Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Motivace
2
souhrn činitelů, který jedince
Motivace odvozeno z latinského slova moveo => hýbám; hybné síly chování, jeho činitele souhrn činitelů, který jedince podněcuje podporuje aktivizuje nebo naopak utlumuje a brzdí….
4
Teorie zaměřené na poznání motivačních příčin
Maslowova teorie hierarchie potřeb Herzbergova teorie dvou faktorů Alderferova teorie tří kategorií potřeb McClellandova teorie potřeby dosáhnout úspěchu
5
Maslowova teorie Hybnými silami motivačního chování lidí
jsou zejména jejich potřeby
6
existenční jistota a bezpečnost
Hierarchie potřeb sebe-realizace uspokojení z práce sociální potřeby existenční jistota a bezpečnost fyziologické potřeby
7
Hierarichie potřeb (Abraham Maslow)
Fyziologické potřeby jsou potřeby základní. Je nezbytné pro přežití Potřeby jistoty a bezpečí znamenají zajištění a uchování existence. Potřeby sounáležitosti představuje potřebu dobrých vztahů k ostatním lidem. Potřeby uznání a ocenění respekt a uznání osoby ze strany ostatních. Sebeaktualizace realizovat své schopnosti a talent. sebeaktualizace uzání, ocenění sociální potřeby jistota, bezpečí fyziologické potřeby
8
Herzbergova teorie Dvě významné skupiny faktorů Motivátory
Činitelé, které uspokojují lidské potřeby a zároveň se při jejich uplatnění aktivuje zájem Hygienické vlivy Činitelé nebo podmínky, v nichž pracovník pracuje a které ovlivňují jeho spokojenost nebo nespokojenost
9
Alderferova teorie - ERG
Lidské potřeby Zajištění existence - Existence Zajištění sociálních vztahů k pracovnímu okolí - Relatedness Zajištění dalšího osobního růstu - Growth
10
McClellandova teorie Potřeby Sounáležitosti
Prosadit se a mít poziční vliv Úspěšné uplatnění
11
Použití motivačních metod zaměřených na
poznání motivačních příčin vyžaduje od manažera i umění psychologicky vhodného jednání se spolupracovníky
12
Teorie zaměřené na průběh motivačního procesu
Vroomova teorie valence a očekávání Porterův a Lawlerův rozšířený model teorie očekávání Adamsova teorie spravedlivé odměny Skinnerova teorie zesílených vjemů
13
Vroomova teorie Motivace je proces závislý na osobní volbě člověka, na osobních preferencích a subjektivním ocenění dosáhnout těchto preferencí Motivační síla=subjektivní ocenění efektu*subjektivní pravděpodobnost ocenění očekávání Valence*expektance
14
Největší úskalí je v umění správně
odhadnout preference a chování zaměstnance
15
Možné postupy motivace
Pozitivní motivace Negativní motivace Utlumení určité aktivity Plně negativní trestání
16
Motiv každá vnitřní pohnutka podněcující jednání člověka
jeví se jako důvod jednání člověk jedná převážně na základě motivů, které si uvědomuje
17
Struktura osobnosti Aktivačně motivační vlastnosti
Potřeby Emoce Zájmy Hodnoty Ideály Cíle Aspirace
18
Kariérové kotvy Subjektivně vnímaný talent, hodnoty,motivy
Slouží k vedení, usměrňování, stabilizování (integraci osobní kariéry) 6 typů kotev (E.H.Schein)
19
Jistota Autonomie Kreativita Služba druhým,soutěž, životní rovnováha Odborné kompetence Manažerské kompetence
20
motiv má cíl, směr, intenzitu a trvalost
účinek motivu trvá tak dlouho dokud není dosaženo cíle Motivy : Intrinsické - přímé Extrinsické - nepřímé
21
Motivační profil Individuálně specifická a v čase relativně stabilní charakteristika osobnosti Příznačné jsou dominantní motivační orientace Utváří se a vyvíjí spolu s vývojem celé osobnosti
22
Motivace a stimulace Přehled stimulačních prostředků:
stimulující činitel hmotný pracovní hodnocení společenské hodnocení pracovní podmínky hodnocení jednotlivce v pracovní skupině vzájemné vztahy obsah pracovní činnosti osobnost a jednání vedoucího pracovníka
23
Aktuální úkoly manažerů
Motivace zaměstnanců k seberozvoji tvořivosti kooperaci převzetí odpovědnosti efektivitě pracovního výkonu a výkonnosti
24
Motivační program Cílevědomá orientace podniku na racionální stimulaci členů zaměstnaneckého kolektivu Etapy: analýza převažujících forem motivace stanovení cílů motivačního programu vymezení a bilance stimulačních činitelů příprava reálného využití činitelů příprava podnikového dokumentu kontrola průběhu a realizace motivačního programu
25
Motivační program obsahuje:
Vymezení ekonomického a společenského postavení podniku Zařazení , uplatnění a perspektiva pracovníků v podniku Zajištění podmínek pro optimální využití pracovníků
26
Zajišťování připravenosti pracovníků podniku na změny
Vymezení zdravotní, sociální a kulturní péče podniku o pracovníky Vymezení vztahů mezi pracovníky, pracovními skupinami a podnikem
27
Motivační program je: Výrazem personální a sociální politiky podniku
Výrazem jednotícího působení personálního řízení
28
Obtížnost problematiky spočívá
V komplexnosti problematiky motivace Ve složitosti poznávání osobnosti a vlivů Ve specifikách osobnosti manažera V možnostech konkrétní organizace
29
Efektivní zvládání funkce motivování vyžaduje
Poznání prostředí Použití motivačních teorií se znalostí věcí Propojení motivačního systému s ostatními systémy Vytváření přiměřeného pracovního prostředí Sebemotivaci
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.