Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Zahrada života projekt v rámci environmentální výchovy
2
Proč chceme přetvářet zahradu?
Protože v posledních letech došlo k velkému odcizení člověka přírodě.
3
Chceme, aby si děti vytvořily trvalý a hluboký vztah k přírodě, který později přeroste v dovednost poznat co je pro přírodu dobré a co není a ještě později v potřebu a chuť přírodu aktivně chránit.
4
Jak toho chceme dosáhnout ?
Tím, že vytvoříme pro děti estetické, podnětné prostředí, ve kterém si budou moci hrát a přirozeně si osvojovat nové znalosti o vztazích a souvislostech v přírodě.
5
Prostředí, které jim umožní svobodný a samostatný pohyb po zahradě, dá jim možnost objevovat, pozorovat, zkoumat…..
6
Vodou Co chceme vybudovat? Přírodní zahradu, ve které se
budou moci děti seznámit se čtyřmi živly: Vodou
7
Zemí
8
S ohněm
9
Vzduch
10
Co od této změny očekáváme?
Že spolu s dětmi vybudujeme takové prostředí, které bude dostatečně simulovat volnou přírodu, bude děti inspirovat ke hrám a experimentům a pomůže jim vytvořit si pozitivní a hluboký vztah k přírodě.
11
Očekáváme, že vzájemnou spoluprací se prohloubí vztahy školy a školky
s rodiči, mezi dětmi, mezi pedagogy navzájem, se zástupci MČ Koloděje i s obyvateli obce Koloděje. Vytvoří se pozitivní klima, které bude prospěšné pro všechny zúčastněné. Škola i školka se zviditelní.
12
Jaké prvky chceme vybudovat a proč?
13
Vodní prvky chceme, aby děti získaly základní poznatky o vodě a aby s vodou mohly experimentovat bez nebezpečí utonutí.
14
Jezírko – pozorování vodního biotopu, hry s vodou, experimenty
15
Pítka – k dodržování pitného režimu pro děti i dospělé
16
Dešťový potůček – vhodný k odvádění dešťové vody do jezírka
17
Mlhoviště – v letních měsících k osvěžení dětí na zahradě
18
Země
19
Bylinkové zahrádky děti si mohou samy vypěstovat
různé druhy bylinek, nebo zeleniny, naučí se zároveň něco o stavbě a růstu rostlin a ještě mohou výsledky své práce zkonzumovat. Tím, že o své zahrádky budou pravidelně pečovat se naučí zodpovědnosti.
20
Květinové záhonky Děti mohou aktivně působit na prostředí, ve kterém se pohybují. Mají možnost esteticky utvářet své okolí.
21
Mužici Hrou s kameny si děti rozvíjí motorické
dovednosti, kameny dávají dětem možnost stavět věže, plošné obrázky a zároveň objevovat jejich vlastnosti např. váhu, tvrdost, barvu, možnosti využití apod.
22
Vrbové stavby – 1. část obnovy zahrady, která je již dokončená
Přírodní prvky, na jejichž sázení se děti podílely a mohou sledovat, jak stavby rostou, jak se vyvíjejí. Navíc tím děti získaly nový, soukromý prostor pro hru, prostor o který se budou starat a nebudou jej ničit.
23
Kompostér Děti se naučí hospodařit s bioodpadem
a dokážou jej využít při péči o bylinky a květiny na školní zahradě. Nenásilnou formou se tak dozví i něco o obnovitelných zdrojích.
24
Hmatový chodníček – rozvíjí smyslové vnímání formou hry
25
Oheň – Děti poznávají vlastnosti ohně ( vydává světlo, pálí, voní, hřeje, upravuje potraviny, co hoří, nehoří…) a učí se respektovat ho, dávat si pozor.
26
Posezení kolem ohniště
Posezení by sloužilo jako sedátka při opékání, ale i jako herní prvek po kterém se dá chodit, přeskakovat ho …
27
Vzduch – pozorování vlastností větru – že může měnit směr, sílu, že vzduchem se přenáší i zvuk, dá se využívat k létání….
28
Větrníky vlastní výroby
Využití různých materiálů – vhodné k pozorování fyzikálních zákonitostí
29
Korouhvičky Pozorování směru větru – učit se
odhadnout odkud vane a kam, Využít i meteorologické stanice?
30
Zvonkohry Opět lze využít různé materiály – dřevo, kovy, sklo...
31
Papíroví draci, horkovzdušné balony
Pouštění draků, pouštění balónů s horkým vzduchem, pozorování letu ptáků by mělo posloužit ke sledování fyzikálních zákonitostí a jejich výsledných efektů
32
Plachetničky Spojení vodního prvku s využitím větrné
energie by mělo dětem pomoci objasnit, že se vítr dá využít např. jako pohon.
33
Ostatní plánované prvky
34
Hotel pro hmyz – je vhodný k pozorování hmyzu, zkoumání a získávání nových informací a poznatků.
35
Stoly s lavicemi Dají se využít k vyučování venku, ke
stolování, ke společnému posezení a při zhotovování různých výrobků např. herbářů, výrobků z přírodnin, kreslení apod.
36
Tabule na kreslení vhodné k vystavení výrobků, výkresů, obrázků živočichů, rostlin, děti by je mohly využívat při svých hrách ke kreslení křídou apod.
37
Zvýšený povrch s tunelem
vhodné i pro školáky k rozvoji hrubé motoriky, fyzické zdatnosti, obratnosti ….
38
Pódium se stoly a židlemi
39
Plán realizace: V lednu 2013 Mgr. Petráková (zástupce ředitele ZŠ a MŠ Koloděje) společně s Ing. Vlčkovou (zástupce rodičovského sdružení KROS) zpracovaly a odeslaly žádost o grant na MHMP - určený na obnovu zahrady. Výsledek bude znám do konce března 2013 Druhý grant na Nadaci ČEZ bude podán do konce května 2013, vyhodnocení bude známo za 2-3 měsíce tohoto roku
40
Plánujeme podat žádost k Nadaci Proměny :
„Zahrada hrou“, v dubnu – květnu 2013
41
Co můžeme dělat my? Březen 2013
Zpracovat spolu se žáky školy a školky plán zahrady , děti si samy určí (s pomocí učitelek) co chtějí mít na zahradě a kde.
42
Duben 2013 - 2. schůzka Na této schůzce bychom měli :
1/společně zpracovat konečný plán vzhledu zahrady podle našich představ a posléze společně s dětmi podle něj vytvořit prostorový model zahrady, se kterým můžeme později seznámit zástupce obce i veřejnost. 2/ Společně promyslet naše možnosti. a) Co jsme schopni dělat sami, b) jak si můžeme vydělat nějaké finance např. sběr papíru, soutěže, prodejní výstava výrobků dětí, akce pro veřejnost s dobrovolným vstupným, výnos bude určený k nákupu materiálu apod. …
43
Květen 2013 Seznámit spolu s naším záměrem starostu MČ Koloděje, domluvit spolupráci s obcí, možnosti financování… Po dohodě s městskou částí najít a oslovit s naší zakázkou zahradního architekta
44
Červen 2013 – zorganizovat schůzku s rodiči
Seznámit s naším záměrem rodičovskou veřejnost Pokusit se získat odborníky z řad rodičů - zahradník, suché zdi apod… Sestavit časový plán obnovy zahrady pro rok 2013/2014 – stanovit jednotlivé etapy vývoje sestavit realizační týmy z řad rodičů
45
Dát dohromady detailní seznamy materiálů, které budeme potřebovat k budování jednotlivých prvků, seznam nářadí, které budeme potřebovat, promyslet detaily - určit kde budeme prvek budovat, stanovit časový limit výstavby, atd. Zkonkretizovat, kdo se bude o jednotlivé prvky později starat a jak.
46
Zahájení prací předpokládáme ve školním roce 2013/2014
47
Děkuji za pozornost Mgr. Dana Petráková, 2013
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.