Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence."— Transkript prezentace:

1 2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence

2 Zboží Zboží je produkt, který je určen ke směně na trhu Naturální hospodářství - produkt, který je určen pouze pro výrobce (zelenina z vlastní zahrádky pro osobní spotřebu) Zboží má dvě hodnoty: a)Užitnou – uspokojí potřebu, mění se a závisí na určitých podmínkách b)Směnnou – kvantitativní vyjádření hodnoty daného zboží v poměru k jiné hodnotě, dnes se vyjadřuje v penězích a jedná se o cenu zboží

3 Peníze Specifický druh zboží. Plní tyto funkce: 1.Vyjadřují hodnotu, vystupují jako všeobecný ekvivalent 2.Prostředek směny, oběživo 3.Mohou se hromadit, uchovávat na pozdější použití 4.Mezinárodní platidlo – některé měny jsou volně směnitelné, konvertibilní - jsou přijímány v zahraničí (Kč od r. 1995)

4 Historický vývoj peněz 1.Prostá směna zboží za zboží (barter) 2.Všeobecný ekvivalent (komoditní peníze) – zboží, které bylo přijatelné pro všechny, např. plátno 3.Drahé kovy, stříbro, zlato – razily se mince, které měly původně plný obsah drahého kovu 4.Papírové peníze (u nás v 18. století za Marie Terezie), dříve měly zlaté krytí. Zhruba od poloviny 20. století mají tzv. nucený oběh, ale všude jsou přijímány 5.Platební karty 6.Bitcoin – virtuální měna

5 Platební styk Platby mohou probíhat: a)Hotově – složenky, přímé platby mincemi nebo bankovkami b)Bezhotovostní platební styk – přepis zápisů na účtech partnerů bez přímého pohybu peněz

6 Poptávka a nabídka Trh je místo, kde se střetává nabídka a poptávka a tvoří se cena. Dochází k výměně statků a služeb mezi ekonomickými subjekty. Poptávka Představuje množství zboží, které jsou kupující ochotni a schopni při určité ceně na trhu koupit Zákon klesající poptávky – s růstem cen klesá poptávané množství

7 Faktory ovlivňující poptávku a)Cena – klesá-li cena, je zboží či služba přijatelná i pro ty, kteří by si je za původní cenu nekoupili. b)Příjmy kupujících – při nižších cenách si mohou koupit více zboží a služeb c)Změna ceny jiného zboží:  komplement – kupuje se souběžně s jiným zbožím (auto – benzin, propiska – náplň, DVD přehrávač - DVD disky)  substitut – zboží, které může nahradit jiné zboží (houska – rohlík, mléčná - hořká čokoláda, vepřové – hovězí maso)

8 Nabídka Množství zboží, které jsou prodávající ochotni za určitou cenu prodat Zákon rostoucí nabídky – s růstem cen roste nabízené množství Příčiny růstu cen:  Noví výrobci mají vyšší náklady, a proto i vyšší cenu  Vyšší cena přináší vyšší tržby – rozšiřuje se výroba a mění se struktura výroby ve prospěch dražších výrobků

9 Nabídka a poptávka nabídkapoptávka cena množství Převis nabídky nad poptávkou – zboží zůstává neprodané Převis poptávky nad nabídkou – zboží je nedostatek Rovnovážná cena – vše, co se vyrobí se i prodá

10 Vzájemné působení nabídky a poptávky Rovnovážná cena (R) – cena, za kterou se nakupuje a prodává v případě rovnosti nabídky a poptávky (na trhu výjimečný stav) Tržní cena – cena, za kterou se prodává a nakupuje právě v daném okamžiku, mění se v závislosti na přebytku nebo nedostatku zboží

11 Vzájemné působení nabídky a poptávky Nedostatek zboží – někteří kupující jsou ochotni zaplatit vyšší cenu, výrobci zvýší cenu i nabízené množství, postupně dochází ke snížení poptávky a tržní cena se snižuje Přebytek zboží – výrobci snižují ceny (výprodej), klesají jim tržby, může dojít k omezení výroby a tím i nedostatku zboží, rozdíly se postupně vyrovnávají a dochází opět ke zvýšení nabídky daného zboží

12 Nedostatek zboží na trhu ☺ na straně spotřebitele „hlad“ po nedostatkovém zboží ☺ ochota spotřebitele si za toto zboží připlatit více ☺ zvyšování prodejní ceny nedostatkového zboží „-“ pro spotřebitele „+“ pro výrobce „-“ pro spotřebitele

13 Nadbytek zboží na trhu ☺ kupující uspokojili svoji potřebu po tomto zboží ☺ výrobce je nucen snížit cenu zboží (slevy, výprodeje) ☺ pokles tržeb a zisku všech výrobců tohoto zboží ☺ pokles výroby tohoto typu zboží „-“ pro výrobce „+“ pro spotřebitele „-“ pro výrobce „-“ pro spotřebitele „-“ pro výrobce

14 Konkurence Konkurence je proces vzájemného střetávání, soutěžení tržních subjektů (domácnosti, firmy, stát) Cenová konkurence – dobrovolné snížení cen s cílem ovládnout trh, přilákat kupující k sobě a zničit konkurenci, následně ceny opět zvýší Necenová konkurence - vyšší kvalita, reklama, obal, prodej na úvěr, delší záruční doba, dokonalejší servis a služby

15 Monopol Monopoly (jeden prodávající) – na straně nabídky existuje pouze jedna firma -Výrobce určuje vysokou (monopolní cenu) -Výrobce nic nenutí k vyšší kvalitě, snižování nákladů a zvyšování nabídky (stačí mu zvýšit cenu) ČEZ, RWE, ČD

16 Oligopol Trh ovládá několik málo firem produkujících stejné výrobky – např. prodej PHM, operátoři mobilních sítí (haléřové rozdíly, zákazník vnímá jako stejnou cenu, v podstatě neexistuje konkurenční prostředí)

17 Monopolistická konkurence Velký počet výrobců stejného zboží, spotřebitel si může vybírat, např. elektronika, automobily, oblečení, potraviny

18 Hospodářská soutěž Jde v podstatě o konkurenci, její účastníci jsou povinni dodržovat právně závazná pravidla. Na dodržování hospodářské soutěže dohlíží stát vydáním protimonopolního zákona. Zneužití v hospodářské soutěži:  klamavá reklama  klamavé označování zboží a služeb  podplácení, porušování obchodního tajemství  ohrožování zdraví spotřebitelů a životního prostředí


Stáhnout ppt "2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence."

Podobné prezentace


Reklamy Google