Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Knihovna v obci aneb „Co knihovny umí…a mohou“ Vsetín, 10. března 2011 Zlata Houšková Zlata Houšková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Knihovna v obci aneb „Co knihovny umí…a mohou“ Vsetín, 10. března 2011 Zlata Houšková Zlata Houšková."— Transkript prezentace:

1 Knihovna v obci aneb „Co knihovny umí…a mohou“ Vsetín, 10. března 2011 Zlata Houšková Zlata Houšková

2 Co knihovny umí a mohou Knihovny umí a mohou přesně to, co od nich bude chtít jejich zřizovatel – obec (ta musí vědět, proč/ k čemu chce knihovnu mít)

3 Knihovně stačí ProstorPeníze Dobře vybraní knihovník/ci

4

5 Proč mít knihovnu v obci? Zajišťuje naplňování standardu VKIS Poskytuje výpůjční a informační služby a přístup k vnějším zdrojům (knihovní zákon) STAČÍ TO???

6 Proč mít knihovnu v obci? Protože dle zákona poskytuje rovné služby všem ( kteří o to mají zájem )

7 Proč mít knihovnu v obci? Mnoho lidí a skupin v obci neví, co všechno lze dnes od knihovny očekávat Mnohokrát to neví (neuvědomuje si) ani zřizovatel…

8 Proč mít knihovnu v obci? Každý z nás v určité etapě svého života potřeboval/bude potřebovat knihovnu…

9

10 Knihovna je pro obec Knihovna nežije ve vzduchoprázdnu, ale v obci, která má své potřeby, priority, problémy, žije z daní všech občanů, nejen svých uživatelů Obec knihovnu zřizuje, obci knihovna patří, jí je zodpovědna

11 Knihovna je pro obec Obec by měla sledovat efektivitu knihovny Knihovna není komerční zařízení, její efektivita spočívá v rozsahu a kvalitě služeb

12 Nápad z Wűrzburgu Nápad z Wűrzburgu

13 Knihovna je pro obec Není (neměla by být) pouhou půjčovnou… Může poskytnout a nabídnout mnohem více služeb a možností jednotlivcům i skupinám v obci…

14 Co knihovna může aneb Služby Výpůjční (půjčování knih, časopisů, CD, společenských her…) Děláme v této oblasti opravdu všechno?

15

16 Co knihovna může aneb Služby Informační centrum (informace literární, místní (o obci, službách, podnikání, historii…), regionální, turistické, informace „všedního dne“, prodej upomínkových předmětů…) Přístup k informačním technologiím (veřejný internet, externí zdroje, informace z obecního úřadu/ one-stop-shop

17 Knihovna....je informačním srdcem obce, v ní se systematicky soustřeďuje (může soustřeďovat) velké množství informací o obci a životě v ní.

18

19 Co knihovna může aneb Služby Vzdělávací (informační výchova dětí, práce s PC a Internetem pro seniory či jiné skupiny, U3V, A3V, e-U3V, e-learning s podporou knihovníka, vlastní kurzy…) Kulturní centrum (společenské, kulturní a přátelské akce pro skupiny i celou obec, volnočasové aktivity dětí)

20 Co knihovna může aneb Služby Kulturní centrum (společenské, kulturní a přátelské akce pro skupiny i celou obec, volnočasové aktivity dětí i dospělých) Místo k relaxaci a odpočinku

21

22

23 Co knihovna může aneb Služby Komunitní centrum (akce k propojování skupin obyvatel, k budování sounáležitosti s obcí, ke zlepšení života v obci atp.)

24 Co knihovna může aneb Služby Prostor k setkávání – poskytovat (organizovat, vytvářet) prostor pro aktivity jednotlivých skupin lidí (připravit prostředí, informační zázemí, pomoc s aktivitami, propojovat, motivovat...) Mnoho lidí a skupin ( společenství ) má potřebu se setkávat, ale chybí jim prostor či vstřícná nabídka

25 Knihovna totiž… Může být/je přirozeným místem setkávání lidí a skupin, protože ví o potřebách i o možnostech a ví (?), že spolupráce je nejlepší ( jedinou? ) trvalou cestou k cíli

26

27

28

29 Co knihovna může aneb Služby Propojování V obci žije řada jednotlivců i skupin, kteří umí a dělají zajímavé, důležité a užitečné věci, ale řada jiných lidí a skupin o těchto aktivitách vůbec neví Může propojovat mezi sebou skupiny i jednotlivce a pomáhat rozvíjet dobré vztahy mezi lidmi, skupinami i organizacemi v obci

30 Propojování Propojování Generací ( babiček, pamětníků a vnuků, mladých lidí) Zájmových skupin ( společné aktivity a akce ) Organizací Představitelů a občanů obce…

31 Propojování Může podporovat rozvoj partnerství mezi organizacemi a představiteli veřejné správy, neziskovými organizacemi, podnikateli, občany při vlastních akcích (Noc s Andersenem), ale i při akcích jiných subjektů

32

33 Proč knihovna? Je neutrální (neohrožující) místo Je příjemné, přívětivé, pěkné, vstřícné místo a takovou ji vnímají (měli by vnímat) ti, kteří ji znají Je otevřená instituce

34 Námitky

35 Proč ne knihovna? Otazníky a problémy Ne každý obyvatel obce je čtenář či uživatel knihovny, ne-uživatelů knihovny je mnohem více Počet našich registrovaných čtenářů/uživatelů… roste? trvá? klesá? PROČ?

36 Proč ne knihovna? Otazníky a problémy Nečtou, nemají dost času, nejsou spokojeni s fondem, službami, raději si knihy kupují, půjčují si od přátel, všechno je na internetu, je konkurence mnoha zajímavých institucí…

37 Proč ne knihovna? Otazníky a problémy Nepohodlné sezení – nejsou místa pro „spočinutí“ Nepříjemné prostředí (chybí „atmosféra“) Nepříjemný personál Nemoderní, zastaralá, nelákavá, nedostatečné vybavení Nedostatek soukromí, nejsou klidová místa Žádné občerstvení, žádná káva ke čtení

38 Proč ne knihovna? Otazníky a problémy Malý prostor Nedostupná, zastrčená, velká vzdálenost Není místem setkávání Málo navštěvovaná Příliš formální místo s dozorem Nedá se tam volně (hlasitě) komunikovat Nemá image „obýváku“ (nevnímají ji tak ani knihovníci), obývákem jsou jiné instituce

39 Co lze změnit Musí být DOSTUPNÁ, v centru obce a snadno dosažitelná („nezastrčená“) Musí být KRÁSNÁ, moderní, lákavá, příjemná, PROSTORNÁ, dobře vybavená a mít správnou atmosféru

40

41

42

43

44 Co lze změnit Knihovna musí být POHODLNÁ v každém směru, zejména pak SEZENÍ (a ležení) !!!!! Důležité jsou komunikační prostory, smysluplné uspořádání, co nejméně zatěžujících a stresujících povinností Dovolte jim tu kávu a vodu…

45

46

47

48

49 Co lze změnit Nebát se barev, vhodně je vybrat a ladit Výmalba a barevný nábytek dokáže nečekaně změnit prostor Květiny prospějí, ale jen jsou-li zalévány a udržovány Inovovat vybavení a uspořádání knihovny v souladu s vývojem estetických norem

50

51

52 Co lze změnit Pokud jde o výzdobu, méně je více Knihovna má být obývákem obce, to neznamená, že jí vnutíme styl vlastního obýváku či pokoje a své ( nepotřebné ) předměty Pořádek v knihovně je součástí její „image“, ale nesmí omezovat život Inspirovat se tam, kde je to krásné

53

54

55 Co lze změnit Nezahltit prostor nábytkem, zbytečnými předměty Regály bez pevných „zad“, prostor pro čtenáře nesmí vypadat jako skladiště Vhodná výška regálů a využití pojízdných regálů ke zvětšování prostoru Vyřazovat, vyřazovat, vyřazovat (!), udržovat regály a prostor „vzdušný“ (pozor na „Zlatý fond“ ) Knihy stavět co nejvíce „čelem“

56

57

58

59 Co lze změnit (Ne)dostatečnou provozní dobu

60

61 Co je nezbytné Personál (hlavní devizu knihovny) …  Příjemný, usměvavý, ochotný a samozřejmě odborně zdatný, vysoce profesionální Který si uvědomuje, že pracuje v instituci, jež je především službou veřejnosti Který se stále vzdělává 

62

63

64 Co ještě knihovna potřebuje Dobré vybavení IT Dostatečný fond Partnery

65

66 Změna – rozhodující principy Uživatel (občan) je alfou a omegou všeho usilování; knihovna je tu kvůli němu Knihovna slouží VŠEM, proto VŠICHNI přijďte! (úsilí o získávání co největšího počtu členů, klientů, návštěvníků)

67 Změna – rozhodující principy Maximální vstřícnost, pohyb po celé knihovně a využívání (téměř) všech služeb i bez průkazu (minimalizovat formality, zákazy, příkazy a neustálý dozor)

68 Změna – rozhodující principy Nápadité aktivity, které chtějí obyvatelé (zjišťujeme to?) …vzdělávání, multikulturní aktivity, vlastní prezentační aktivity návštěvníků, ICT pro poučení i zábavu, multimédia, výstavy, výtvarné workshopy…

69 Dobré tipy Reagovat na potřeby všech skupin lidí v místě a oslovovat celou obec, ne pouze uživatele Spolupracovat s místními organizacemi a institucemi Rozvíjet kulturní, vzdělávací a volnočasové aktivity vycházející z potřeb obce Napomáhat dobré komunikaci a podporovat dobré soužití lidí v místě, pomáhat jim zlepšovat místo (obec), kde žijí/žijeme

70 Dobré tipy Nedělat pro lidi, ale s lidmi Podchytit nové rodiny v obci Pořádat akce lokální historie Hledat všechny partnery v obci Zkrátka dobré knihovny budují vztahy v obci…

71 Změna – rozhodující principy Knihovna není chrám, ale místo pro život Není půjčovnou, ale smysluplnou a zábavnou alternativou k trávení volného času rodiny (všech členů) Je místem setkávání, obývákem obce

72 Knihovna? Knihovna! Jsou místa, kde být musíme, a jsou místa, kde být chceme Takovým místem by knihovna měla být To nejdůležitější je chtít Chtít musí především obec

73 Budoucnost knihoven Veřejné knihovny do 15 let zaniknou x Knihovny čeká nebývalý rozvoj a významné místo ve společnosti

74

75 Díky za pozornost! Kontakt: Zlata Houšková Zlata Houšková zlata.houskova@nkp.cz zlata.houskova@nkp.czzlata.houskova@nkp.cz +420-221-663-330 +420-221-663-330 +420-603-844-932 +420-603-844-932

76 Co to „všem“ znamená


Stáhnout ppt "Knihovna v obci aneb „Co knihovny umí…a mohou“ Vsetín, 10. března 2011 Zlata Houšková Zlata Houšková."

Podobné prezentace


Reklamy Google