Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLenka Svobodová
1
Návrh národních deskriptorů pro úroveň VOV a Bc studia Seminář Národní soustava kvalifikací pro terciární vzdělávání Michal Karpíšek Praha, 2. prosince 2008
2
2 Obsah Současná úprava VOV a Bc studia Evropský kvalifikační rámec Dublinské deskriptory Navržená struktura deskriptorů Návrh národních deskriptorů pro vyšší odborné vzdělávání Návrh národních deskriptorů pro Bc studijní programy Možnosti dalšího postupu
3
3 Deskriptory znalosti dovednosti kompetence absolventů jednotlivých úrovní Zohledňují požadavky: pracovního trhu dalších vzdělávacích úrovní společnosti v obecném vyjádření
4
4 Zdroje pro formulaci Současná legislativa Evropský rámec kvalifikací (EQF) Rámec kvalifikací pro Evropský vysokoškolský prostor (EHEA) – Dublinské deskriptory
5
5 Legislativa: VOV a Bc studium Bakalářský studijní program je zaměřen zejména na přípravu k výkonu povolání a k Mgr studiu. Bezprostředně se využívají soudobé poznatky a metody; obsahuje též v potřebném rozsahu teoretické poznatky Akademicky zaměřené VOS rozvíjí a prohlubuje znalosti a dovednosti studenta získané ve středním vzdělávání a poskytuje všeobecné a odborné vzdělání a praktickou přípravu pro výkon náročných činností Profesně zaměřené
6
6 Evropský kvalifikační rámec EQF úroveň 5úroveň 6 znalosti rozsáhlé a specializované faktické a teoretické znalosti v oboru práce nebo studia a povědomost o hranicích těchto znalostí pokročilé znalosti v oboru práce nebo studia zahrnující kritické porozumění teoriím a zásadám dovednosti rozsáhlá škála kognitivních a praktických dovedností požadovaných při vypracování tvůrčích řešení abstraktních problémů pokročilé dovednosti prokazující zvládnutí oboru a smysl pro inovace, jež jsou požadovány při řešení složitých a nepředvídatelných problémů ve specializovaném oboru práce nebo studia kompetence řídit a kontrolovat pracovní nebo vzdělávací činnosti, při nich dochází k nepředvídatelným změnám posuzovat a rozvíjet své vlastní výkony a výkony ostatních řídit složité technické nebo odborné činnosti či projekty, nést odpovědnost za rozhodování v nepředvídatelných pracovních nebo vzdělávacích situacích nést odpovědnost za řízení odborného rozvoje jednotlivců a skupin
7
7 Dublinské deskriptory Krátký cyklus1. cyklus znalosti a porozumění prokázali znalosti a porozumění ve studijním oboru, který staví na všeobecném sekundárním vzdělání a jenž se na své obvyklé úrovni opírá o odborné učebnice; tyto znalosti poskytují základ pro obor činnosti či povolání, osobnostní rozvoj a další studia, jimiž se dokončuje první cyklus; prokázali znalosti a porozumění ve studijním oboru, který staví na všeobecném sekundárním vzdělání a překračuje je a jenž se na své obvyklé úrovni opírá o odborné učebnice, a v některých aspektech také o nejnovější poznatky v tomto studijním oboru; využívání znalostí a porozumění umějí uplatnit své znalosti a porozumění v rámci povolání; umějí uplatnit své znalosti a porozumění způsobem, z něhož je patrný profesionální přístup k jejich práci či povolání, a mají kompetence, jež se obvykle prokazují sestavováním a obhajováním argumentace a řešením problémů v tomto studijním oboru,
8
8 Dublinské deskriptory pokračování Krátký cyklus1. cyklus tvoření úsudku jsou schopni zjistit údaje a použít je k formulaci odpovědí na přesně vymezené konkrétní i abstraktní problémy; jsou schopni shromáždit a interpretovat relevantní údaje (obvykle ve vlastním studijním oboru) a z nich dospět k úsudkům, zohledňujícím též příslušné společenské, vědecké a etické problémy komunikace umějí o svém porozumění, svých dovednostech a činnostech komunikovat se spolupracovníky, nadřízenými i zákazníky umějí sdělovat informace, myšlenky, problémy a řešení jak odborníkům tak laikům; schopnost dalšího vzdělávání mají schopnost se dále vzdělávat s určitou mírou samostatnosti vytvořili si schopnost dalšího vzdělávání, potřebnou ke studiu s vysokou mírou samostatnosti
9
9 Závěry srovnání Zákon obsahuje vágní vymezení, které v některých místech koresponduje s formulacemi použitými u EQF či EHEA Nejednoznačné postavení VOV a vazba na EQF (5 či 6?) a EHEA Bc ~ úrovni 6 EQF a 1. cyklu EHEA
10
10 AK VOV: Cíle a charakteristiky VOV Terciární profesně zaměřené vzdělávání Ucelená, specializovaná, odborná kvalifikace ≤ 5 kvalifikačních standardů Vychází z potřeb trhu práce Specializované odborné znalosti uplatnitelné v jedné širší oblasti Podmínky pro možnost pokračovat ve studiu na vysoké škole
11
11 AK VOV: Absolvent VOV je schopen: prakticky samostatně použít teoretické znalosti úzce navázané na specializaci rychlého zapracování ↔ odborná praxe a seznámení s reáliemi oboru během studia prokázat rozdíly ve znalostech, zaměření, profilaci proti absolventovi středoškolského i bakalářského studia daného oboru používat cizí jazyk na úrovni B1 společných evropských standardů + odborný jazyk používat ICT na úrovni ECDL Certifikátu používat komunikační kompetence
12
12 AK VOV Absolvent VOV je schopen (2): samostatného přístupu k práci rozhodovat se a volit v rámci jednoznačně popsaného problému po získání zkušeností řídit tým spolupracovníků nést zodpovědnost za práci jiných nebo za využívání zdrojů fungovat v rámci vícečlenných skupin srozumitelně formulovat a prezentovat vlastní názory odrážející rovněž i pohled dalších členů skupiny učit se podle požadavků firmy, hodnotit úspěšnost vlastního učení a nalézt vlastní potřeby v rámci strukturovaného vzdělávacího prostředí
13
13 AK VOV Požadavky na vyšší odborné školy zdůvodněný profil absolventa a odpovídající název programu rozpracování profilu absolventa do učebních plánů variabilita studia, kredity, moduly, různé metody učení dlouhodobá odborná praxe literatura, další zdroje informací, pomůcky hodnocení studentů a pojetí absolutoria prokazující dosažení deklarovaných cílů podpůrné prostředí a asistence studentům odpovídající personální zabezpečení a rozvoj odpovídající materiální zabezpečení a rozvoj spolupráce s VOŠ a VŠ, podniky a organizacemi včetně zahraničních systematický rozvoj školy
14
14 Návrh struktury deskriptoru EQF EHEANávrh NSK TV znalosti znalosti a porozumění Odborné znalosti dovednosti využívání znalostí a porozumění Odborné dovednosti kompetence tvoření úsudku Obecné způsobilosti Tvoření úsudku Komunikace Schopnost dalšího vzdělávání komunikace schopnost dalšího vzdělávání
15
15 Návrh deskriptorů pro VOV Absolventi s kvalifikací na úrovni vyššího odborného vzdělávání: Odborné znalosti prokázali pokročilé znalosti a porozumění, které odpovídají užšímu okruhu specializovaných povolání v jednom segmentu oboru, staví na všeobecném sekundárním vzdělání, překračují jej a jsou podpořeny zkušenostmi a znalosti prostředí oboru v praxi Odborné dovednosti umějí pružně uplatnit své odborné znalosti a porozumění v rámci užšího okruhu povolání v oboru při samostatném řešení precizně definovaných problémů, ovlivňovaných více, někdy navzájem se ovlivňujícími a nepředvídatelnými faktory
16
16 Návrh deskriptorů pro VOV pokr. Absolventi s kvalifikací na úrovni vyššího odborného vzdělávání: Obecné způsobilosti Tvoření úsudku jsou schopni: samostatného přístupu k práci; rozhodovat se a volit v rámci uceleně, jednoznačně a konsistentně zadaného a popsaného abstraktního problému; po získání zkušeností a zapracování řídit tým spolupracovníků, nést zodpovědnost za práci jiných nebo za využívání zdrojů ; pracovat v rámci vícečlenných, komplexních a různorodých skupin; srozumitelně formulovat a prezentovat vlastní názory odrážející rovněž i pohled dalších členů skupiny; používat znalosti a dovedností alespoň v jednom cizím jazyce alespoň na úrovni B1 podle evropských standardů včetně odborného jazyka; používat komunikační kompetence v běžném rozsahu včetně prezentačních technik, vedení rozhovorů, spolupráce ve skupině jako člen týmu, komunikace se zákazníkem, nadřízenými i podřízenými; používat základních dovedností v oblasti ICT odpovídající ECDL Certifikátu; učit se podle požadavků povolání, hodnotit úspěšnost vlastního učení a určit vlastní vzdělávací potřeby v rámci strukturovaného vzdělávacího prostředí Obecné způsobilosti Komunikace Obecné způsobilosti Schopnost dalšího vzdělávání
17
17 Návrh deskriptorů pro Bc Absolventi bakalářského studijního programu: Odborné znalosti prokázali pokročilé znalosti a porozumění teoriím, konceptům a metodám, které odpovídají okruhu povolání v oboru práce nebo studia, přičemž některé jsou v popředí poznání oboru a zahrnují kritické porozumění teoriím a zásadám jejich využití v praxi Odborné dovednosti umějí spolehlivě uplatnit své odborné znalosti a porozumění v rámci specializovaného oboru práce nebo studia při řešení složitých a nepředvídatelných problémů profesionálním přístupem s použitím inovativních metod, nástrojů a podpůrné argumentace
18
18 Návrh deskriptorů pro Bc pokr. Absolventi bakalářského studijního programu: Obecné způsobilosti Tvoření úsudku jsou schopni: přistupovat tvořivě a iniciativně k práci; rozhodovat se s využitím interpretace relevantních údajů v rámci nestabilního nepředvídatelného pracovního nebo studijního kontextu; řídit složitější odborné nebo profesionální činnosti nebo projekty včetně plánování, implementace a získávání zpětné vazby, nést zodpovědnost za veškeré související rozhodování ; účinně působit pod vedením nebo v partnerském vztahu s kvalifikovaným i odborníky a vést vícečlenné, komplexní a různorodé skupiny; formulovat a prezentovat vlastní názory, odrážející i pohled dalších členů skupiny; srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, problémy a řešení jak odborníkům, tak laikům s použitím řady technik; používat znalosti a dovedností alespoň v jednom cizím jazyce alespoň na úrovni B1 podle evropských standardů včetně odborného jazyka; používat základních dovedností v oblasti ICT odpovídající ECDL Certifikátu; důsledně hodnotit vlastní učení a určit vlastní vzdělávací potřeby v neznámém a proměnlivém prostředí vyžadujícím vysokou míru samostatnosti; schopni pomoci ostatním při hledání vzdělávacích potřeb. Obecné způsobilosti Komunikace Obecné způsobilosti Schopnost dalšího vzdělávání
19
19 Možnosti dalšího postupu Diskuze nad národními deskriptory – kvalifikační úrovně v terciárním vzdělávání Sektorové kvalifikace Inovace studijních programů? Dopad hodnocení studentů? Uznávání předchozího vzdělávání? Informace pro veřejnost a školy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.