Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
- navrhovaná stavba či opatření musí vyhovovat i mnoho let po uvedení do provozu - dopravní prognóza stanovuje výhledové údaje o dopravě - zajímá nás výhledová intenzita
2
2. Prognóza extrapolací dosavadních dat
- využívají se dlouhodobé záznamy z průzkumů a sčítání - data se seřazují do časových řad - nejjednodušší je prostá extrapolace - příklad: - krátkodobá prognóza růstu počtu obyvatel, počtu vozidel, stupně automobilizace
3
3. Čtyři fáze prognózy dopravy
Určení objemu výhledových přemisťovacích vztahů Rozdělení přemisťovacích vztahů Dělba přepravní práce Přidělení dopravy na komunikační síť
4
Určení objemu výhledových přemisťovacích vztahů (vznik přemisťovacích vztahů)
- rozdělení území - stanovení objemu dopravy bez ohledu na zdroj a cíl - cest/den (jednosměrné přemístění osoby (nákladu) ze zdroje do cíle) - regresní analýza, hybnost obyvatel
5
d4 di – objem dopravy (cest/den) O – počet obyvatel oblasti
2 1 6 3 d4 5 O P 4 O – počet obyvatel oblasti P – počet pracovních příležitostí v oblasti
6
Metoda regresní analýzy
y = b1 x1 + b2 x2 + …..bn xn + k y – závisle proměnná, tj. objem dopravy x1, x2,…..xn – nezávisle proměnné, tj. počet pracovních příležitostí a počet obyvatel b1, b2,…..bn – regresní koeficienty k – regresní konstanta
7
Rozdělení přemisťovacích vztahů
- stanovení mezioblastních vztahů - matice mezioblastních vztahů - matematické modely - analogické metody - syntetické metody
8
Dij – počet přemisťovacích vztahů (cest/den)
2 1 6 3 D45 5 O P 4 Dij = Dji
9
Analogické metody Dijv = Dijs ּ f /k/ Dijv – mezioblastní vztah výhledový mezi oblastmi i a j Dijs - mezioblastní vztah současný mezi oblastmi i a j f/k/ - funkce koeficientu růstu
10
Nejčastěji užívané analogické metody
- metody jednotného součinitele růstu - metoda průměrných součinitelů růstu - metoda detroitská - metoda Fratarova
11
Syntetické metody užije se matematický model výchozím údajem je objem budoucí dopravy Obecně : Dijv = Div ּ Pij Dijv - mezioblastní vztah výhledový mezi oblastmi i a j Div – výhledový objem dopravy v oblasti i Pij – pravděpodobnost, že cesty vzniklé v oblasti i budou končit v oblasti j
12
Dělba přepravní práce Určují se podíly z celkových objemů dopravy na jednotlivé druhy dopravy (osobní, nákladní) a dopravní prostředky (individuální, MHD, pěšky). Většinou se používá procentuální podíl nebo koeficienty odvozené ze současného stavu s přihlédnutím k vývoji (např. stupeň automobilizace)
13
Dij – počet přemisťovacích vztahů (cest/den) přidělený na druh dopravy (IAD x MHD)
2 1 6 3 5 O P Dij – MHD Dij – IAD 4
14
Přidělení dopravy na komunikační síť
- metoda nejkratší cesty = metoda „vše nebo nic“ - metoda přidělení na více tras - metoda omezené kapacity
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.