Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
2
Organizování Je vymezení vztahů lidí (jednotlivců i skupin) a zajištění jejich činností při plnění určitých záměrů a úkolů. Formou zabezpečování těchto úkolů jsou organizační struktury
3
Organizování se skládá z těchto kroků
Identifikace činností Seskupení činností podle různých kritérií a jejich přiřazení konkrétním organizačním útvarům => vznik organizační struktury Stanovení a určení rolí lidem
4
Organizační struktura
Je základní nosnou strukturou, neboť propojuje všechny ostatní (např. řídící, ekonomickou, technickou atd.) Je tvořena organizačními jednotkami (podřízení + vedoucí)
5
Počet pracovníků, které je schopen vedoucí řídit je dána
kvalifikací a schopností vedoucího kvalifikací a schopností podřízených četnost a frekvence vztahu k podřízeným druh a složitost práce atd.
6
Hierarchické uspořádání „ORGANIGRAM“
7
Organigram PLOCHÝ Moderní uspořádání – lepší přímý kontakt a předávání informací Méně organizačních stupňů – větší rozpětí STRMÝ Více organizačních stupňů - menší rozpětí Nebezpečí špatné informovanosti
8
Hierarchické uspořádání umožňuje
Specializaci jednotlivých organizačních jednotek Lepší přizpůsobování se změnám vnějšího prostředí Jednodušší řízení organizačního systému Snížení nároků na objem informací
9
Managerské funkce Plánování Organizování Personální zajištění
Vedení lidí Kontrola
10
Plánování Proces, ve kterém manažer formuluje cíl a cesty k jeho dosažení Podnikové cíle jsou obecné a specifické Specifické cíle – např.: minimalizace ztrát
11
Organizování Vymezení, stanovení a zajištění činností a vzájemných vztahů lidí i kolektivů při plnění určitých záměrů a úkolů Základná logistiku procesu organizování vyjadřuje Dalův systém OSCAR: cíle, specializace, koordinace, pravomoc, zodpovědnost
12
Personální zajištění Umění získat, udržet a využívat schopné pracovníky Nejcennější kapitál podniku : znalosti, schopnosti, dovednosti a postoj pracovníka podniku
13
Řízení lidských zdrojů
plánování, získávání výhodných pracovníků zvyšování kvalifikace, případně rekvalifikace pracovníků hodnocení pracovníků odměňování
14
Vedení lidí Schopnost vést, usměrňovat, stimulovat a motivovat své spolupracovníky ke kvalitnímu plnění vytyčených cílů
15
Kontrola Proces sledování, rozboru a přijetí závěrů v souvislosti s odchylkami mezi záměrem a jeho realizací Proces kontroly rozdělujeme do jednotlivých fází
16
Kontrolní fáze Získání a výběr informací
Ověření správnosti výchozí informace Kritické hodnocení všech kontrolovaných jevů a procesů Návrhy a opatření Zpětná vazba, tedy kontrola realizace navrhovaných opatření
17
Řídící struktura Je tvořena lidskými prvky, mezi nimiž jsou informační vazby mající charakter nadřízenosti, podřízenosti a spolupráce Základním prvkem je člověk, jehož znalosti, vědomosti a zkušenosti ovlivňují strukturu i celý řídící proces
18
Řídící jednotky Základ řídící struktury tvořené vedoucím pracovníkem a jeho podřízenými Jejich charakter je ovlivňován členy těchto skupin a především jejich odpovědnými vedoucími
19
Základní typy řídících struktur
Útvarové řídící struktury Věcné řídící struktury
20
Doplňkové struktury Struktury dočasné
Jsou používány v případech, kdy jsou cíle a řešení: Časově omezené a mají charakter jedinečnosti Vyžadují spolupráci pracovníků z různých organ.jednotek Vyvolávají potřebu netradičních vztahů Riziko realizace je vyšší
21
Typy doplňkových struktur
Koordinačně – kooperační Projektově - integrační Maticově – činnostní Programově – úkolová
22
Formální a neformální stránka řídící struktury
23
Formální stránka Je charakterizována organizačními normami, které zajišťují takovou strukturu, po které by bylo dosaženo cílového chovaní. Využívá individuální inteligenci, usměrňování a koordinaci síly skupiny. Vytváří takové prostředí v němž jednotlivci fungují. Podporuje dosažení skupinových cílů
24
Formální stránka Formální stránka musí být pružná, měla by poskytovat prostor pro volnost jednání, využití tvůrčích talentů a pro poznání individuálních zálib a schopností Jednotlivcům umožňuje přispívat k dosažení podnikových cílů
25
Neformální stránka Dotýka se každé činnosti daného systému
Uplatňuje se obzvlášť tam, kde nepůsobí stránka formální Vzniká z vůle lidí a to především ve vztazích mezi lidmi (přátelství, sympatie, ….) Je snazší požádat o pomoc někoho koho známe osobně, i když je z jiného oddělení
26
Neformální stránka Příčinou vzniku neformálních skupin může být:
potřeba vyplnit mezeru ve formální stránce organizačního systému nutnost čelení tlaku vedoucího pracovníka nebo jiných členů skupiny potřeby lidí seskupovat se podle osobních zvláštností a podle úcty a vážnosti, kterou k sobě cítí
27
Neformální stránka Chester Barnard popsal neformální struktury jako „jakékoli společné osobní aktivity postrádající vědomý společný účel a to i tehdy jestliže přispívají k dosažení společných výsledků“ Keith Danis: „Je to síť obchodních a sociálních vztahů, které nejsou vytvářeny ani požadovány formální organizační strukturou, ale které vznikají spontánně tím, že se lidé navzájem spolčují.“
28
Klady a zápory těchto skupin
Splnění individuálních potřeb úcty a uznání Pocit sebe jistoty Dobré prostředí pro výměnu nápadů a informací Zápory: Vznik rozporů mezi formálními skupinami Odpor vůči některým rozhodnutím a změnám Tlak na jednotlivce podřídit se normám neformální skupiny Potlačování individuální iniciativy
29
Literatura Prof. Ing. Jan Hron, DrSc., Dr.h.c.: Teorie řízení
Internet a jiné zdroje
30
Prostor pro dotazy…..?
31
Pokud nejsou žádné otázky. Děkujeme za pozornost…..
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.