Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel Odboru strategie Tisková konference Ministerstvo dopravy ČR
2
Dopravní sektorové strategie – 1.fáze
Národní dokument zaměřený na krátkodobý časový horizont rozvoje dopravní infrastruktury Důvod zpracování Dopravní politika předpokládá zpracování návazného dokumentu, původně Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury – byl zpracován, ale nebyl schválen vládou Pro fungování OPD je nezbytné mít stanovený jednoznačný plán rozvoje dopravní infrastruktury s jasně stanovenými prioritami Potřeba krátkodobého materiálu, jako podpora OPD do roku 2013 Dopravní sektorové strategie
3
Dopravní sektorové strategie – 1.fáze
Pozice dokumentu Souhrnný krátkodobý koncept tvořící základ pro zpracování navazujícího rozsáhlejšího dokumentu, který bude zahrnovat podrobně rozpracovaný střední a dlouhodobý výhled Návaznost dokumentu na další strategické dokumenty Dopravní politika ČR pro léta 2005 – 2013 Strategie podpory dopravní obslužnosti území Strategie regionálního rozvoje ČR na roky Politika územního rozvoje ČR 2008 Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury Dokumenty regionální úrovně
4
Logický rámec dokumentu
Analýza konkurenceschopnosti dopravních odvětví Stanovení základních služeb Analýza mezer Multikriteriální analýza Finanční zdroje Implementační a investiční plán
5
Multikriteriální analýza (MKA)
Metodika a parametry MKA Hodnoceny projekty v železničním a silničním sektoru Odlišná metodika MKA pro: projekty dálnic a rychlostních silnic, významné projekty silnic I. třídy, železniční projekty. Výstup MKA pořadí důležitosti projektů
6
Multikriteriální analýza - kritéria
Dálnice, rychlostní silnice a silnice I. třídy Evropský význam Zlepšení dostupnosti, úspory času a územní význam Zvýšení úrovně kvality provozu Snížení nehodovosti Vyrovnaný rozvoj regionů Snížení dopadů na životní prostředí a veřejné zdraví Jednotková nákladovost Železnice Význam pro dostupnost a změnu dělby přepravní práce Technická naléhavost Naléhavost v kontextu udržitelného rozvoje dopravní sítě
7
Model přidělování prostředků – respektováno:
Investiční plán Model přidělování prostředků – respektováno: pořadí projektů dle významnosti stanovené MKA, vazby mezi jednotlivými projekty, rozdělení celkových nákladů do jednotlivých let, kontinuální financování projektů. Model obsahuje zjednodušující předpoklady - nepostihuje všechny skutečnosti ovlivňující pořadí výstavby dílčích projektů, např.: již stanovené závazky vyplývající z mezinárodně uzavřených dohod apod., aktuální stav přípravy projektů bez vlivu výsledků MKA, budoucí územní a majetkoprávní přípravy (výkupy).
8
Prognóza financování - 3 vývojové scénáře:
Investiční plán Prognóza financování - 3 vývojové scénáře: rozvojový, minimalistický, restriktivní. Investiční plán nutno vnímat jako návrh zohledňující: rámcový přehled pokrytí potřeb ve střednědobém až dlouhodobém výhledu, informaci o dopadu změny celkových zdrojů na předpokládané potřeby (porovnáním 3 scénářů).
9
Dokument Dopravní sektorové strategie – 1.fáze
Zpracován společností PWC a CDV v průběhu 2. poloviny roku 2009 Z časových důvodů nebylo možné zpracovat všechny části tak, aby mohl být dokument předložen vládě (hodnocení SEA, podrobný dopravní model) Rozhodnuto o zpracování 2. fáze dokumentu Střednědobý plán rozvoje dopravní infrastruktury s dlouhodobým výhledem předpoklad dokončení 2011 podklad pro operační programy v období (2014 – 2020)
10
Střednědobý plán rozvoje dopravní infrastruktury s dlouhodobým výhledem
Dopravní prognózy a hodnocení – podrobná specifikace aktivit Dopravní modely národní dopravní systém, seznam předpokládaných dopravních staveb na území ČR, modelování výhledových stavů v jednotlivých časových horizontech s různým stupněm vyspělosti DI. Stanovení finanční náročnosti projektů, rozdělení financování do dílčích období Porovnání v rámci MKA Zpracování metodiky hodnocení dopravní infrastruktury, použití pro projekty ve všech dopravních sektorech Úkoly MD spojené s přípravou financování Analýza a predikce finančních zdrojů na výstavbu a údržbu DI Realizační plán a jeho hodnocení Návrh institucionální reorganizace SFDI
11
Konkurenceschopnost ČR
Studie konkurenceschopnosti států EU (The Lisbon review 2010) – zpráva Světového ekonomického fóra ( ) 15. místo mezi 27 zeměmi (před 2 lety 16.místo) Porovnání v 8 kategoriích - největší nedostatky ČR v kategorii infrastruktura (silniční síť, železniční síť, veřejná doprava, zásobování elektřinou, telekomunikační služby)
12
ředitel Odboru strategie
Děkuji za pozornost Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel Odboru strategie
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.