Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRudolf Fišer
1
Středisko podpory poradenských služeb Národní vzdělávací fond, o.p.s. Opletalova 25 110 00 Praha 1 Ing. Zuzana Freibergová freibergova@nvf.cz www.nvf.cz/spps
2
Středisko podpory poradenských služeb Činnost: výzkumná a projektová činnost zaměřená na zkvalitňování poradenské práce ve veřejných službách zaměstnanosti, v oblasti dalšího profesního vzdělávání, na vysokých školách. rozvoj spolupráce mezi poskytovateli poradenských služeb na národní a mezinárodní úrovni, šíření příkladů dobré praxe v poradenství.
3
Projekty v roce 2008 Informačně poradenský systém pro DPV projekt ESF, NVF-SPPS subdodavatel Institut trhu práce projekt ESF, NVF-SPPS partner, KA č. 6 Bariéry ve vzdělávání dospělých a poradenské nástroje k jejich překonávání - BADED projekt Grundtvig 2, NVF-SPPS koordinátor Internetový poradenský nástroj profesní orientace projekt LdV, NVF-SPPS partner
4
Zdroje Projekt BADED NVF-SPPS Kvalitativní šetření (28 osob) ČR, Finsko, Rakousko, 2007-08 Ročenka konkurenceschopnosti ČR – Kvalita lidských zdrojů 2006-2007 NVF-NOZV (2 987 osob) Projekt Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje, 2005 Ústav pedagogických věd MU FF Brno (1 418 osob)
5
Čtyři typy bariér dalšího vzdělávání [ 2] [ 2] vnitřní problémy jedinců vzdělávací systém trh práce - zaměstnavatelé sociální a kulturní normy [2] [2] THOMAS, L. (2001) Widening Participation in Post-compulsory Education, London and New York: Continuum. BROWN, J. (2002) Guidance for Access, Learning and Life: Challenges for the Next Decade. Open University. EGSA. I. II. III. IV.
6
I. Bariéry dané vnitřními problémy jedinců(1) chybějící motivace – pozitivní i negativní, nízká aspirace, sebevědomí, lenost, jiné priority než vzdělávání, věk a složitost životních situací, existujících odpovědností a rozdělení rolí v rodině, zdravotní stav, nízká úroveň kvalifikace, akceptace zažitého tradičního modelu vzdělávání – kontinuálního a umístěného do mladého věku,
7
I. Bariéry dané vnitřními problémy jedinců(2) přesvědčení o svém dostatečném vzdělání pro výkon profese, málo zájmu o osobní rozvoj, demotivující zkušenosti z formálního vzdělávání, obava ze selhání, nedostatek času, nedostatek finančních prostředků - finanční odpovědnost za rodinu - závislost na partnerovi, neidentifikované vrozené poruchy učení.
8
II. Bariéry dané sociálními a kulturními normami postoj rodiny a blízkého okolí ke vzdělávání. učení není pro „lidi v mém (dospělém) věku“, učení má malý nebo žádný význam a hodnotu, nedůvěra v možný přínos vzdělávacích kurzů = není nutné studovat: pro získání a udržení zaměstnání, ke zlepšení pozice v zaměstnání,
9
III. Bariéry dané vzdělávacím systémem nesystematičnost zveřejňování informací o vzdělávacích příležitostech, nezohledňování specifických problémů dospělých, nízká časová flexibilita vzdělávacích příležitostí, obtížnost přijímacího řízení pro získání vyššího stupně vzdělání, nedostatek kurzů pro inovaci dovedností a znalostí, náklady na vzdělání – školné, kurzovné, (1)
10
III. Bariéry dané vzdělávacím systémem geografická vzdálenost vzdělávacích příležitostí, nedostupnost formálního uznávání odborné kvalifikace získané praxí, neexistence poradenských služeb studijní a profesní orientace pro dospělé. (2)
11
IV. Bariéry dané trhem práce - zaměstnavateli postoj zaměstnavatelů: ke zvyšování kvalifikace, k vynakládání finančních prostředků na další vzdělávání k uvolňování zaměstnanců na kurzy v pracovní době, k funkčnímu postupu, ke zvýšení platu, nedostatek pracovních příležitostí na zkrácený úvazek.
12
... kumulace bariér? vnitřní problémy jedinců vzdělávací systém trh práce sociální a kulturní normy [3][3] CZESANÁ, V. (2007) Proč se u nás dospělí málo vzdělávají: bariéry nebo výmluvy? NVF. Praha. ProFuturo 2007/2... bariéry nebo výmluvy? [3][3]
13
1. Jak na bariéry dané vnitřními problémy jedinců a sociálními a kulturními normami? podpora motivace: pozitivní – výhody dalšího vzdělávání, negativní – nevýhody plynoucí z nízké kvalifikace, zlepšení přípravy studujících před začátkem studia, poskytování poradenských služeb: studijní a profesní orientace, identifikace vrozených poruch učení, zřídit funkci studijní poradce nebo proškolit pracovníka, který je „prvním kontaktním bodem“ s klienty, v technice studijního poradenství,
14
2. Jak na bariéry dané vzdělávacím systémem monitorování přístupu a úspěšnosti studujících, zjišťování zpětné vazby od studujících. monitorovat důvody nespokojenosti a předčasného neukončování kurzů, průběžně hodnotit kvalitu a metody výuky, lektorů, studijních materiálů, zjišťovat potřeby dalšího vzdělávání mezi potenciálními klienty (fyzickými osobami i zaměstnavateli), sledovat novinky o uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení na http://www.univ.nuov.cz/, http://www.univ.nuov.cz/
15
3. Jak na bariéry dané vzdělávacím systémem přizpůsobit nabídku a kurikulum možnostem dospělých, včetně vstupních požadavků, rozšiřovat nabídku kurzů pro udržování a inovaci dovedností a znalostí, hledat možnost, jak pořádat a dotovat „náborové“ kurzy, převádět prezenční kurzy na netradiční způsoby výuky – distanční a kombinovaná forma studia, e-learning, korespondenční kurzy...,
16
4. Jak na bariéry dané vzdělávacím systémem Zveřejňovat nabídku vzdělávacích kurzů: na vlastním webu, www.istp.cz → www.eu-dat.czwww.istp.czwww.eu-dat.cz www.educity.cz www.trainingnet.cz www.kurzy-skoleni-seminare.cz Projekt Informačně poradenský systém pro další profesní vzdělávání www.vaseprofese.cz portal.mpsv.cz/sz/politikazamest/esf/projekty/ipsys /pilot/scenar uživatelské jméno: HOST heslo: ipsys2007 www.vaseprofese.cz portal.mpsv.cz/sz/politikazamest/esf/projekty/ipsys /pilot/scenar
17
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.