Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Co to je, když se řekne „komunitní role“ aneb Knihovna v malé obci Tábor, červen 2009 Zlata Houšková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Co to je, když se řekne „komunitní role“ aneb Knihovna v malé obci Tábor, červen 2009 Zlata Houšková."— Transkript prezentace:

1 Co to je, když se řekne „komunitní role“ aneb Knihovna v malé obci Tábor, červen 2009 Zlata Houšková

2 Budoucnost knihoven v malých obcích Rušení x nebývalý rozvoj Nárůst rozdílů

3 Proč mít knihovnu v obci? Zajišťuje naplňování standardu VKIS Poskytuje výpůjční a informační služby a přístup k vnějším zdrojům (knihovní zákon) Dle zákona poskytuje rovné služby všem ( kteří o to mají zájem )

4 Co to „všem“ znamená

5 Ne každý obyvatel obce je čtenář či uživatel knihovny, ne-uživatelů knihovny je mnohem více

6 Proč mít knihovnu v obci? Každý z nás v určité etapě svého života potřeboval/bude potřebovat knihovnu…

7 Proč mít knihovnu v obci? Mnoho lidí a skupin v obci neví, co všechno lze od knihovny očekávat Mnohokrát to neví (neuvědomuje si) ani zřizovatel…

8 Knihovna je pro obec Knihovna nežije ve vzduchoprázdnu, ale v obci, která má své potřeby, priority, problémy Obec knihovnu zřizuje, obci knihovna patří

9 Knihovna je pro obec Knihovna žije z daní všech občanů, nejen svých uživatelů

10 Knihovna je pro obec Obec by měla sledovat efektivitu knihovny Knihovna není komerční zařízení, její efektivita spočívá v kvalitě služeb

11 Knihovna je pro obec Není (neměla by být) pouhou půjčovnou… Může poskytnout a nabídnout mnohem více služeb a možností jednotlivcům i skupinám v obci…

12 Co knihovna může aneb Služby Výpůjční (půjčování knih, časopisů, CD, společenských her…)

13 Co knihovna může aneb Služby Informační centrum (informace literární, místní (o obci, službách, podnikání, historii…), regionální, turistické, informace „všedního dne“, prodej upomínkových předmětů…)

14 Knihovna....je informačním srdcem obce, v ní se systematicky soustřeďuje (může soustřeďovat) velké množství informací o obci a životě v ní.

15 Co knihovna může aneb Služby Vzdělávací (informační výchova dětí, práce s PC a Internetem pro seniory či jiné skupiny…) Kulturní centrum (společenské, kulturní a přátelské akce pro skupiny i celou obec, volnočasové aktivity dětí)

16 Co knihovna může aneb Služby Komunitní centrum (akce k propojování skupin obyvatel, k budování sounáležitosti s obcí, ke zlepšení života v obci atp.)

17 Co knihovna může aneb Služby Prostor k setkávání – poskytovat (organizovat, vytvářet) prostor pro aktivity jednotlivých skupin lidí (připravit prostředí, informační zázemí, pomoc s aktivitami, propojovat, motivovat...) Mnoho lidí a skupin ( společenství ) má potřebu se setkávat, ale chybí jim prostor či vstřícná nabídka

18 Knihovna totiž… Může být/je přirozeným místem setkávání lidí a skupin, protože ví o potřebách i o možnostech a ví (?), že spolupráce je nejlepší ( jedinou? ) trvalou cestou k cíli

19 Co knihovna může aneb Služby Propojování V obci žije řada jednotlivců i skupin, kteří umí a dělají zajímavé, důležité a užitečné věci, ale řada jiných lidí a skupin o těchto aktivitách vůbec neví Může propojovat mezi sebou skupiny i jednotlivce a pomáhat rozvíjet dobré vztahy mezi lidmi, skupinami i organizacemi v obci

20 Propojování Generací ( babiček, pamětníků a vnuků, mladých lidí) Zájmových skupin ( společné aktivity a akce ) Organizací Představitelů a občanů obce…

21 Propojování Může podporovat rozvoj partnerství mezi organizacemi a představiteli veřejné správy, neziskovými organizacemi, podnikateli, občany při vlastních akcích (Noc s Andersenem), ale i při akcích jiných subjektů

22 Proč knihovna? Je neutrální (neohrožující) místo Je příjemné, přívětivé, pěkné, vstřícné místo a takovou ji vnímají (měli by vnímat) ti, kteří ji znají Je otevřená instituce

23 Proč knihovna? Pracují zde ( měli by pracovat ) kvalifikovaní profesionálové - hlavní deviza knihovny… Uvědomují si ( měli by si uvědomovat), že pracují v instituci, jež je především službou veřejnosti

24 Komunitní knihovna Měla by reagovat na potřeby všech skupin lidí v místě – hledat Měla by oslovovat celou obec, ne pouze uživatele - přemýšlet Měla by spolupracovat s místními organizacemi a institucemi

25 Komunitní knihovna Měla by posilovat vztah lidí k místu, ve kterém žijí Měla by podporovat rozvoj potenciálu místa

26 Komunitní knihovna Měla by ve spolupráci s dalšími organizacemi rozvíjet kulturní, vzdělávací a volnočasové aktivity vycházející z potřeb obce

27 Komunitní knihovna Měla by pomáhat rozšířit možnosti lidí ovlivnit to, co se s nimi děje, a povzbudit je k aktivní účasti na životě obce Měla by pomáhat řešit problémy obce informační podporou všech zainteresovaných

28 Komunitní knihovna Měla by napomáhat dobré komunikaci a podporovat dobré soužití lidí v místě a pomáhat jim zlepšovat místo (obec), ve které žijí

29 Proč ne knihovna? Otazníky a problémy Příliš drahá? Příliš málo uživatelů? Příliš malý fond? Příliš málo kvalifikovaný personál? Příliš krátká provozní doba? …

30 Kdo jí s tím pomůže? Pověřená knihovna? Krajská knihovna? Obec? Považují (považujeme) to za důležité?

31 Co k tomu potřebuje Dostatečná provozní doba Kvalifikovaný personál Dobré vybavení (prostředí, IT) Dostatečný fond Více uživatelů Partneři A především chtít

32 Pamatujme si Většina knihoven komunitní aktivity dělá. Být komunitní knihovnou NEznamená dělat všechno SÁM.

33 Díky za pozornost! Kontakt: Zlata Houšková zlata.houskova@nkp.cz +420-221-663-330 +420-603-844-932


Stáhnout ppt "Co to je, když se řekne „komunitní role“ aneb Knihovna v malé obci Tábor, červen 2009 Zlata Houšková."

Podobné prezentace


Reklamy Google