Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
KNIHOVNY + IV = Hana Landová SIC ČZU & ÚISK FF UK +
2
Knihovny + IG + IV = ♥ [Zdroj: www. Office.com]
3
Do knihovny pro jedni č ky! Mnoha studiemi prokázaná vazba mezi studijními úspěchy a pravidelným využíváním služeb knihovny Od předškolních let Na VŠ: od počátku studia: „first year experience“ Úloha informačního vzdělávání Význam prostředí, prostoru, atmosféry Reakce na změny … © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
4
A jak to bude dál?
5
Kde se to dozvíme? Zajímavé publikace věnované budoucnosti Důkladné a dlouhodobé výzkumy Trendy ve vzdělávání Vliv technologií Proměny žáků a studentů – v závislosti na generaci, zkušenostech, stupni a typu studia © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
7
Perceptions of libraries, 2010
8
Future Thinking for Academic Librarians …
9
Připraveno v rámci ACRL – spolupráce mnoha knihovníků a dalších expertů Několik možných scénářů dalšího vývoje Pravděpodobnost a časový výhled Příležitosti a hrozby pro VŠ knihovny © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
10
Learning 4 Life
11
Připraveno AASL Strategický plán pro implementaci „Standards for the 21st Century Learner“ a „Empowering Learners: Guidelines for School Library Programs“ Důraz na význam školní knihovny ve vzdělávacím procesu Vysoká míra spolupráce © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
12
Trendy: Výzkum v oblasti zvětšování digitální propasti. Rozvoj technologií ve vzdělávání. Přehodnocení terminologie. Snaha o překlenutí rozdílů v informační gramotnosti mezi jednotlivými sektory vzdělávání – spolupráce mezi základními, středními a vysokými školami. … © Hana Landová IG MZK 23.11.2011 LILAC 2010
13
Trendy … pokračování: Otázka standardů informační gramotnosti – jedná se skutečně o užitečný a funkční nástroj? Vztah informační gramotnosti a jiných typů gramotností. Vztah informační gramotnosti a života v globálním světě. [Zazani, 2011] © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
14
… a další
15
Ptejme se trošinku …
16
Kdo jsou naši uživatelé? Kde a jak se s nimi potkáváme? Co chtějí a potřebují? Jak se mění jejich požadavky a potřeby? Jak se o změnách dozvíme a jak na ně reagujeme? A JAKÝ TO MÁ VLIV NA INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ? © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
17
Kdo jsou naši uživatelé? Rodiče (…) s dětmi Předškoláčci Žáci základních škol Studenti středních a vysokých škol Pracující, ale i nezaměstnaní Senioři Národnostní a jazykové menšiny Specifické potřeby © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
18
Kde se s nimi potkáváme? Prostory knihovny, webové stránky, portály Fondy, služby, zpřístupněné aplikace, poskytované technologie V učebnách, laboratořích i doma na gauči Kdykoliv a kdekoliv © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
19
Jak je poznáváme? Statistiky, sběr dat – výpůjčky, práce s EIZ, rešeršní dotazy … Dotazníky, rozhovory, diskusní fóra Pozorování: v knihovně i online Nové služby na základě zpětné vazby Ale především: přímá zkušenost s uživateli „AHA“ momenty © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
20
Co to pro nás znamená?
21
Nové okolnosti, nová pojetí Změny ve společnosti Technologie Nové gramotnosti, nové kompetence Změny ve vzdělávání Hry jako nástroj učení; vizualizace; “case-based learning” Nová témata © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
22
Prostor pro vzd ě lávání Otevřené a variabilní prostory Různé typy studoven Respektování různých stylů učení Prostor pro diskusi, setkávání, upevnění pocitu komunity © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
23
Do knihovny z dálky … Omezená možnost osobní návštěvy knihovny Provozní doba knihovny Konzultace na dálku Důraz na webové služby, e-learning Vzdálený přístup k aplikacím a zdrojům © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
24
Mohu si tu knihu poslechnout? Uživatelé se specifickými potřebami Nezapomínat ani na různé typy poruch učení Přizpůsobení prostoru, služeb, sbírek, technologií Spolupráce s učiteli, sociálními pracovníky, terapeuty © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
25
„Kte je knichovna?“ Národnostní a jazykové menšiny, zahraniční studenti … Znalost prostředí Orientační systém v knihovně, webové rozhraní Informační materiály Jazyková vybavenost knihovníků Speciální kurzy dle potřeb © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
26
Vše pro blaho uživatelstva… Důkladná znalost uživatelů a jejich potřeb Vědět, čím procházejí Spolupráce s dalšími institucemi (zejm. školami) Vstřícné služby, bohaté fondy Rozmanité komunikační kanály Ale především prostor pro setkávání, diskuse, konzultace, odpočinek i tiché studium. © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
27
A na konec …
28
Pevná pozice knihovny … Rychlé reakce na potřeby uživatelů Upevnění pozice v rámci komunity, školy … Argumenty pro obhajobu rozvoje knihovny, udržení rozpočtu apod. Aktuální situace umocňuje význam těchto otázek … © Hana Landová IG MZK 23.11.2011
29
Bez soli to nejde …
30
hanalandova@sic.czu.cz D ě kuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.