Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Čs. armády 777 Milevsko Slovesa
2
Název projektu CHCEME BÝT LEPŠÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení DUM VY_32_INOVACE_01_A_07_CJL Název školy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 Milevsko Autor Mgr. Markéta Hadáčková Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Tvarosloví Téma Slovesa Ročník 2. ročník Datum tvorby Anotace Tento DUM je zaměřen na mluvnické kategorie sloves. Jeho cílem je upevnění učiva v oblasti časování a orientace v systému slovesných tvarů. Metodický pokyn Samostatná práce + následná kontrola (popř. výklad učitele) – viz. dále
3
Metodické pokyny: všechny snímky jsou určeny k opakování učiva o slovesných tvarech učitel žákům předkládá jednotlivá cvičení – samostatná práce je vždy vystřídána kontrolou úkolu, popř. výkladem (osvěžením) problematického jevu správné řešení se objeví po použití mezerníku 6. snímek: v případě příletu záporného „smajlíku“ – tvar nelze vytvořit Materiál je interaktivní a inovativní především díky propojenosti samostatné práce žáků a výkladu učitele, a to za využití ICT.
4
Slovesa - procvičování
Tvarosloví Slovesa - procvičování
5
Vytvoř následující tvary sloves:
1. osoba, číslo jednotné, způsob podmiňovací, čas přítomný - ČAROVAT ČAROVAL BYCH 2. osoba, číslo množné, způsob rozkazovací - UČIT SE UČTE SE 3. osoba, číslo množné, způsob oznamovací, čas minulý – PLAVAT PLAVALI
6
2. osoba, číslo množné, způsob podmiňovací, čas minulý - SPÁT
BYLI BYSTE SPALI 1. osoba, číslo množné, způsob podmiňovací, čas budoucí - ČÍST 3. osoba, číslo jednotné, způsob rozkazovací - PLAKAT 2. osoba, číslo jednotné, způsob oznamovací, čas budoucí – NAKOUPIT NAKOUPÍŠ
7
Urči mluvnickou charakteristiku sloves:
Byl bych se rozčílil 1. osoba, číslo jednotné, způsob podmiňovací, čas minulý Modlil ses 2. osoba, číslo jednotné, způsob oznamovací, čas minulý Radujme se 1. osoba, číslo množné, způsob rozkazovací
8
Vyčasuj sloveso CÍTIT SE ve všech osobách podmiňovacího způsobu minulého:
Číslo jednotné Číslo množné 1. osoba byl bych se cítil byli bychom se cítili byl by ses cítil byli byste se cítili 2. osoba 3. osoba byl by se cítil byli by se cítili
9
Vytvoř všechny možné tvary rozkazovacího způsobu slovesa VĚDĚT:
2. osoba čísla jednotného VĚZ 1. osoba čísla množného VĚZME 2. osoba čísla množného VĚZTE
10
Převeď věty do trpného rodu:
Metaři zametali silnice. TVAR Silnice byly zametány metaři. Opisný tvar trpného rodu Silnice se zametaly. Zvratný tvar trpného rodu Profesor chválí studenta. Student je chválen profesorem. Opisný tvar trpného rodu Student se chválí. Není vhodné Zvratný tvar trpného rodu
11
Urči u slovesa vid: vid nedokonavý trpím vrať se vid dokonavý maluje
poležíme si vid dokonavý
12
Od slovesa DĚLAT vytvoř následující tvary:
příčestí minulé dělal/dělala/dělalo/dělali/dělaly příčestí trpné dělán/dělána/děláno/děláni/dělány infinitiv dělat přechodník přítomný dělaje/dělajíc/dělajíce
13
Zdroje MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Cvičení z českého jazyka v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2005, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.