Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJindřiška Valentová
1
Písemná komunikace Mgr. Anna Vitásková
2
Písemná komunikace neprobíhá ve stejném čase – nejdříve dokument někdo napíše, později si ho někdo přečte komunikační partneři nevidí přímou reakci na své sdělení na přípravu jevíce času, můžeme se zamýšlet, opravovat, využíváme bohatou slovní zásobu
3
Slovní zásoba aktivní (slova používáme pasivní (chápeme význam, ale sami nepoužíváme) adresát (příjemce) má dost času na pochopení, nemusí okamžitě reagovat, může si text víckrát přečíst a lépe pochopit
4
Komunikace veřejná a soukromá soukromá – hovorová čeština veřejná – hlavně spisovná čeština (oficiální písemné dokumenty, obchodní dopisy, učebnice, návody, odborné texty) x beletrie – i hovorová čeština, dialekt
5
Odborný text věcný, přesný, jednoznačný, odborná terminologie, fakta, není emotivně zabarven, logické uspořádání myšlenek, od jednoduššího ke složitějšímu grafy, tabulky pouze ověřené informace
6
Umělecký jazyk emoce neodborná terminologie subjektivní zážitky obrazy, symboly nemusí být jednoznačný prostor pro fantazii
7
Zásady ve veřejné komunikaci píšeme spisovně vyjadřujeme se přesně a srozumitelně neopakujeme stejná slova a slovní spojení možnost použít delší souvětí logické uspořádání od jednoduššího ke složitějšímu e-mail - forma písemné komunikace
8
Formy písemné komunikace dopisy (soukromé – neformální charakter) dopisy oficiální, osobní dopisy, dopisy ve služebním styku, obchodní dopisy (formální spisovný jazyk, přesné a úplné inf, text je organizován podle předem promyšleného plánu) nabídky poptávky objednávky urgence a upomínky směrnice oběžníky metodické pokyny pozvánky zápisy žádosti formuláře, dotazníky,…
9
Masová komunikace druh komunikace prostřednictvím médií sledování médií zaujímá ve vyspělé společnosti třetí místo mezi způsoby trávení času po práci a spánku
10
Základními znaky vizuální obrazové informace je mimořádná rychlost, citová působivost, vliv na podvědomí, potencionální podprahovost Listina základních práv a svobod – právo na informace: Každý má právo svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace. Zaručuje svobodu slova
11
Informační technologie v komunikaci Informační technologie umožňují okamžitou dostupnost bez ohledu na místo a čas prezentace informací různými komunikačními kanály, slova, čísla, grafika, videa, 3D animace,… záruka svobody inf. x věrohodnost, bezpečnost zahlcení inf., ztráta soukromí, přesun k nepřímé komunikaci
12
Elektronická pošta rychlost přenosu zprávy možnost hromadného určení zasílání příloh nastavení důležitosti, …. Formální stránka předmět – oslovení – text - podpis
13
Další druhy elektronické komunikace Diskusní skupiny FAQ – často kladené otázky Instant messaging ICQ, MSM VoIP systémy (Voice over Internet Protocol) – Skype Groupware Sociální síť
15
Mezikulturní komunikace komunikace mezi lidmi z různých národních nebo organizačních kultur různé kulturní vzorce, normy různé způsoby pozdravů, oslovení,…
16
Public relations systematická komunikace s veřejností za účelem jejího ovlivnění ve prospěch komunikátora zahrnuje i sledování veřejného mínění písemně i verbálně
17
„Jak je pro velké duchy charakteristické, že řeknou mnoho málo slovy, tak naopak malí duchové mají zase nadání, že mluví mnoho a neřeknou nic.“ La Rochefoucauld
18
Děkuji za pozornost Použitá literatura: STŘÍŽOVÁ, Vlasta. Prezentace informací a komunikace. Vyd. 1.. Praha : Oeconomica, 2010. 177 s. : il. ISBN: 978-80-245-1714-8
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.