Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Měkké lokalizační faktory při rozvoji obce a mikroregionu
„Rozvoj a fungování mikroregionů“ Humpolec Petr Rumpel, Ondřej Slach Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
2
Měkké faktory regionálního rozvoje
Obecně - nárůst významu MF: ubikvitizace tvrdých lok. faktorů, proměna výrobních struktur Definice MF podle Dziembowska-Kowalska, Funck, (1999): tvrdé faktory mají viditelný dopad na fungování firem v regionu („visible impact“) měkké lokalizační faktory mají neměřitelný, respektive těžko identifikovatelný vliv na fungování firem v regionu („invisible impact“) Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
3
Měkké faktory regionálního rozvoje
Vybrané měkké faktory rozvoje: Kvalita a vzhled prostor a budov a jejich okolí (veřejná zeleň) Konsensus ekonomických (podnikatelských) aktérů a aktérů z veřejného sektoru Neformální kontakty v místě (sociální kvalita prostředí) Stabilita plánování (stabilita územního plánu a definování priorit města) Image obce (regionu) Význam tradic a historie lokality Lokální vázanost podniků a obyvatel Atmosféra obce Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
4
Měkké faktory regionálního rozvoje
Příklad I: Enns ( obyvatel) město s historickým centrem a s druhým největším přístavem v rámci celého Rakouska. Městem navíc prohází důležitá železniční tepna a také silniční komunikace nadregionálního významu. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
5
Měkké faktory regionálního rozvoje
V polovině devadesátých vzniklo na okraji Lince několik velkých NC + plus výstavba NC v samotném Enns = maloobchod v centru města začal výrazně stagnovat + problém Linzer strasse 2005: iniciace konceptu oživení městského centra a celého města Analytická část: Analýza sortimentního mixu Analýza trhu nemovitostí (koncentrace na strukturu BM – 20 % nekonkurenceschopných OJ + cca 18 % prázdné obchody a analýza volných ploch) Další fáze: Konference na téma budoucnost centra města (Zukunftskonferenz) Heslo: Centrum umírá Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
6
Měkké faktory regionálního rozvoje
USP: CITTAslow Citta slow Vychází z hnutí slow food - reakce na globalizaci, respektive „McDonaldizace “ (Ritzer, 1983) Kundera: „Proč se vytratilo potěšení z pomalosti?“ nebo“ naše epocha se oddává démonu rychlosti, a proto sama sebe tak rychle zapomíná.“ Zakladatel: Carlo Petrini (reakce na snahy McDonald´s o otevření pobočky u Španělských schodů, 1986) Slow food (85 tisíc členů ve132 zemích světa), organizace založena na lokálních Convinien (setkání ve vztahu ke gastronomii), sídlo italské město Bra Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
7
Měkké faktory regionálního rozvoje
Cittaslow hnutí (Mayer, Knox, 2006) Založeno v roce 1999 starosty italských měst Orvieto, Bra, Positano, Greve in Chianti – propojení s hnutím. Hlavní idea – endogenní rozvoj!!! Hodnotící kritéria: Město nesmí mít než 50 tis. obyvatel. Přísná environmentální politika Infrastruktura Kvalita urbánního prostředí s využitím moderních technologií Zhodnocování autochtoních produktů Pohostinnost Propagace – podpora regionální identity Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
8
Měkké faktory regionálního rozvoje
Výsledky: Pokles nevyužitých komerčních ploch ve městě klesl ve srovnání s rokem 2005 z 18 % na 4 %. Počet přenocovaných stoupl mezi lety 2007 až 2009 o 30,5 % (22 525) Zájem v zahraničí Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
9
IBA a regionální marketing
Příklad II: Marketing IBA Vytvoření atraktivních produktů pro regionální marketing!!! Historie: 70. Léta „Schöne Grüße aus Rußland. Treffen Sie Ihre Vorurteile“ („Pěkné pozdravy z Ruska. Poznejte své předsudky“) měla silně ironický nádech, ale tato ironie nenašla pochopení u politiků a tak byl její dopad velice omezen. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
10
IBA a regionální marketing
rozsáhlá mediální kampaň „Porúří – silný kus Německa“ („Das Ruhrgebiet – ein starkes Stück Deutschland“). Investice 50 Mil. DM. Veřejnosti se Porúří prezentovalo jako zelený region s širokou kulturní a volnočasovou nabídkou – nízká autenticita. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
11
IBA a regionální marketing
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 11
12
IBA a regionální marketing
Der Pott Kocht. Pott symbolizoval historickou tradici Porúří jako starého průmyslového regionu a Kocht znamenal vitalitu a dynamiku. Nalezení vlastní USP právě díky projektům IBA. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 12
13
IBA a regionální marketing
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
14
IBA a regionální marketing
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
15
IBA a regionální marketing
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
16
IBA a regionální marketing
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 16
17
MSK??? Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 17
18
MSK??? Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 18
19
Petr Rumpel, Ondřej Slach
Děkuji Vám za pozornost Petr Rumpel, Ondřej Slach Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.