Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem září 2011
VY_32_INOVACE_FY_01 Práce Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem září 2011
2
Slovo práce si spojujeme s nějakou námahou.
V souvislosti s prácí nás napadne jiná veličina Jaká? Je síla jediná podmínka k tomu, aby se vykonávala práce?
3
Jaké síly působí na sklenici s mlékem?
FG – tíhová síla FN – normální síla FN FG Vykonává stůl práci, když působí silou FN na sklenici mléka?
4
Kdo koná práci? A) Stojí a drží kýbl.
B) Nese náklad občerstvení na horskou chatu.
5
Práce W = F . s Práce je fyzikální veličina.
Označuje se W (z anglického work). Jednotkou je Joule značka J. Je-li síla F působící na těleso ve směru trajektorie, vykoná se při přesunutí práce, která se rovná součinu působící síly a dráhy. W = F . s
6
Práce, síla a trajektorie
F1 1 2 3 4 F2 F3 s3 s1 h s2 Načrtněte tento obrázek schematicky do sešitu a na základě nových poznatků zakreslete dráhu s4 a sílu F4 (pozor na velikost).
7
Práce Z předchozích poznatků můžeme usoudit, že:
Zvedneme-li stejně těžké těleso vždy do stejné výšky, vykonáme stejnou práci. Vynaložíme k tomu různou sílu. Čím je potřebná síla menší, tím je delší dráha, po které vykonáváme pohyb.
8
Vůz lanovky má hmotnost 4,3 t
Vůz lanovky má hmotnost 4,3 t. Cestou ze spodní stanice Újezd do horní stanice Petřín veze 10 lidí o hmotnosti 820 kg. Spočítej, jakou práci vykoná. m = kg F = x F = m . g F = = N W = F . s W = W = J W = 6,56 MJ Petřín 324 m.n.m. s = 510 m Újezd 194 m.n.m.
9
Úloha Jarda, který má hmotnost 90 kg, vylezl na třešeň do výšky 370 cm. Kolik by musel sníst třešní, aby načerpal přesně tolik energie, kolik spotřeboval na lezení po žebříku? Jedna třešeň má energetickou hodnotu 3,36 kJ.
10
Domácí úkol Jeřáb zvedl rovnoměrným pohybem těleso do výšky 7 m a vykonal při tom práci 21 kJ. Spočítej hmotnost zvednutého tělesa.
11
Informace pro učitele: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací obor: Fyzika Tematická oblast: Mechanika Ročník: 8. Klíčová slova: Mechanická práce, žák určí, kdy těleso koná práci. Použité materiály: Metodický postup: Promítnutí prezentace (20 min.) Všechny texty v rámečcích si děti zapíší do sešitu. Slide 4 : Po zodpovězení otázky v titulku se obě síly zobrazí na kliknutí na ně Slide 7 : nejprve klikáme na čísla nad autíčkem, poté na obrázek autíčka, děti si nakreslí schematicky do sešitu obrázek Ve dvojici řeší příklad ze slidu 9, po 5 minutách společné řešení. Úlohu na slidu 10 počítá každý žák sám do sešitu. Poslední slide zadává domácí úkol na příští hodinu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.