Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDominik Říha
1
Náklady VY_32_INOVACE_30 - 17
2
- při výrobě, obchodování, dopravě apod. dochází k spotřebě či opotřebení výrobních faktorů - pokud tuto spotřebu či opotřebení vyjádříme v penězích, hovoříme o nákladech - náklady dělíme na a) přímé a b) nepřímé (režijní)
3
Přímé náklady - můžeme je stanovit na každou jednotku (kus, litr apod.) - můžeme tedy stanovit, kolik stojí výroba 1 kusu televizoru, 1 litru vína, ale také 1 hodina práce zaměstnance apod.
4
Nepřímé (režijní) náklady - jsou dány celkovou částkou, nemůžeme říci, kolik přesně připadá na jednotku výrobku - např. odpisy (zejména daňové odpisy), nájemné (za pronájem budovy), propagace, náklady na administrativu, bankovní poplatky
5
Účetnictví rozlišuje náklady a) provozní: souvisejí s provozem podniku při vlastní výrobě b) finanční: náklady spojené s pohybem peněz při platbách: úroky, poplatky za transakce apod. c) mimořádné: při nahodilých událostech, škodách apod.
6
Kalkulace - cena se stanovuje kalkulací - základní vzorec je vždy stejný: CENA = NÁKLADY + ZISK
7
- k ceně se pak v řadě zemí připočítává daň z přidané hodnoty - ta má v ČR dvě sazby: a) základní (nyní 20%), b) sníženou (14%) - některé výrobky či služby jsou od DPH osvobozeny (finanční činnosti, pošta, vzdělávání apod.) - pak tedy kalkulace vypadá takto: CENA = NÁKLADY + ZISK + DPH (v tomto případě jde o cenu s DPH)
8
- prodejní cena v obchodním podniku (supermarkety apod.) - v takovém podniku řada uvedených nákladů nevzniká, hlavním nákladem je nákup zboží - cena se pak kalkuluje takto: PRODEJNÍ CENA S DANÍ = NÁKUPNÍ CENA BEZ DPH + MARŽE + DPH - položka MARŽE = nepřímé náklady + zisk
9
Výnosy - výnosy vznikají: a) prodejem statků a služeb – tzv. tržby b) dalšími způsoby, např. úroky z vkladů - TRŽBY Z PRODEJE = PRODANÉ MNOŽSTVÍ STATKŮ A SLUŽEB krát CENA
10
Výnosy lze zvyšovat a) úspěšným prodejem b) zvyšováním ceny
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.