Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBlanka Bartošová
1
4. 12. 2007 1
2
2 OECD PISA mezinárodní projekt v oblasti měření výsledků vzdělávání zjišťuje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti patnáctiletých žáků zaměřuje se zejména na kompetence, které si žáci v průběhu vzdělávání osvojují a které budou potřebovat v reálném životě probíhá ve tříletých cyklech, důraz je vždy kladen na jednu ze tří zkoumaných oblastí tři sběry dat: 2000, 2003, 2006
3
4. 12. 2007 3 PISA 2006 Hlavní sledovaná oblast: přírodní vědy Testové nástroje: písemný test žákovský dotazník školní dotazník Účastníci: 57 zemí z celého světa včetně všech 30 členských zemí OECD V České republice se zúčastnilo 245 škol, 9016 žáků z 9. ročníku ZŠ a 1. ročníku SŠ (a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií)
4
4. 12. 2007 4 Země ve výzkumu PISA 2006 Člen OECD Ano Ne
5
4. 12. 2007 5 Země ve výzkumu PISA 2006 Člen EU Ano Ne
6
4. 12. 2007 6 Průměrné výsledky zemí
7
4. 12. 2007 7 Průměrné výsledky zemí
8
4. 12. 2007 8 Žáci s omezenými kompetencemi v Evropě Žáci pod základní úrovní Méně než 10 % 10 % až 20 % 20 % až 30 % 30 % a více
9
4. 12. 2007 9 Přírodovědná gramotnost je schopnost využívat přírodovědné vědomosti, klást otázky a z daných skutečností vyvozovat závěry, které vedou k porozumění světu přírody a pomáhají v rozhodování o něm a o změnách působených lidskou činností.
10
4. 12. 2007 10 Složky přírodovědné gramotnosti Kontext životní situace obsahující prvky přírodních věd a techniky Kompetence ● rozpoznávání přírodovědných otázek vysvětlování jevů pomocí přírodních věd používání vědeckých důkazů Vědomosti ● vědomosti z přírodních věd (o světě přírody) ● vědomosti o přírodních vědách (o vědě samotné) Postoje reakce na přírodovědná témata ● zájem ● uznání hodnoty vědeckého výzkumu ● odpovědnost vyžaduje po lidech jejichž úroveň ovlivňují
11
4. 12. 2007 11 Slabé a silné stránky žáků
12
4. 12. 2007 12 Rozdíly mezi dvěma typy znalostí
13
4. 12. 2007 13 Silné a slabé stránky českých žáků Žáci mají osvojeno velké množství přírodovědných poznatků a teorií, problémy jim ale dělá o přírodovědných problémech samostatně uvažovat a zkoumat je (vytvářet hypotézy, využívat různé výzkumné metody a postupy, získávat a interpretovat data, formulovat a dokazovat závěry apod.). V prokazování vědomostí dosahují žáci výborných výsledků. Naopak se svými znalostmi postupů a metod využívaných v přírodních vědách jsou jen průměrní. Rozdíl mezi jejich přírodovědnými vědomostmi a znalostmi postupů a metod je největší v zemích OECD. Pravděpodobnou příčinou těchto zjištění je způsob výuky přírodovědných předmětů v České republice, kdy se klade větší důraz na shromažďování a reprodukci teoretických znalostí než na podstatu přírodovědného zkoumání a uvažování.
14
4. 12. 2007 14 Některé poznatky o výuce
15
4. 12. 2007 15 Výsledky a výdaje na vzdělání v OECD
16
4. 12. 2007 16 Rozdíly mezi školami a uvnitř škol
17
4. 12. 2007 17 Ekonomický, sociální a kulturní status (ESCS) Index sociálně-ekonomického statusu povolání rodičů (ISEI) Index nejvyššího dosaženého vzdělání rodičů Index vlastnictví rodiny stůl k učení, samostatný pokoj, počítač, připojení na internet, klasickou literaturu, umělecká díla, počet knih, počet mobilních telefonů, …
18
4. 12. 2007 18 Vliv ESCS na výsledek žáků, země EU
19
4. 12. 2007 19 Výsledky českých škol v závislosti na ESCS
20
4. 12. 2007 20 Výsledky českých žáků podle typu školy
21
4. 12. 2007 21 Průměrné výsledky krajů, 9. ročník
22
4. 12. 2007 22 Žáci s omezenými kompetencemi, kraje Žáci pod základní úrovní Méně než 10 % 10 % až 15 % 15 % a více
23
4. 12. 2007 23 Výsledek a index ESCS, kraje
24
4. 12. 2007 24 Výsledek a ESCS podle velikosti bydliště
25
4. 12. 2007 25 Umístění ČR v mezinárodních výzkumech vědomostí žáků na konci základního vzdělání (srovnání se zeměmi OECD)
26
4. 12. 2007 26 Trendy ve čtenářské gramotnosti
27
4. 12. 2007 27 Trendy v matematice
28
4. 12. 2007 28 Zastoupení žáků na jednotlivých úrovních způsobilosti, čtenářská gramotnost
29
4. 12. 2007 29 Rozdíly mezi dobrými a slabšími žáky, čtenářská gramotnost
30
4. 12. 2007 30 Tři nejdůležitější kroky ke zlepšení vzdělávání v libovolném systému (Závěry studie poradenské firmy McKinsey) Získat pro pedagogickou práci ty správné lidi: Kvalita vzdělávacího systému nemůže překonat kvalitu učitelů, kteří v něm pracují Vzdělat je tak, aby dobře a efektivně učili: Jediný způsob, jak zlepšit výsledky žáků, je zlepšit výuku Zajistit, aby systém poskytoval každému dítěti nejlepší možnou výuku: Má-li systém vykazovat dobré výsledky, musí v něm uspět každé dítě
31
4. 12. 2007 31 Získávání nejlepších kandidátů pro pedagogickou profesi Zlepšení brání řada škodlivých mýtů (je možno zlepšit systém bez zvýšení kvality učitelů, získání kvalitních lidí vyžaduje zásadní zvýšení výdajů, prestiž povolání učitele je mimo možnosti ovlivnění vzdělávací politiky) Učinit učitelství prestižní kariérní volbou je daleko více než kulturou a vysokými platy ovlivněno systémem výběru a vzdělávání učitelů, výší nástupního platu a péčí o status pedagogické profese
32
4. 12. 2007 32 Vzdělávání učitelů Cíle: reflexe nedostatků, nácvik efektivních postupů, vnitřní motivace učitelů Prostředky: mentorování začínajících učitelů, koučování (výuka přímo ve třídě), spolupráce učitelů (vedoucí učitelé), ředitelé jako příkladní vyučující
33
4. 12. 2007 33 Cílená pomoc těm, kteří to nejvíce potřebují Vysoká očekávání = náročné standardy Monitorování škol (= identifikace škol, které potřebují pomoci) a cílená intervence (finanční pomoc, změna vedení) Identifikace žáků, kteří potřebují pomoci, a včasná intervence
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.