Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní."— Transkript prezentace:

1

2  V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní instituce) rozhodují v zásadě samy, což by zdánlivě mohlo budit dojem chaosu a anarchie. Chování tržních subjektů je však ovlivněno zákony trhu (někdy se hovoří o neviditelné ruce trhu).  poptávka  nabídka

3  rozlišujeme na: ◦ individuální poptávka = poptávka jednoho kupujícího po určitém statku nebo službě ◦ dílčí poptávka (tržní poptávka) = poptávka všech lidí z určitého regionu (resp. z určitého státu) po určitém statku nebo službě ◦ agregátní poptávka = poptávka všech lidí v určitém státě po všech možných statcích a službách.

4  faktory ovlivňující poptávku: ◦ změny substitutů a komplementů (doplňující výrobek), respektive jejich cen ◦ změna výše důchodů ◦ změny v populaci ◦ vkus, zvyky, preference

5  rozlišujeme na: ◦ individuální nabídka = nabídka jednoho výrobce určitého statku nebo služby (např. kolik nabídne jeden pekař rohlíků při ceně 1 Kč a kolik jich nabídne při ceně 5 Kč) ◦ dílčí nabídka = nabídka všech výrobců určitého zboží v určitém regionu (např. kolik rohlíků celkem nabídnou všichni pekaři v ČR při ceně 1Kč a kolik při ceně 5 Kč). Dílčí nabídka je součtem individuálních nabídek ◦ agregátní nabídka = nabídka všech výrobců všech druhů zboží v jednom státě

6  faktory ovlivňující nabídku: ◦ cena výrobku či služby ◦ náklady výroby -> odráží se v ceně ◦ ceny substitutů = výrobků, které mohou produkt nahradit ◦ organizace – vztah velkoobchodů a maloobchodů ◦ změny výrobních podmínek množství = Q cena = P

7 1. zákon nabídky = s rostoucí cenou roste i nabídka zboží 2. zákon poptávky = s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží

8  Pokud je poptávka stejná jako nabídka je cena rovnovážná  Při jiné ceně než rovnovážné dochází k přebytku nebo nedostatku zboží  Při přebytku/nedostatku dochází k upravování cen směrem k rovnováze (při nedostatku jsou kupci ochotni zaplatit vyšší cenu. Výrobci proto můžou zvýšit ceny, nebo množství)

9  rovnovážná cena není stálá ani předem známá -> stejně jako cena tržní je určována metodou pokusu a omylu  stav rovnováhy je nejefektivnější-nedochází k plýtvání (zboží je dostatek, nekazí se ani nemusí být likvidováno)  Trhem stanovená cena plní dvě funkce ◦ Eliminace neefektivní výroby ◦ Regulace množství výrobků

10

11


Stáhnout ppt " V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní."

Podobné prezentace


Reklamy Google