň tématický plán – 1. stupeň, 2. stupeň přípravná úloha – 1. stupeň, 2. stupeň projekt – 1. stupeň, 2. stupeň
17
Soutěže pro žáky v uplynulém roce Vánoční soutěž: prosinec 2003 Velikonoční soutěž: březen – duben 2004 Baltík 2004: duben – červen 2004 Baltík + Baltazar 2004 – listopad 2004
18
Vánoční soutěž zadání: vytvořte v Baltíkovi program na vánoční téma www stránky: /www.ict- edu.sk/CRM/CIB/Data/CountryInfo/cz/National/Docu ments/vysledky_vanoce03.htm účast: 34 týmů (18 1. stupeň, 16 2. stupeň ZŠ) 47 dětí (26 chlapců, 21 dívek) vítězové: Petr a Jakub Sumbalovi, ZŠ Kopřivnice Václav Švirga, ZŠ Kopřivnice
19
Velikonoční soutěž zadání: vytvořte v Baltíkovi program na velikonoční téma www stránky: ict.superhosting.cz/souteze/easter2004 účast: 67 týmů (32 1. stupeň, 35 2. stupeň ZŠ) 75 dětí (49 chlapců, 26 dívek) vítězové: Michaela Ryjáčková, DDM Bílina František Batysta, Gymnázium J.V.Jirsíka, Č. Budějovice
20
Mezinárodní programátorská soutěž Baltík 2004 zadání: účastníci dostali přesně zadané úkoly, které museli naprogramovat www stránky: ict.superhosting.cz/souteze/baltik2004/int organizace: školní kolo – korespondenční celostátní kolo – Brno, 21.-23.5.2004 mezinárodní kolo – Kopřivnice, 3.-5.6.2004
21
Mezinárodní programátorská soutěž Baltík 2004 účast: školní kolo v ČR: 18 škol – 102 týmů – 175 žáků (38 1. stupeň ZŠ, 137 2. stupeň ZŠ) celostátní finále: 20 týmů – 47 žáků mezinárodní finále: 3 státy (ČR, SR, Polsko) – 29 týmů – 62 žáků (z toho 16 dívek)
22
Mezinárodní programátorská soutěž Baltík 2004 vítězové: kategorie A (1. stupeň): Matej a Pavol Vargovčíkovi, Michal Petriľák, Sabinov, SR kategorie B (2. stupeň ZŠ): Václav Švirga, Kopřivnice, ČR
23
Mezinárodní tvůrčí a programátorská soutěž Baltík a Baltazar 2004 zadání: vytvořte v Baltíkovi nebo v Baltazarovi program na libovolné (nekrvavé) téma www stránky: www.ict-edu.sk/crm/contests/sgpcup účast: soutěž právě probíhá, aktuálně přihlášeno xx týmů ve 3 věkových kategoriích (doplnit 8. 11.) vítězové: budou známi po ukončení mezinárodního finále (27.-28.11.2004 v Brně)
24
Závěr: proč se zapojit do TIB? Jsem začínající učitel informatiky a budu vděčný za každou radu a pomoc. Zaregistrujte se do projektu TIB jako škola typu C a budete si moci stahovat a využívat hotové projekty, získáte i tématické plány, abyste věděli, kdy který projekt použít.
25
Závěr: proč se zapojit do TIB? Jsem učitel informatiky, s výukou už mám zkušenosti, jsem ale zavalený povinnostmi a nemám čas neustále vymýšlet nové zajímavé úkoly pro žáky. Zaregistrujte se jako škola B nebo C. Získáte přístup k připraveným tématickým plánům, projektům i přípravným úlohám. Můžete je přímo použít nebo si je přizpůsobit.
26
Závěr: proč se zapojit do TIB? Jsem zkušený učitel informatiky a rád se podělím s ostatními kolegy o své zkušenosti. Zaregistrujte se jako škola A a rozšiřte mezinárodní metodický tým. Rádi uvítáme vaše zkušenosti a pomoc méně zkušeným kolegům v metodice i jakýkoliv jiný způsob vašeho aktivního zapojení do projektu.
27
Závěr: proč se zapojit do TIB? Nejsem učitel informatiky, ale chtěl bych využívat informační technologie ve svém předmětu. Doporučte účast v projektu TIB vašemu učiteli informatiky. Mnohé dílčí projekty využívají mezipředmětové vztahy a umožňují tak integrovat ICT i do jiných předmětů.
28
Odkud vzít software - 1 SGP Informatika (Baltík) evaluovaný Pachner součásti OS Malování Záznam zvuku Internet Explorer
29
Odkud vzít software - 2 Kancelářský balík evaluace Pachner nebo freeware Grafické programy evaluace Pachner nebo freeware
30
Konec děkujeme za pozornost Zuzana Kocíková národní kordinátor projektu TIB zuzana.kocikova@ict-edu.cz www.ict-edu.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.