Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
vedoucí oddělení ochrany obyvatelstva
OCHRANA OBYVATELSTVA plk. Ing. Petr ŠIMÁČEK vedoucí oddělení ochrany obyvatelstva a krizového řízení HZS Zlínského kraje, krajské ředitelství tel.: , mobil: E- mail: Informační stránky:
2
Pracoviště krizového řízení
mjr. Ing. Josef BAMBUCH vedoucí pracoviště krizového řízení HZS Zlínského kraje, Krajské ředitelství tel.: , mobil: E- mail: Další pracovníci: por. Lubomír Navrátil, tel.: por. Jiří Mojžíšek, tel.:
3
Pracoviště ochrany obyvatelstva
npor. Jaroslav Foldyna DiS. vedoucí pracoviště ochrany obyvatelstva HZS Zlínského kraje, Krajské ředitelství tel.: E- mail: Další pracovníci: nprap. Jiří Kořínek, tel.:
4
vedoucí pracoviště ochrany obyvatelstva
Územní odbor Vsetín mjr. Bc. Vojtěch ŠKRHA vedoucí pracoviště ochrany obyvatelstva a krizového řízení HZS Zlínského kraje, ÚO Vsetín se sídlem ve Valašském Meziříčí tel.: , mobil: E- mail: Další pracovníci: por. Ing. Milan Černík, tel.: nprap. Bc. Anna Hubová, tel.: (351)
5
vedoucí pracoviště ochrany obyvatelstva
Územní odbor Kroměříž mjr. Jindřich ŘEZÁČ vedoucí pracoviště ochrany obyvatelstva a krizového řízení HZS Zlínského kraje, ÚO Kroměříž tel.: , mobil: E- mail: Další pracovníci: nprap. Jan Štolfa, tel.: por. Ing. Jarmila Holomčíková, tel.:
6
Územní odbor Uherské Hradiště
mjr. Ing. Jaroslav KŘEHÁČEK vedoucí pracoviště ochrany obyvatelstva a krizového řízení HZS Zlínského kraje, ÚO Uherské Hradiště tel.: , mobil: E- mail: Další pracovníci: por. Ing. Jitka Botková, tel.: nprap. Vladimír Durďák, tel.:
7
Definice ochrany obyvatelstva
Čl. 61 Dodatkového protokolu k Ženevským úmluvám z 12. srpna 1949 o ochraně obětí mezinárodních ozbrojených konfliktů, přijatého v Ženevě dne 8. června 1977 (Protokol I) a publikovaného sdělením pod. č. 168/1991 Sb. čl.61 -Civilní ochrana je plnění některých nebo všech níže uvedených humanitárních úkolů, jejichž cílem je chránit civilní obyvatelstvo před nebezpečím, pomoci mu odstranit bezprostřední účinky nepřátelských akcí nebo pohrom a také vytvořit nezbytné podmínky pro jeho přežití
8
Obsah Dodatkového protokolu
je orientován na ochranu obyvatelstva za válečného stavu a to především na zabezpečení: a) hlásné služby, b) evakuace, c) organizování a poskytování úkrytů, d) zatemňování, e) záchranné práce, f) zdravotnické služby, včetně první pomoci a také náboženská pomoc, g) boje s požáry, h) zjišťování a označování nebezpečných oblastí, i) dekontaminace a podobná ochranná opatření, j) poskytování nouzového ubytování a zásobování, k) okamžité pomoci při obnově a udržování pořádku v postižených oblastech, l) okamžité opravy nezbytných veřejných zařízení, m) bezodkladné pohřební služby, n) pomoci při ochraně předmětů nezbytných k přežití, o) doplňující činnosti nezbytné ke splnění výše uvedených úkolů, včetně plánování a organizování, ale neomezující se pouze na tuto činnost.
9
DEFINICE OCHRANY OBYVATELSTVA
z hlediska plnění úkolů civilní ochrany v míru Ochranou obyvatelstva se rozumí plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuace, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva a další opatření k zabezpečení ochrany jeho života, zdraví a majetku.
10
Základní legislativa Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Prováděcí předpisy: Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva Nařízení vlády č. 463/2000 Sb., o stanovení pravidel zapojování do mezinárodních záchranných operací, poskytování a přijímání humanitární pomoci a náhrad výdajů vynakládaných právnickými osobami a podnikajícími fyzickými osobami na ochranu obyvatelstva, ve znění 527/2002 Sb. Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, ve znění č. 429/2003 Sb.
11
Související legislativa
Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů
12
Řešení mimořádných událostí ©
Obecní úřad v rámci přenesené působnosti, v souvislosti s řešením mimořádných událostí, především: organizuje přípravu obce na mimořádné události, podílí se na provádění záchranných a likvidačních prací, zajišťuje ochranu obyvatelstva (zejména varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím), podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce.
13
Koncepce ochrany obyvatelstva ®
OBEC je základní prvek veřejné správy při zabezpečování opatření ochrany obyvatelstva, - bezprostředně zajišťuje úkoly ochrany obyvatelstva na území obce, - rozhodující úloha při informování o - možných ohroženích a plánovaných opatřeních, - postupu při řešení následků mimořádných událostí, - organizování pomoci postiženému obyvatelstvu, - může zřizovat (využívat) informační a poradenská centra k problematice ochrany obyvatelstva, - podílí se na provádění záchranných a likvidačních prací a nouzovém přežití obyvatel obce,
14
- zajišťuje varování, evakuaci, ukrytí a hospodaření s materiálem civilní ochrany, - k plnění uvedených úkolů využívá především jednotku sboru dobrovolných hasičů obce a zařízení civilní ochrany, - nad rámec možností obce - základní složky integrovaného záchranného systému z krajské úrovně, - přípravu určených pracovníků obce organizuje obecní úřad a hasičský záchranný sbor kraje - všestrannou pomoc poskytuje hasičský záchranný sbor kraje, příspěvky ze státního rozpočtu a státní dotace.
15
Jednotky SDH Obcí K plnění úkolů obcí v oblasti ochrany obyvatelstva budou využívány především jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí. Dále mohou být k plnění těchto úkolů využívána zařízení civilní ochrany, která budou zřizována zejména u obcí, v nichž není zřízena jednotka sboru dobrovolných hasičů obce. Tyto jednotky a zařízení se budou podílet především na zabezpečení evakuace (doprovod a péče o evakuované), zabezpečení nouzového přežití (nouzové ubytování, zásobování pitnou vodou a stravování), organizování humanitární pomoci, zjišťování a označování nebezpečných oblastí a provádění dekontaminace. Přípravu určených pracovníků obce k řešení úkolů ochrany obyvatelstva při mimořádných událostech organizuje obecní úřad a hasičský záchranný sbor kraje. Realizaci těchto opatření zabezpečují v prvé řadě základní složky integrovaného záchranného systému. Při vzniku mimořádné události, jejíž rozsah je nad rámec možností obce a základních složek integrovaného záchranného systému, budou opatření zabezpečována z krajské úrovně.
16
Koncepce ochrany obyvatelstva
Varování a poskytování tísňových informací ® Varování musí odpovídat hrozícímu nebezpečí zejména co do jeho účinnosti. Postupuje se zpravidla z připravených podkladů uvedených ve výpisu z havarijního plánu kraje (vnějšího havarijního plánu). Varování a poskytování informací obyvatelstvu se provádí sirénou nebo místním informačním systémem. Varovný signál -VŠEOBECNÁ VÝSTRAHA Následné informování obyvatelstva Ověřování provozuschopnosti systému ®
17
Koncepce ochrany obyvatelstva
Ukrytí a evakuace obyvatel obce ® Jak ukrytí, tak i vlastní evakuace obyvatelstva musí být přiměřené a odpovídat hrozícímu nebezpečí. Při evakuaci je obecní úřad oprávněn využít všech složek IZS k zajištění vyklizení ohrožených prostorů a to v případě nebezpečí i za použití donucení. Ukrytí nebo evakuace osob se uskutečňuje na základě vzniklé situace okamžitě nebo postupně dle připravených plánů (výpisu z havarijních plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu). K ukrytí a evakuaci poskytovat včasné a přesné informace obyvatelům obce.
18
Koncepce ochrany obyvatelstva
Nouzové přežití obyvatelstva ® Představuje souhrn činností a postupů věcně příslušných orgánů, dalších zainteresovaných subjektů a samotných občanů prováděných s cílem minimalizovat negativní dopady mimořádných událostí na životy a zdraví postiženého obyvatelstva. Jako základ se využívají vytipovaná stacionární zařízení a vhodné budovy – vedou se jejich přehledy (ubytování, zásobování, stravování a další služby - smlouvy)
19
Preventivně výchovná činnost ®
Obec § 29 odst. 1 písm. n) zákona o požární ochraně: “v samostatné působnosti na úseku požární ochrany organizuje preventivně výchovnou činnost”. Obecní úřad § 15 odst. 4 zákona o IZS: “seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připravenými záchrannými a likvidačními pracemi a ochranou obyvatelstva. Za tímto účelem organizuje jejich školení”. § 21 odst. 3 zákona o krizovém řízení: “seznamuje právnické a fyzické osoby s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení”.
20
Prevence závažných havárií ®
Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky Zařazování do skupiny A nebo B Příprava opatření pro případný vznik havárie (Vnější havarijní plány)
21
Literatura Každý obecní úřad obdržel od HZS kraje:
1 ks příručky pro obyvatele „Pro případ ohrožení“ 1 ks příručky „Sebeochrana obyvatelstva“ 1 ks Řešení mimořádných událostí a krizových situací Další informace možno získat na internetových stránkách Generálního ředitelství HZS ČR nebo ikona Hasiči, záchranáři
22
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.