Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PhDr. Věra Strnadová, Ph. D."— Transkript prezentace:

1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 9

2 Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení

3 Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce

4 Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram)

5 Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární

6 Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená

7 Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná

8 Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná trpěná

9 Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná trpěná izolovaná

10 Formy sociálního učení
Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná trpěná izolovaná

11 Malá sociální skupina primární – sekundární formální – neformální
Základní druhy skupinového chování Role vůdce ve skupině Typ organizace skupinového života (autoritativní, demokratická, liberální, participativní)

12 Změny v percepci sebe a druhých v průběhu skupinového procesu
vlastní druhých známé neznámé I. Oblast volných aktivit II. Oblast „slepé skvrny“ III. Oblast zakázaná, nebo utajená IV. Oblast neznámých aktivit

13 Základní sociodynamická teze
alfa vnější protivník identifikace identifikace alfa gama omega beta

14 MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI

15 MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 5 6 1
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Tělesná konstituce člověka

16 MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 5 2 1
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Tělesná konstituce člověka Temperament

17 MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 3 2 1
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti

18 MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 3 2 1
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti Psychické vlastnosti

19 MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 5 4 3 2 1
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti Psychické vlastnosti City

20 MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 6 5 4 3 2 1
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti Psychické vlastnosti City Sociální dimenze osobnosti

21 MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 7 6 5 4 3 2 1
Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti Psychické vlastnosti City Sociální dimenze osobnosti Charakter – mravní jádro osobnosti

22 Charakter – lidské nitro, samá podstata člověka
Vztah osobnost – charakter

23 Charakter – lidské nitro, samá podstata člověka
Vztah osobnost – charakter Vysvětlení pojmu „charakter“ Řecky charasseín = vyrýt, vytisknout Psychologické pojetí – vztah k sobě samému, k druhým lidem, k hodnotám a idejím Dvě upozornění – posuzovat spíše skutky než slova; nelze vždy vycházet z momentální situace

24 Charakter – lidské nitro, samá podstata člověka
Vztah osobnost – charakter Vysvětlení pojmu „charakter“ Řecky charasseín = vyrýt, vytisknout Psychologické pojetí – vztah k sobě samému, k druhým lidem, k hodnotám a idejím Dvě upozornění – posuzovat spíše skutky než slova; nelze vždy vycházet z momentální situace Vymezení (definice) charakteru Souhrn těch vlastností osobnosti, které se zakládají na jejím morálním přesvědčení a projevují se v mravní stránce jejího chování a jednání

25 Charakter – lidské nitro, samá podstata člověka
Vztah osobnost – charakter Vysvětlení pojmu „charakter“ Řecky charasseín = vyrýt, vytisknout Psychologické pojetí – vztah k sobě samému, k druhým lidem, k hodnotám a idejím Dvě upozornění – posuzovat spíše skutky než slova; nelze vždy vycházet z momentální situace Vymezení (definice) charakteru Souhrn těch vlastností osobnosti, které se zakládají na jejím morálním přesvědčení a projevují se v mravní stránce jejího chování a jednání Rozvíjení charakteru u manažerů Dva aspekty – vztah k práci, schopnost sebeovládání

26 Cíle rozvoje charakteru
Benjamin Franklin mlčenlivost pořádek rozhodnost pracovitost upřímnost spravedlnost

27 Šivanánda „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“

28 Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé
„Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“

29 Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“

30 Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické Denní plán – úloha zvyku, stanovení priorit – A, B, C „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“

31 „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk,
Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické Denní plán – úloha zvyku, stanovení priorit – A, B, C „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“ T. G. M Karel Čapek

32 „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk,
Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické Denní plán – úloha zvyku, stanovení priorit – A, B, C „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“ T. G. M Karel Čapek J. F. Kennedy

33 „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk,
Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické Denní plán – úloha zvyku, stanovení priorit – A, B, C „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“ T. G. M Karel Čapek J. F. Kennedy A. Schweitzer

34 Zákonitosti zrání a učení
Dědičnost Sociální prostředí VĚK VLIV 100% 50% 15%

35 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře

36 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám

37 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině

38 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti

39 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – let – identita proti zmatení rolí

40 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – let – identita proti zmatení rolí Intimita – let – intimita proti osamělosti

41 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – let – identita proti zmatení rolí Intimita – let – intimita proti osamělosti Generativita proti stagnaci – let – rozvoj duševní, citový, rozumový, fyzický

42 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia
Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – let – identita proti zmatení rolí Intimita – let – intimita proti osamělosti Generativita proti stagnaci – let – rozvoj duševní, citový, rozumový, fyzický Sjednocení – 55 a výše – integrita proti zoufalství


Stáhnout ppt "PhDr. Věra Strnadová, Ph. D."

Podobné prezentace


Reklamy Google