Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDrahomíra Fišerová
1
1 Podmínky pro přijetí koncepce SOCIÁLNÍ EKONOMIKY v České republice Doc. Ing. Marie Dohnalová, CSc. vedoucí Katedry studií občanského sektoru Fakulta humanitních studií Univerzita Karlova v Praze www.fhs.cuni.cz/kos © Marie Dohnalová, leden 2007
2
2 Obsah 1/ Sociální ekonomika 2/ Argumentace problému 3/ Návrhy na řešení
3
3 Třetí sektor: sociální ekonomika TRH TŘETÍ SEKTOR STÁT
4
4 Subjekty sociální ekonomiky nestátní ne-ziskové institucionalizované podíl dobrovolníků vícezdrojové příjmy finanční příjem z velké části reinvestují ve prospěch svých činností
5
5 Ekonomická a sociální role poskytují služby nebo výrobky občanům v regionu zaměstnávají osoby z “rizikových“ skupin vytvářejí nová pracovní místa Plní cíle Evropské unie: zvyšování zaměstnanosti snižování sociální exkluze LISABONSKÁ STRATEGIE
6
6 Subjekty sociální ekonomiky v zahraničí asociace nadace vzájemné společnosti družstva
7
7 „VÝZVY“ x „OMEZENÍ“ Podmínky v České republice: a/ ekonomické b/ legislativní c/ společenské
8
8 Subjekty v ČR I. občanská sdružení evidované církevní právnické osoby nadace nadační fondy obecně prospěšné společnosti (OPS) II. družstva
9
9 „VÝZVY“ přijetí koncepce
10
10 Ekonomické podmínky občanská sdružení, církevní právnické osoby, nadace, nadační fondy, OPS: počet subjektů dotační politika z veřejných rozpočtů Nadační investiční fond zaměstnanost
11
11 Počet subjektů v letech 1997 – 2006 Typ subjektu 1997 2000 2003 2004 2006 občanské sdružení33.570 44.140 48.800 64.690 církevní právnické osoby 3.600 4.800 4.820 4.940x nadace 5 280 320 320 400 nadační fond x 740 800 1.010 OPS 60 640 900x
12
12 Dotační politika z veřejných rozpočtů v mld. Kč 1997 2000 2002 2003 2004 2, 140 3, 340 3,190 3,820 4,350
13
13 Nadační investiční fond Česká národní rada zřídila zákonem Nadační investiční fond (1991): 1 % akcií z druhé vlny kupónové privatizace I.etapa (1999) rozděleno 484 mil. Kč II.etapa (2001) rozděleno 849,3 mil. Kč
14
14 Zaměstnanost: Centrum pro výzkum neziskového sektoru (CVNS) 2002 2003 2004 občanská sdružení x x 1.430 církevní právnické osoby x 4.046 x nadace a nadační fondy x 400 x OPS x 650 x Rada vlády pro nestátní neziskové organizace v roce 2003 uvádí 36 550 zaměstnanců.
15
15 Legislativní podmínky Přijaté zákony novela občanského zákoníku o sdružování občanů (1990) o obecně prospěšných společnostech (1995) o nadacích a nadačních fondech (1997) o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností (2002) o veřejných sbírkách (2001) o dobrovolnické službě (2002)
16
16 „OMEZENÍ“ přijetí koncepce
17
17 Ekonomické podmínky občanská sdružení, církevní právnické osoby, nadace, nadační fondy, OPS: odchod zahraničních dárců nerozvinutá firemní filantropie nízká profesionalizace vztah s veřejnou ekonomikou: „nákup služeb u státu“? společné projekty pro evropské programy (princip partnerství)
18
18 Legislativní podmínky nejsou právně definovány pojmy: neziskový sektor, sociální ekonomika, sociální družstvo, sociální podnik není právně definována veřejná prospěšnost není legislativa pro ekonomické aktivity ve prospěch samofinancování není zákon o daňových asignacích
19
19 DRUŽSTVA Tradice svépomoci (160 let družstevnictví) Počet družstev: 1997200020032005 2.5402.6902.9582.830 Počet zaměstnanců: 1997200020032005 156.930108.60090.87089.100
20
20 Tradice pro sociální ekonomiku ekonomické myšlení spolková činnost, dobrovolnictví družstevnictví a svépomoc
21
21 Karel Engliš 1880 - 1961
22
22 František Cyril Kampelík 1805 - 1872
23
23 DRUŽSTVA vznik podle Obchodní zákoníku - podnikatelský subjekt chybí legislativa pro sociální družstvo nedůvěra v družstva (předchozích 40 let) očekávání vzniku družstev v nových oblastech služeb členství Družstevní asociace ČR v mezinárodních organizacích
24
24 Společenské podmínky - vnější členství v Evropské unii (Evropská stálá konference družstev, vzájemných společností, asociací a nadací, 2000) evropské statuty konference o sociální ekonomice v Praze 2002
25
25 Economie Sociale Economie Solidaire Social Economy
26
26 Společenské podmínky - vnitřní tradice obnova občanské společnosti pro roce 1989 Rada vlády pro nestátní neziskové organizace reforma veřejné správy sebestrukturace „třetího“ sektoru podíl na plnění národních programů X neexistence instituce nebo agentury pro SE nečlenství v mezinárodní síti EMES
27
27 Společenské podmínky nedostatečná znalost koncepce sociální ekonomiky všeobecný nedostatek důvěry v solidární jednání vliv politické kultury z předchozího režimu nedocenění hodnoty alternativních organizací
28
28 Návrhy na řešení nová legislativa odvíjející se od nového občanského i obchodního zákoníku mechanismus přebírání některých ekonomických rolí veřejné ekonomiky sociální ekonomikou efektivnější formy pro uspokojení rostoucího rozsahu a spektra sociálních služeb v době kompetitivní ekonomiky
29
29 Návrhy na řešení posilování důvěry v politickém prostředí a ve a veřejném mínění - příprava strategických dokumentů oživování forem občanské společnosti zároveň s demokratizací a se "znalostní" multikulturní společností – globalizace nové formy sociální a ekonomické koordinace zároveň s posilováním odpovědnosti a trvale udržitelným rozvojem uvedení sociální ekonomiky v rámci výzkumu v sociálně-ekonomických vědách – sociální ekonomie
30
30 Zdroje číselných údajů Centrum pro výzkum neziskového sektoru, Brno Český statistický úřad Družstevní asociace ČR Fakulta humanitních studií UK v Praze Rada vlády pro nestátní neziskové organizace
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.