Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 9
2
Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení
3
Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce
4
Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram)
5
Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární
6
Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená
7
Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná
8
Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná trpěná
9
Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná trpěná izolovaná
10
Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná trpěná izolovaná
11
Malá sociální skupina primární – sekundární formální – neformální
Základní druhy skupinového chování Role vůdce ve skupině Typ organizace skupinového života (autoritativní, demokratická, liberální, participativní)
12
Změny v percepci sebe a druhých v průběhu skupinového procesu
vlastní druhých známé neznámé I. Oblast volných aktivit II. Oblast „slepé skvrny“ III. Oblast zakázaná, nebo utajená IV. Oblast neznámých aktivit
13
Základní sociodynamická teze
alfa vnější protivník identifikace identifikace alfa gama omega beta
14
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI
15
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 5 6 1
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Tělesná konstituce člověka
16
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 5 2 1
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Tělesná konstituce člověka Temperament
17
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 3 2 1
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti
18
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 3 2 1
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti Psychické vlastnosti
19
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 5 4 3 2 1
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti Psychické vlastnosti City
20
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 6 5 4 3 2 1
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti Psychické vlastnosti City Sociální dimenze osobnosti
21
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 7 6 5 4 3 2 1
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti Psychické vlastnosti City Sociální dimenze osobnosti Charakter – mravní jádro osobnosti
22
Charakter – lidské nitro, samá podstata člověka
Vztah osobnost – charakter
23
Charakter – lidské nitro, samá podstata člověka
Vztah osobnost – charakter Vysvětlení pojmu „charakter“ Řecky charasseín = vyrýt, vytisknout Psychologické pojetí – vztah k sobě samému, k druhým lidem, k hodnotám a idejím Dvě upozornění – posuzovat spíše skutky než slova; nelze vždy vycházet z momentální situace
24
Charakter – lidské nitro, samá podstata člověka
Vztah osobnost – charakter Vysvětlení pojmu „charakter“ Řecky charasseín = vyrýt, vytisknout Psychologické pojetí – vztah k sobě samému, k druhým lidem, k hodnotám a idejím Dvě upozornění – posuzovat spíše skutky než slova; nelze vždy vycházet z momentální situace Vymezení (definice) charakteru Souhrn těch vlastností osobnosti, které se zakládají na jejím morálním přesvědčení a projevují se v mravní stránce jejího chování a jednání
25
Charakter – lidské nitro, samá podstata člověka
Vztah osobnost – charakter Vysvětlení pojmu „charakter“ Řecky charasseín = vyrýt, vytisknout Psychologické pojetí – vztah k sobě samému, k druhým lidem, k hodnotám a idejím Dvě upozornění – posuzovat spíše skutky než slova; nelze vždy vycházet z momentální situace Vymezení (definice) charakteru Souhrn těch vlastností osobnosti, které se zakládají na jejím morálním přesvědčení a projevují se v mravní stránce jejího chování a jednání Rozvíjení charakteru u manažerů Dva aspekty – vztah k práci, schopnost sebeovládání
26
Cíle rozvoje charakteru
Benjamin Franklin mlčenlivost pořádek rozhodnost pracovitost upřímnost spravedlnost
27
Šivanánda „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“
28
Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé
„Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“
29
Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“
30
Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické Denní plán – úloha zvyku, stanovení priorit – A, B, C „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“
31
„Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk,
Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické Denní plán – úloha zvyku, stanovení priorit – A, B, C „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“ T. G. M Karel Čapek
32
„Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk,
Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické Denní plán – úloha zvyku, stanovení priorit – A, B, C „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“ T. G. M Karel Čapek J. F. Kennedy
33
„Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk,
Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické Denní plán – úloha zvyku, stanovení priorit – A, B, C „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“ T. G. M Karel Čapek J. F. Kennedy A. Schweitzer
34
Zákonitosti zrání a učení
Dědičnost Sociální prostředí VĚK VLIV 100% 50% 15%
35
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře
36
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám
37
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině
38
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti
39
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – let – identita proti zmatení rolí
40
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – let – identita proti zmatení rolí Intimita – let – intimita proti osamělosti
41
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – let – identita proti zmatení rolí Intimita – let – intimita proti osamělosti Generativita proti stagnaci – let – rozvoj duševní, citový, rozumový, fyzický
42
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – let – identita proti zmatení rolí Intimita – let – intimita proti osamělosti Generativita proti stagnaci – let – rozvoj duševní, citový, rozumový, fyzický Sjednocení – 55 a výše – integrita proti zoufalství
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.