Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilProkop Slavík
2
Státní energetická koncepce a její aplikace do energetické legislativy v ČR Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu
3
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 3 Asociace energetických manažerů Poděbrady Státní energetická koncepce aktualizace schválená usnesením vlády České republiky č. 211 ze dne 10. března 2004 Zákon č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií – MPO má povinnost nejméně jedenkrát za dva roky vyhodnocovat naplňování Státní energetické koncepce a v případě potřeby zpracovávat návrhy na změnu Státní energetické koncepce a předkládat je ke schválení vládě. Výsledky hodnocení plnění cílů Energetické politiky přijaté usnesením vlády ČR č. 50 ze dne 12. 1. 2000 – splnění většiny cílů. Přijaté závazky z mezinárodních smluv v oblasti energetického hospodářství a životního prostředí vstup do EU.
4
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 4 Asociace energetických manažerů Poděbrady Transformace energetického hospodářství po r. 1990 Výše a struktura spotřeby primárních zdrojů energie Výše spotřeby PEZ v ČR je v současné době na úrovni 85 % roku 1990. Struktura spotřeby PEZ je diverzifikovanější a je z více než 50 % zaměřena na domácí zdroje primární energie. Struktura je odrazem bezpečnosti a spolehlivosti dodávek energie, zejména ve výrobě elektřiny. Poslední změna ve struktuře spotřeby PEZ a ve výrobě elektřiny - uvedení do provozu JE Temelín.
5
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 5 Asociace energetických manažerů Poděbrady Výše a struktura konečné spotřeby energie Celková výše konečné spotřeby energie po roce 1990 klesala, po roce 2000 kolísala, ale s postupnými tendencemi k jejímu růstu, které byly vyvolány růstem ekonomiky (zejména v průmyslu, v dopravě a ve službách). Rostla i spotřeba energie v domácnostech. Trendem je nárůst podílu zemního plynu a elektřiny a současně pokles podílu tuhých paliv. Pokles podílu centralizovaného tepla je vyvolán mj. vyšším rozvojem individuálního vytápění.
6
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 6 Asociace energetických manažerů Poděbrady Vývoj v jednotlivých energetických subsystémech Tuhá paliva Snižování těžeb hnědého uhlí, které probíhalo po celá devadesátá léta, se po roce 2000 zpomalilo, především z důvodu exportu elektřiny, která se stala žádanou komoditou. Plynárenství Zemní plyn byl v období po roce 1990 palivem s největší dynamikou spotřeby. Dostupnost zemního plynu je dnes celoplošná a je dlouhodobě zajištěna sítí tranzitních plynovodů a celým systémem plynárenské soustavy. Po roce 1996 začala spotřeba zemního plynu stagnovat a tento stav přetrvává i v současném období. ČR je téměř plně závislá na importu zemního plynu (v roce 2003 98,6 %). Zemní plyn je palivem hlavně pro výrobu tepla v maloodběru a v domácnostech,na výrobě elektřiny se podílí jen 3%.
7
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 7 Asociace energetických manažerů Poděbrady Obnovitelné zdroje energie Obnovitelné zdroje energie jsou velmi sledovaným druhem energie. Vyplývá to z významu závazku, který na sebe ČR vzala při podpisu přístupové dohody, v rámci implementace Směrnice EU č. 2001/77. Rovněž i ze zvýšeného zájmu, který je problematice využití obnovitelné energie veřejností přikládán a vzhledem k jejímu šetrnému vztahu k životnímu prostředí.
8
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 8 Asociace energetických manažerů Poděbrady Vztah energetického hospodářství k životnímu prostředí V 90. letech došlo v ČR k výraznému a k unikátnímu snížení zátěže životního prostředí ekologizací energetického hospodářství. Tendence z 90. let pokračovaly i po roce 2000. Od roku 1990 do roku 2000 se emise SO 2 snížily na 14 % výchozího stavu. Pokles pokračoval i po roce 2000 a v roce 2003 poklesl na 13,2 % stavu roku 1990. Emise tuhých znečišťujících látek klesly v roce 2000 na 9 %, emise NOx na 43,3 % a emise CO 2 na 75,6 % stavu roku 1990.
9
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 9 Asociace energetických manažerů Poděbrady Charakteristika dlouhodobého výhledu Při uplatnění systémových opatření Státní energetické koncepce, stimulací a komunikací státu s podnikatelskou sférou bude energetické hospodářství směřovat k vysokému zhodnocení energetických vstupů (energetická náročnost tvorby HDP se sníží z 1,212 na 0,454 MJ/Kč, tj na 37 %). Vývoj bude plně v souladu s prioritami SEK a budou splněny všechny její indikativní cíle.
10
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 10 Asociace energetických manažerů Poděbrady Při přírůstku spotřeby PEZ (v průběhu 30 let o 0,2 % ročně) se bude dále měnit struktura primárních zdrojů energie. Spotřeba i těžba hnědého uhlí klesnou vůči roku 2000 o přibližně 40 %. Opatření ke zvýšení disponibility hnědého uhlí (tj. těžba za racionálně přehodnocenými současnými územními ekologickými limity těžeb) však budou aktivně využita při obnově dožívajících elektráren a hnědé uhlí bude po celé období nejvýznamnějším primárním energetickým zdrojem, užitým především pro výrobu elektřiny v čistých uhelných technologiích.
11
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 11 Asociace energetických manažerů Poděbrady Do roku 2030 se o více jak 40 % sníží trh černého uhlí, na tomto trhu však bude stále větší roli hrát dovozové černé uhlí, jehož podíl na domácím trhu bude v závěru období přibližně 55 %. Veškerá potřeba koksu bude kryta dovozem. Spotřeba elektřiny poroste, ale s postupným poklesem tempa růstu spotřeby. Průměrný meziroční růst spotřeby elektřiny v období 2030/2000 bude činit 1,3 %.
12
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 12 Asociace energetických manažerů Poděbrady Plnění priorit a indikativních cílů SEK a) Průměrné roční tempo poklesu energetické náročnosti tvorby HDP bude v prvém období do roku 2005 2,77 % a v celém prognostickém období 3,22 %. b) Průměrné roční tempo poklesu elektroenergetické náročnosti tvorby HDP bude v prvém období do roku 2005 2,42 % a v celém prognostickém období 2,35 %. c) Dovozní energetická náročnost roste v roce 2005 na 41,2 %, v roce 2010 na 42,3 % a v roce 2030 na 57,8 %. d) Národní indikativní cíl podílu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů bude v roce 2010 splněn a případně mírně překročen. e) Podíl obnovitelných zdrojů energie v tuzemské spotřebě primárních zdrojů bude v roce 2005 5,4 % a do roku 2030 vzroste na 15,7 %. f) Závazné emisní stropy v roce 2010 nebudou překročeny. Emise CO2 poklesnou za 30 let ze 126 na 89 mil. tun/rok (téměř o 30 %), emise NOx z 397 na 265 tis. tun/rok (pokles o 33 %) a emise SO2 z 264 na 159 tis. tun/rok (pokles téměř o 40 %)
13
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 13 Asociace energetických manažerů Poděbrady Podíly PEZ na spotřebě energetických zdrojů Rok 200020052030 Tuhá paliva:52,4 % 42,5 % 30,5 % HU 36,6 % 29,3 % 20,8 % ČU 15,8 % 13,2 % 9,7 % Plynná paliva: 18,9 % 21,6 % 20,6 % Kapalná paliva: 18,6 % 15,7 % 11,9 % Jaderné palivo: 8,9 % 16,5 % 20,9 % Obnovitelné zdroje:2,6 % 5,4 % 15,7 %
14
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 14 Asociace energetických manažerů Poděbrady Podíly PEZ na výrobě elektřiny Rok2000 20052030 Tuhá paliva:70,5 % 55,5 % 36,8 % HU 58,4 % 48,9 % 31,9 % ČU 12,1 % 6,6 % 4,9 % Plynná paliva: 6,4 % 4,7 % 7,2 % Kapalná paliva: 2,2 % 1,1 % 0,4 % Jaderné palivo: 18,4 % 33,3 % 38,6 % Obnovitelné zdroje: 2,3 % 5,3 % 16,9 %
15
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 15 Asociace energetických manažerů Poděbrady Pravděpodobná výše spotřeby primárních zdrojů energie Rok 2000200520102015202020252030 PJ 1 6721 7301 7751 7821 7871 8101 797 Pravděpodobná výše výroby elektřiny Rok 2000200520102015202020252030 TWh73,7378,2082,3780,8585,0087,9089,20 Pravděpodobná výše konečné spotřeby energie Rok2000200520102015202020252030 PJ1 0271 0791 1341 1691 1871 2111 210
16
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 16 Asociace energetických manažerů Poděbrady Obnovitelné zdroje energie Výše a struktura spotřeby druhotných a obnovitelných zdrojů energie (PJ) Rok 2000200520102015202020252030 Biomasa1862121146173228242 Druhotné teplo 20202020202020 Další obnovitelné zdroje 691314151413 Odpady 0257778 Celkem 4493159187215269283
17
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 17 Asociace energetických manažerů Poděbrady Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (TWh) Rok 200020052010201520202025 2030 Biomasa0,011,604,866,327,8110,25 10,96 MVE 0,52 0,801,051,051,051,051,05 Vítr 0,01 0,570,931,011,251,441,44 Fotovoltaika0,00 0,000,000,000,010,01 Bioplyn 0,010,010,010,010,010,010,16
18
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 18 Asociace energetických manažerů Poděbrady Pravděpodobné těžby uhlí (mil. tun) Černé uhlí 2000200520102015202020252030 Těžba celkem 14,8212,9911,419,188,605,573,57 Hnědé uhlí 2000200520102015202020252030 Těžba celkem 49,4644.9444,5842,0140,4835,8832,59
19
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 19 Asociace energetických manažerů Poděbrady
20
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 20 Asociace energetických manažerů Poděbrady
21
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 21 Asociace energetických manažerů Poděbrady
22
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 22 Asociace energetických manažerů Poděbrady CÍLE a PRIORITY Státní energetické koncepce Maximální NEZÁVISLOST Nezávislost na cizích zdrojích energie Nezávislost na zdrojích energie z rizikových oblastí Nezávislost na spolehlivosti dodávek cizích zdrojů
23
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 23 Asociace energetických manažerů Poděbrady CÍLE a PRIORITY státní energetické koncepce Maximální BEZPEČNOST Bezpečnost zdrojů energie včetně jaderné bezpečnosti Spolehlivost dodávek všech druhů energie Racionální decentralizace energetických systémů
24
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 24 Asociace energetických manažerů Poděbrady CÍLE a PRIORITY státní energetické koncepce Maximální UDRŽITELNÝ ROZVOJ Ochrana životního prostředí Ekonomický a sociální rozvoj
25
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 25 Asociace energetických manažerů Poděbrady CÍLE státní energetické koncepce MAXIMALIZACE ENERGETICKÉ EFEKTIVNOSTI Maximalizace efektivnosti při získávání a přeměnách energetických zdrojů Maximalizace zhodnocování energie Maximalizace úspor tepla Maximalizace efektivnosti spotřebičů energie Maximalizace efektivnosti rozvodných soustav Podpora výroby energie z obnovitelných zdrojů energie
26
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 26 Asociace energetických manažerů Poděbrady CÍLE státní energetické koncepce Dlouhodobé cíle v oblasti energetické efektivnosti 1. Zrychlení a následná stabilizace ročního tempa poklesu energetické náročnosti tvorby HDP v intervalu 3,0 – 3,5 % (indikativní cíl). 2. Dlouhodobé nezvyšování absolutní výše spotřeby primárních zdrojů energie. Růst ekonomiky zajistit především zvýšením energetické efektivnosti. 3. Zrychlení a následná stabilizace ročního tempa poklesu elektroenergetické náročnosti tvorby HDP v intervalu 1,4 – 2,4 % (indikativní cíl)
27
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 27 Asociace energetických manažerů Poděbrady ZAJIŠTĚNÍ MAXIMÁLNÍ ŠETRNOSTI K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ Minimalizace emisí poškozujících životní prostředí Minimalizace emisí skleníkových plynů Minimalizace ekologického zatížení budoucích generací Minimalizace ekologické zátěže z minulých let DOKONČENÍ TRANSFORMACE A LIBERALIZACE ENERGETICKÉHO HOSPODÁŘSTVÍ Dokončení transformačních opatření Minimalizace cenové hladiny všech druhů energie Optimalizace zálohování zdrojů energie
28
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 28 Asociace energetických manažerů Poděbrady Nástroje SEK pro zajištění cílů a priorit 1.Liberalizace trhu s energií (směrnice 2003/54, 2003/55) 2.Přístup k přeshraničním sítím 3.Veřejný zájem vč. dlouhodobého plánování 4.Ochrana konečných zákazníků 5.Podpora hospodaření s energií (novela zákona č. 406/2000 Sb.) 6.Podpora obnovitelných zdrojů energie ( 7.Podpora využití kombinované výroby elektřiny a tepla 8.Podpora využití alternativních paliv v dopravě 9.Investiční pobídky
29
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 29 Asociace energetických manažerů Poděbrady 10.Autorizace na nové zdroje elektřiny a tepla 11.Řízení energetiky při krizových stavech 12.Strategické energetické rezervy 13.Racionální přehodnocení územních limitů těžby hnědého uhlí 14.Ekologizace daňové soustavy 15.Integrovaný systém ochrany ovzduší 16.Obchodování s emisními kredity u skleníkových plynů
30
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 30 Asociace energetických manažerů Poděbrady Koncepce SEK 1.Dlouhodobý výhled energetického hospodářství do roku 2030 2.Zajištění souladu SEK s územními energetickými koncepcemi 3.Indikativní koncepce obnovy a náhrady dožívajících výroben elektřiny za zdroje s vyšší energetickou účinností a s příznivějším vlivem na životní prostředí 4.Dlouhodobá indikativní koncepce využití obnovitelných zdrojů energie 5.Dlouhodobá stabilizace cen a vzájemných relací tarifů energetických komodit
31
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 31 Asociace energetických manažerů Poděbrady
32
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 32 Asociace energetických manažerů Poděbrady
33
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 33 Asociace energetických manažerů Poděbrady
34
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 34 Asociace energetických manažerů Poděbrady
35
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 35 Asociace energetických manažerů Poděbrady
36
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 36 Asociace energetických manažerů Poděbrady
37
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 37 50 000 55 000 60 000 65 000 70 000 75 000 80 000 1990199119921993199419951996199719981999200020012002 GWh electricity generationelectricity consumption Czech Republic – Basic Data Electricity generation vs consumption
38
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 38
39
2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu 39
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.