Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRudolf Janda
1
Třídění informací Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 1 Aktivita č. 1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 17 Autor: PaedDr. Zdenka Lajdová
2
Návaznost na prezentaci č. 16 (Shromažďování informací) 2 Cílem tohoto kroku je: Třídit informace (získané podle pokynů z minulé prezentace) pro vytvoření závěrečné prezentace a dokumentační části projektu. Připomeneme si dokumenty a konkrétní znění zákonů, která jsou podstatou tohoto projektu.
3
3 Ve třídě shromáždíme veškerý materiál, který se týká zvoleného problému i jeho možných řešení. Sebrané materiály zahrnují: Výstřižky z novin a časopisů Písemné záznamy rozhovorů s občany Písemné záznamy rozhlasového nebo televizního vysílání
4
4 Záznamy komunikace s veřejnými i soukromými zájmovými skupinami Prohlášení vlivných skupin či jedinců Prohlášení zastupitelských orgánů a úřadů Citace z odborných publikací Výpisy ze zákonů, nařízení, právních předpisů a vyhlášek
5
5 Delší dokumenty a záznamy by měly být zastoupeny kopiemi jejich titulních stran, obsahů nebo jednostránkovým shrnutím, které najdete buď přímo v samotné publikaci, nebo jej vytvoříte sami. 4
6
TŘÍDĚNÍ INFORMACÍ 6 Žáci se ve třídě rozdělí do 8 skupin. Každá skupina bude vytvářet jednu ze čtyř částí prezentace a jednu ze čtyř částí pro vytvoření dokumentační části. Žáci ve třídě vyberou ze sebraných informací ty nejdůležitější a nejzajímavější informace.
7
7 Informace žáci rozdělí do čtyř skupin, podle toho, co bude obsahem jednotlivých částí prezentace a dokumentační části. (Bližší informace o konkrétním obsahu jednotlivých částí prezentace a dokumentační části najdete v následujících prezentacích číslo 18 a 19.)
8
Rozdělení informací do čtyř skupin 8 Informace budou odpovídat tomuto obsahu: 1.Vysvětlení problému 2.Prozkoumání různých postupů řešení 3.Vývoj postupu, který navrhli žáci 4.Příprava plánu k prosazení třídou navrženého postupu
9
Posouzení souladu vašeho řešení s ústavním pořádkem České republiky 9 o Ústava ČR uvádí, že státní moc lze uplatňovat jen v případech stanovených zákonem. o Listina základních práv a svobod vymezuje pravomoc státu v otázkách lidských práv. o Vaše třída by měla ověřit, jestli je vámi navrhovaný postup v souladu s Ústavou ČR i s Listinou základních práv a svobod. 5
10
Vybrané části Listiny základních práv a svobod 10 Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Základní práva a svobody se zaručují všem bez rozdílu… Nedotknutelnost osoby a jejich obydlí je zaručena. Osobní svoboda je zaručena. Každý má právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost…
11
11 Obydlí je nedotknutelné. Nikdo nesmí porušit listovní tajemství ani tajemství jiných písemností a záznamů,… Svoboda myšlení, svědomí a náboženství je zaručena. Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny. Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat informace…
12
12 Cenzura je nepřípustná. Petiční právo je zaručeno. Občané mají právo podílet se na správě veřejných věcí přímo nebo svobodnou volbou svých zástupců. Občané mají právo postavit se na odpor proti každému, kdo by odstraňoval demokratický řád lidských práv a základních svobod… 6
13
Shrnující prohlášení 13 Napište shrnující prohlášení, ve kterém zdůvodníte, proč vámi navrhovaný postup NENÍ v rozporu s Ústavou ČR ani Listinou základních práv a svobod.
14
DODATEK 14 Úmluva o právech dítěte Úmluva o právech dítěte byla přijata Valným shromážděním OSN v listopadu 1989 V únoru 1991 se k ní přihlásila tehdejší ČSFR Po rozpadu federace přijala Úmluvu i Česká republika Podle Úmluvy je dítětem každý člověk do 18 let, pokud není věk dospělosti stanoven jinak zákonem dané země. 7
15
Práva dítěte daná Úmluvou 15 Každé dítě má právo svobodně vyjadřovat své názory, a to na všechny záležitosti, které se jej týkají. Názorům dítěte musí být věnována patřičná pozornost. Dítě má právo na svobodu projevu. Každé dítě má právo vyhledávat, přijímat a rozšiřovat informace a myšlenky bez ohledu na hranice. Každé dítě má právo na svobodu myšlení, svědomí a náboženství, má právo se sdružovat a pokojně shromažďovat. Podpisem Úmluvy se stát zavázal tuto Úmluvu dodržovat.
16
Bibliografie 16 1. %C3%9Astava_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky. cs.wikipedia.org/wiki. [Online] [Citace: 14. 9 2014.] http://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%9Astava_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky. 2. docs/laws/listina.html. www.psp.cz. [Online] [Citace: 14. 9 2014.] http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html. 3. odkazove_zdroje_textove_materialy/prava_deti/participace.pdf. www.unicef.cz. [Online] [Citace: 14. 9 2014.] http://www.unicef.cz/odkazove_zdroje_textove_materialy/prava_deti/participace.pdf. 4. dokumenty-rozbory-krve.html. www.axis-cz.cz. [Online] 2010. [Citace: 14. 9 2014.] http://www.axis-cz.cz/dokumenty-rozbory-krve.html. 5. odborne-knihy/uz-791-ustava-cr-listina-zakladnich-prav-a-svobod--93225/. neoluxor.cz. [Online] [Citace: 14. 9 2014.] http://neoluxor.cz/odborne-knihy/uz-791-ustava-cr-listina- zakladnich-prav-a-svobod--93225/. 6. us/book/2-1993-sb.-listina-zakladnich/id794624986?mt=11. tunes.apple.com. [Online] 2014. [Citace: 14. 9 2014.] https://itunes.apple.com/us/book/2-1993-sb.-listina- zakladnich/id794624986?mt=11. 7. 2007/mihrubo/dp-priloha.html. absolventi.gymcheb.cz. [Online] 2002. [Citace: 14. 9 2014.] http://absolventi.gymcheb.cz/2007/mihrubo/dp-priloha.html. 8. C.N. Quigley, M. S. Branson, D. E. Smith a kol. Projekt Občan. Praha : Středisko výzkumu a inovací kurikula, ÚVRŠ Ped. UK Praha, 1998. 3.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.